Magasinet UTVIKLING
Magasinet UTVIKLING ble utgitt fram til 2017. Det er likevel mulig å laste ned og lese tidligere utgaver av magasinet. Alle utgavnene er tilgjengelig på vår nettside.
Første nummer av magasinet Utvikling kom i 2007, og vi har gitt ut tretten nummer basert på samme layout fram til dette fjortende nummeret. I dette nye designet har vi ønsket å knytte magasinet og hjemmesiden vår tettere sammen, og søker å skape grunnlag for en dialog mellom leserne og oss.
Målet med magasinet er å gi noen faglige innspill som i seg selv kan være nyttige, og som i tillegg kan lede til videre lesing på vår hjemmeside eller søking i andre kilder. Vi ønsker at du som leser ytrer deg om saker som opptar deg, og kommenterer det vi skriver om eller det vi slett ikke skriver om.
Vi har knyttet til oss journalist Kari Klepp og firmaet Klipp og Lim som besitter fagkompetanse på dette feltet. Vi regner med at vi vil utvikle designet gjennom året, før den endelige malen er på plass. Vi er særlig spent på om de faglige bidragene trer tydelig fram. I denne utgaven har vi særlig fokus på barn, undervisning og spesialpedagogikk.
I det siste året har det gått to serier om skole og undervisning på TV. Her har vi blitt oppmerksomme på betydningen av læringsstiler, og viktigheten av at hver elev får undervisning som treffer og fenger. Dette er minst like viktig for elever med lærevansker eller kognitiv funksjonsnedsettelse. I reportasjen fra Skatval presenteres vi for noen praktiske eksempler.
I et annet oppslag utfordres rådende integreringspolitikk når lederen av rådet for funksjonshemmede i Åmot kommune spør om det er riktig å inkludere for enhver pris. Vi vet at mange lykkes med inkludering i skolen, men også at det ikke fungerer like godt alle steder. Vi vil bestrebe oss på å legge ut eksempler på vellykket inkludering, og ønsker innspill fra våre lesere.
Teksten er hentet fra lederen i magasinet UTVIKLING nr. 2-2010.