Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • E-læring: Inkludering og deltakelse

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
4. januar 2021 - Arbeid og aktivitet > Helse og omsorg > Hjem og miljø > Oppvekst og utdanning > Livssyn

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal kunne vurdere forhold knyttet til mangfold og inkludering i et samfunnsperspektiv, sin egen rolle i arbeidet for et mangfoldig samfunn og hvordan man kan endre praksis til beste for personer med utviklingshemming.

Kurset er for personer som arbeider for personer med utviklingshemming. Kurset inneholder blant annet følgende tema: 

  • viktige utviklingstrender i omsorgen for utviklingshemmede og hva ulike omsorgsideologiske strømninger har hatt å si for faglig arbeid med utviklingshemmende,
  • utviklingshemmedes rett til å ha og praktisere en tro og et livssyn, og retten til å bli inkludert i tros- og livssynssamfunn på like vilkår som andre,
  • begrepene inkludering og deltakelse og hvordan man som fagperson kan bidra til å legge til rette for dette.

Stiftelsen SOR har utviklet denne e-læringen og den er ett av flere kurs i kursportalen Mangfold og muligheter, som omhandler personer med utviklingshemming.

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Demens krever tilrettelegging
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Erfaringer med kjøp av egen bolig
  • Klinisk observasjon gir bedre oppfølging
  • Tverrfaglig samarbeid i Elverum

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

20
mai

Velferdsteknologi: Lovverk og sentrale føringer

Hvilket lovverk styrer helse- og omsorgstjenestens bruk av velferdsteknologi, og hvilke sentrale føringer har vi i temaet? I denne artikkelen kan du lese mer om dette.

Les mer
20
mai

Om velferdsteknologi

Hva er velferdsteknologi? I denne artikkelen kan du blant annet lese om velferdsteknologi, hva er viktig i implementering, eksempler fra praksis og om hva du kan finne av informasjon i området [...]

Les mer
12
mai

Nettressurser om velferdsteknologi

I denne artikkelen viser vi til utvalgte ressurser knyttet til velferdsteknologi. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU