Om NAKU
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) har som overordnet mål å utvikle og formidle fagkunnskap som fremmer gode tjenester, livskvalitet og deltakelse for personer med utviklingshemming i Norge.
NAKU skal gjennom sin virksomhet bidra til å utvikle og styrke kommunale tjenester for personer med utviklingshemming. Gjennom en omfattende kunnskapsbank formidler NAKU relevante fagressurser, inkludert artikler, filmer og verktøy, som tjenesteytere kan bruke som støtte og veiledning i sitt daglige arbeid.
NAKU har også en aktiv rolle i å spre kunnskap om nasjonal veileder "Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming”, og arbeider for at veilederens føringer og anbefalinger blir implementert i kommunale tjenester.
NAKU knytter sammen miljøer fra både første- og andrelinjetjenesten, etater og forskningsinstitusjoner, slik at fagkompetansen kommer personer med utviklingshemming til gode.
Bakgrunnen for NAKU
Stortingsmeldingen «Nedbygging av funksjonshemmende barrierer» fra 2003 la grunnlaget for opprettelsen av NAKU ved å påpeke store utfordringer i kommunale tjenester for personer med utviklingshemming. Meldingen inneholder et kapittel om Ansvarsreformen fra 1991 og fremhevet de vedvarende utfordringene med å sikre gode levekår for personer med utviklingshemming. I 2005 ble rapporten (IS-1320) utarbeidet, som vurderte kompetansebehov og ansvarsområder for et kompetansemiljø. NAKU ble etablert av Sosial- og helsedirektoratet i 2006 og finansieres årlig gjennom tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet. Kompetansemiljøet er landsdekkende og administrativt tilknyttet NTNU ved Institutt for psykisk helse. NAKU har blitt evaluert av Helsedirektoratet to ganger, sist i 2012. Powerpoint om NAKU.

Aud Elisabeth Witsø
Jeg er utdannet vernepleier, og har master og doktorgrad innen helsevitenskap. Jeg har bred arbeidserfaring og har hatt ulike stillinger innen helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren.

Kim Berge
Min forskning og fagutvikling kranser om tre forhold. Utfordrende atferd, helse og utvikling av elektronisk formidling.

Eivind Bjerksetmyr
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning.

Cato Brunvand Ellingsen
Jeg er vernepleier med master i habilitering. I hele mitt voksne liv har jeg vært engasjert i levekår, menneskerettigheter og gode tjenester til personer med utviklingshemming. Nå jobber jeg med kunnskapsutvikling og formidling i NAKU.

Stian Slotnes Larsen
Jeg er vernepleier med videreutdanning i spesialpedagogikk og mastergrad i atferdsvitenskap. I store deler av livet har jeg jobbet i ulike helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, deriblant bo- og aktivitetstilbud og psykisk helsevern.

Linda Barøy
Jeg er utdannet vernepleier og har master i psykisk helse. Jeg har også videreutdanning i veiledningspedagogikk og helserett. Mine oppgaver i NAKU er å ha ansvaret for områdene; Helse og omsorg, hjem og miljø, kultur og fritid og pårørende og familie i kunnskapsbanken.

Lennart Sølsnes Røsten
Mine oppgaver i NAKU er å være brukerrepresentant i aktuelle prosjekter som NAKU jobber med, bidra til å utarbeide lettlest materiale og med presentasjoner.

Line Oldervoll
Jeg jobber som professor i Senter for krisepsykologi ved Universitet i Bergen.
I NAKU jobber jeg med prosjektet, "Hjertehelse for personer med utviklingshemming" og er tilknyttet NAKU i en 20 prosent stilling.
NAKUs fagråd
Helsedirektoratet har oppnevnt et fagråd i tilknytning til kompetansemiljøet. Fagrådet blir benyttet til faglig rådgivning i NAKU sitt arbeide.
Rådet er ledet av kommuneoverlege Betty Johanne Pettersen og møtes minimum to ganger årlig.














Aud Elisabeth Witsø
Jeg er utdannet vernepleier, og har master og doktorgrad innen helsevitenskap. Jeg har bred arbeidserfaring og har hatt ulike stillinger innen helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren.

Kim Berge
Min forskning og fagutvikling kranser om tre forhold. Utfordrende atferd, helse og utvikling av elektronisk formidling.

Eivind Bjerksetmyr
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning.

Cato Brunvand Ellingsen
Jeg er vernepleier med master i habilitering. I hele mitt voksne liv har jeg vært engasjert i levekår, menneskerettigheter og gode tjenester til personer med utviklingshemming. Nå jobber jeg med kunnskapsutvikling og formidling i NAKU.

Stian Slotnes Larsen
Jeg er vernepleier med videreutdanning i spesialpedagogikk og mastergrad i atferdsvitenskap. I store deler av livet har jeg jobbet i ulike helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, deriblant bo- og aktivitetstilbud og psykisk helsevern.

Linda Barøy
Jeg er utdannet vernepleier og har master i psykisk helse. Jeg har også videreutdanning i veiledningspedagogikk og helserett. Mine oppgaver i NAKU er å ha ansvaret for områdene; Helse og omsorg, hjem og miljø, kultur og fritid og pårørende og familie i kunnskapsbanken.

Lennart Sølsnes Røsten
Mine oppgaver i NAKU er å være brukerrepresentant i aktuelle prosjekter som NAKU jobber med, bidra til å utarbeide lettlest materiale og med presentasjoner.

Line Oldervoll
Jeg jobber som professor i Senter for krisepsykologi ved Universitet i Bergen.
I NAKU jobber jeg med prosjektet, "Hjertehelse for personer med utviklingshemming" og er tilknyttet NAKU i en 20 prosent stilling.
NAKUs fagråd
Helsedirektoratet har oppnevnt et fagråd i tilknytning til kompetansemiljøet. Fagrådet blir benyttet til faglig rådgivning i NAKU sitt arbeide.
Rådet er ledet av kommuneoverlege Betty Johanne Pettersen og møtes minimum to ganger årlig.












