Fagbok og podkast om bistand til fritidsaktiviteter

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Lillestrøm kommune har utviklet fagbok og podkast for ansatte og frivillige som gir bistand til fritidsaktiviteter.

- Vi ønsker å formidle tilpassede metoder og eksempler fra praksisfeltet som et hjelpemiddel for praktikere og frivillige som tilbyr aktiv omsorg og hjelp til sosial inkludering sier Ellen Margrete Graarud. Graarud er fagleder i Aktiv Fritid i Lillestrøm kommune og prosjektleder i dette prosjektet.

Gjennom fagboken og podkasten ønsker Lillestrøm kommune å sette søkelys på kultur, fritidsaktiviteter, aktiv omsorg og betydningen dette har for å kunne ha en meningsfull hverdag.

Ellen Margrete Graarud forteller om hvorfor de velger å sette søkelys på fritidsaktiviteter.

-Mange av de som jobber med personer med utviklingshemming har lav eller ingen formell utdannelse. Kurstilbudene og etterutdanningen som tilbys de ansatte er ofte med tanke på å ivareta pleie og omsorgsbiten, mens det er mindre fokus på det grunnleggende behovet vi mennesker har etter å oppleve kultur og delta i selvvalgte fritidsaktiviteter. Fagboken og podkasten er et forsøk på å gi en større forståelse for at også disse behovene er sentrale å dekke når vi utøver aktiv omsorg, samtidig som den gir adekvate metoder, tips og gode råd til ansatte, frivillige og andre for hvordan en kan bistå personer med utviklingshemming på dette området.

Fagboken, Fritidsaktiviteter med assistanse for voksne utviklingshemmede, inneholder blant annet eksempler fra praksisfeltet og beskriver caser som er hentet fra erfaringer i arbeidet for personer med utviklingshemming. Graarud forteller at metodene er allmenngyldige og kan anvendes uavhengig av funksjonsnivå. Fellesnevneren er et avdekket behov for assistanse. Fagboken inneholder også et kapittel om menneskerettigheter for funksjonshemmede og kapitler om kartlegging, brukermedvirkning og samarbeid med frivillige.

Podkasten følger temaene i kapitlene kronologisk i en fri drøfting med kapittelforfattere, brukere og frivillige. Episodene i podkasten inneholder en introduksjon til prosjektet og en samtale over temaene i de fem kapitlene i fagboken. I podkasten møter du en person med utviklingshemming og en professor i samtale om utviklingshemming, om menneskerettigheter, og om rettigheter og plikter. Du vil høre praktikere som samtaler med teoretikere om sine praktiske erfaringer med metodene aksjonslæring og Fritid med Bistand, og nytten av kartlegging og brukermedvirkning. Du vil også møte representanter fra frivilligheten som deler sine erfaringer fra å samarbeide med det offentlige.

Arbeidet med å skrive fagboken ble satt i gang fordi prosjektdeltakerne tok videreutdanning innen kultur, fritid og aktiv omsorg. De savnet en praktisk rettet metode- og fagbok på dette området, og de ønsket å dele noen av sine nye kunnskaper med kollegaer og andre. Fagboken og podkasten er utarbeidet i et kompetanse- og innovasjonsprosjekt med rådgivere og forfattere fra høgskole- og universitet, kommunalt ansatte og frivillige. Prosjektet er finansiert med blant annet prosjektmidler fra Fylkesmannen i Viken hvor fagboken og podkasten var innovasjonsdelen av et kompetanse- og innovasjonsprosjekt.

Deltakerne i prosjektet kom opprinnelig fra kommunene Fet, Sørum og Skedsmo og fra forskjellige tjenesteområder som blant annet støttekontakttjenesten, hjemmebasert tjeneste og aktivitets- og dagsentertjenesten. I løpet av prosjektperioden ble de tre kommunene slått sammen til Lillestrøm kommune.

Ellen Margrete Graarud forteller at intensjonen med et interkommunalt felles prosjekt var for å lære av hverandre og for å lære hverandres kulturer å kjenne, og sammen starte prosessen med å utvikle en felles kultur innen kultur, fritid og aktiv omsorg.

Aksjonslæring og Fritid med bistand (FmB) er to metoder som beskrives i boken. Metoden aksjonslæring tar utgangspunkt i de ansattes- og frivilliges egne erfaringer med intensjon om å utvikle ny praksis gjennom kritisk og systematisk refleksjon over gjeldende praksis. Fritid med Bistand (FmB) er en metode for å støtte sosial inkludering i en fritidsaktivitet, hvor kartlegging og brukermedvirkning er sentrale og viktige faktorer.

-Graarud sier videre at fagboken egner seg godt til temadiskusjon og refleksjon, og har som intensjon å være et hjelpemiddel til faglig utvikling og kompetanseheving i personalgrupper.

I Lillestrøm kommune er tanken å følge utvalgte personalgrupper som tar fagboken i bruk. Fagboken og podkasten ligger fritt tilgjengelig for alle.

-Som prosjektleder har det vært spennende og utviklende å lede et prosjekt med deltakere fra komplementære fagfelt og frivillige, alt under støtte og faglig veiledning fra det vitenskapelige miljøet. Utviklingen av fagboken og podkasten har gitt en unik mulighet for partene å møtes for drøftinger og utveksling av teori og praksis, sier Graarud.

Evaluering og tilbakemeldinger fra deltakerne støtter også opp om prosjektets samarbeidsform som en spennende og interessant måte å kombinere kompetanseheving med utvikling av fagbøker på, tilfører Graarud.

Mer informasjon om fagboken og podkasten finner du på hjemmesiden til Lillestrøm kommune.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon