Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Hjem
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktivitet
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
  • Pårørende
  • Helse og omsorg
  • Hjem og miljø
  • Kultur og fritid
  • Oppvekst og utdanning
  • Tema og fagområde
  • Ordinært arbeid
  • Dagsenter
  • Arbeidsrettede tiltak
  • Pårørende / Familie
  • Rus
  • Habilitering
  • BPA
  • Psykisk helse
  • Helse
  • Ernæring
  • Seksualitet
  • Legemidler
  • Aldring
  • Samhandling
  • Bolig
  • Universell utforming
  • Aktivitetsområder
  • Venner
  • Støttekontakt
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • SFO
  • Videregående opplæring
  • Voksenopplæring
  • CRPD
  • Diagnose
  • Overgrep
  • Kriminalitet
  • Kommunikasjon
  • Minoritetsbakgrunn
  • Selvbestemmelse
  • Tvang og makt
  • Livssyn
  • Identitet
Alle
Hovedartikler
Lovverk og statlige føringer
Forskning
Eksempler
Filmer
Artikler
  • E-læring: Psykiske lidelser
  • Knusing/deling av legemidler
  • "Slik vil jeg ha det!" Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming
  • Å kjenne seg selv
  • Abel har downs syndrom
  • Aktivitetsområder: Fysisk aktivitet
  • Aktivitetsområder: Teater
  • Ansvarsreformen - 20 år etter
  • Arbeid og aktivitet
  • Arbeid og bedriftsdemokrati
  • Arbeid, sysselsetting og aktivitet
  • Arbeid: Voksne og eldre med utviklingshemming - Arbeid
  • Arbeidsliv: En artikkel om utviklingshemmedes deltakelse
  • Arbeidsrettede tiltak
  • Artikkelsamling om multifunksjonshemming
  • Autisme, utviklingshemming og psykiske lidelser
  • Avhandling - Versjoner av arbeid
  • Avhør av personer med utviklingshemming
  • Avlastning
  • Avlastning: Eksempel
  • Babyprosjekt - ULF
  • Barn og unge med utviklingshemming og psykisk helse
  • Barnehage: Eksempler
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Besteforeldre: Temahefte
  • Bli kjent i kirken kurset
  • Boformer
  • Boformer: Forskning
  • Boligpolitikk: Korleis skaffe rimelege bustader
  • BPA: Forskning
  • BPA: Utfordringer
  • Bruk av nettbrett i spesialundervisning
  • Bruk av teknologi i opplæringen
  • Brukererfaringer med psykiske vansker
  • Brukerstyrt personlig assistanse: Eksempel
  • Dagsenter
  • Dagsenter: Forskning
  • Dagtilbud: Gårdsarbeid
  • Dansk side om overgrep
  • De syv psykiske helserettighetene
  • Deltakelse og aktivitet: Et foredrag av Julie Beadle Brown
  • Deltakelsesfokusert IOP-mal
  • Diagnose: Å leve med diagnosen
  • Diagnose: Databaser med bilder av kjente/ukjente syndromer
  • Diagnose: Hjernen og Emosjoner
  • Diagnose: Hvorfor kategorisere?
  • Diagnose: Klassifikasjoner
  • Diagnose: Magasin om rusrelaterte fosterskader
  • Diagnose: Oversiktsartikkel om psykisk utviklingshemming hos barn
  • Diagnose: Rarelink - Nordisk nettsted om sjeldne tilstander og Sjelden.no
  • Dissimilis Nasjonale Kompetansesenter
  • Downs syndrom - "Et nytt liv"
  • E-læring om seksuelle overgrep: Ingen hemmeligheter
  • E-læring: Autismespekterforstyrrelser hos personer med utviklingshemming
  • E-læring: Erfaringer fra en kommune med bruk av "Helseoppfølging av personer med utviklingshemming"
  • E-læring: Etisk kompetanse
  • E-læring: Individuell plan
  • E-læring: Mangfold og muligheter
  • E-læring: Mitt hjem-Min arbeidsplass
  • E-læring: Utviklingshemming og oral helse
  • Eksempel: BPA
  • Eksempel: Ernæring
  • Eksempel: Foreldreveiledning
  • Eksempel: Kommunepsykolog
  • Eksempel: Medbestemmelse med brukerråd
  • Eksempel: Sarpsborg kommune og CRPD
  • Eksempel: Systematikk og etikk
  • Eksempel: Velferdsteknologi
  • Elektronisk kartleggingsverktøy oppdager tidligere funksjonsfall
  • En annerledes bror
  • Ernæring og diagnose
  • Ernæringsarbeid i tjenester til utviklingshemmede i Bergen kommune
  • Erstatningsansvar. Spørsmål
  • Faglig forsvarlig tjenester
  • Fagutvikling: interkommunalt nettverk
  • Familie og samliv, Bufdir
  • Familie: Eksempler
  • Familie: Lovverk og statlige føringer
  • Fastlegen og pasienter med utviklingshemming
  • Filmen om psykisk utviklingshemming
  • FN-konvensjonen
  • Fokus på riktig legemiddelbruk
  • Forebygging av psykiske vansker
  • Forebygging og håndtering av overgrep - Håndbok
  • Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet
  • Foreldre med kognitive vansker- omfang og utfordringer
  • Foreldre, søsken og omgivelsene
  • Foreldre: Eksempler
  • Foreldre: Kort historikk
  • Foreldre: Stressmestring
  • Foreldrerollen: Eksempel
  • Forelesning: Camilla Hopen - Selvbestemmelse er frihet
  • Forelesning: Kristine Vierli - Mye som gjenstår
  • Forskningsetikk
  • Fra Torsken til Toscana
  • Frambu - Kompetansesenter for sjeldne diagnoser
  • Fritid for alle
  • Fritid med mening- å være støttekontakt
  • Gjøvik kunst- og kulturskole
  • Grunnleggende tema om psykisk helse - Temahefte 1
  • Grunnskole: Eksempler
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer
  • Habilitering: Eksempel
  • Habilitering: Fritt sykehusvalg
  • Handlingsplan for universell utforming 2015-2019
  • Helse og omsorg
  • Helse: Forskning
  • Helseoppfølging av personer med utviklingshemming - Powerpoint
  • Helsesjekk ved utviklingshemming
  • Hinderløype, foreldre, barn og funksjonshemming. En rapport fra NOVA
  • Hjemmebaserte tjenester - Rapport
  • Husbanken
  • Hva er god psykisk helse?
  • Hvem bestemmer?
  • Hverdagsrehabilitering og utviklingshemming
  • Idebank for arbeidsaktiviteter - TAFF
  • Identitet: Forskning
  • Individuell plan: Rettigheter til barn og unge
  • Intervju med Tor Heine Rosdahl om gudstro
  • Jobbforalle.no
  • Kartlegging av tro og livssyn
  • Kartlegging i samiske områder
  • Klassifisering og vurdering av mentale forstyrrelser
  • Kommunens ansvar når barn og unge får psykiske symptomer
  • Kommunikasjon: 2-tusen - Begrepsutvikling hos barn
  • Kommunikasjon: Alvorlig og dyp utviklingshemming
  • Kommunikasjon: Book Creator som kommunikasjonsverktøy
  • Kommunikasjon: Bruk av digitale tankekart som visuell støtte
  • Kommunikasjon: Bruk av iPhone
  • Kommunikasjon: Elever som bruker ASK
  • Kommunikasjon: Karlstadmodellen
  • Kommunikasjon: Mer, Ja, Få
  • Kompetanse. Spørsmål
  • Koordinering: Du ser det ikke før du tror det
  • Kriminalitet og utviklingshemming
  • Kriminalitet: Forskning
  • Kriminalitet: Store lærevansker i kriminalomsorgen
  • Kultur og fritid
  • Kultur og fritid: Forskning
  • Kunst: Eksempler
  • Kurshefter fra NFU
  • Legemiddelhåndtering: E-læring
  • Legemidler i sonde/PEG
  • Legemidler: Forskning
  • Legemidler: Lovverk og statlige føringer
  • Legemidler: Statens legemiddelverk
  • Lettlest bok om den europeiske erklæringen
  • Lettleste aviser
  • Litteratur om angstlidelser
  • Litteratur om om psykiske lidelser generelt
  • Litteratur om psykotiske tilstander
  • Litteratur om utfordrende atferd
  • Livsfaser: Overgangsfasen fra barn til voksen
  • Lovgrunnlaget for psykiske helsetjenester
  • Måleegenskaper ved tester og kartleggingsverktøy for psykososiale tjenester
  • Materiell til seksualundervisning
  • Melding Stortinget nr 18 (2011-2012) "Læring og fellesskap"
  • Melding til stortinget om boligpolitikk
  • Minoretsbakgrunn: Innvandrere med utviklingshemming
  • Minoritetsbakgrunn: Barn i asylmottak
  • Minoritetsbakgrunn: Organisasjoner for utviklingshemmede
  • Minoritetsspråklig: Pasient og tolk - en brosjyre
  • Mitt sykehuspass
  • Musikkstol / vibroakustisk. Spørsmål
  • Nasjonalt fagnettverk om utviklingshemming og psykisk helse
  • Nettsted om spesialundervisning
  • NFSS, Norsk nettverk for seksualitet og samliv
  • NOU 2011:15 om boligpolitikk i årene fremover
  • Om FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt
  • Om sorg og sinn
  • Omsorg ved livets slutt
  • Omsorgsfeltets "hviskelek" - Rapport
  • Omsorgstrappa
  • Opplæringshefte om lindrende omsorg og behandling
  • Ordbok: Hva betyr ordene-Vanskelige ord og kommunale tjenester
  • Ordinært arbeid: Eksempler
  • Organisering av tjenester
  • Overgang skole til arbeidsliv
  • Overganger - En veileder til arbeidet
  • Overgrep: Det tause får ord i Sortland
  • Overgrep: Forskning
  • Overgrep: Retningslinjer - hva gjør du?
  • Palliativ omsorg - Kompetanse
  • Pasientopplæring for personer med utviklingshemming
  • PKU / Føllings sykdom. Spørsmål
  • Powerpoint: Om arbeid
  • Powerpoint: Selvbestemmelse
  • Prioriteringsveileder psykisk helsevern for barn og unge
  • Prioriteringsveiledere for spesialisthelsetjenesten
  • Psykiatrisk avdeling for personer med utviklingshemming- autisme
  • Psykisk helse i skolen
  • Psykisk helse og kommunale helsetjenester
  • Psykisk helse: Atferdsanalytiske betraktninger
  • Psykisk helse: Eksempler fra kommunal praksis
  • Psykisk helse: Juridiske rettigheter
  • Psykisk helse: Lovverk og statlige føringer
  • Psykisk helse: Samme behandling og god samhandling
  • Psykisk helse: Spesialisthelsetjenesten
  • Psykiske lidelser- varselstegn og faser
  • Psykiske vansker: Egen erfaring
  • Psykologisk behandling
  • Publikasjoner om samhandling
  • Rå kunst
  • Rapport - Sumo
  • Rapport om psykiske lidelser-og/eller ruslidelser
  • Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner
  • Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging
  • Ressursside om epilepsi og utviklingshemming
  • Rett fra hjertet. Dokumentar om kjærlighet, savn, glede og mestring
  • Rettssikkerhet - fagutvikling
  • RKBU - Regionsentrene for barn og unges psykiske helse
  • Rundskriv I-5/2007 - Aktiv omsorg
  • Rus: Forskning
  • Rus: Prioriteringsveileder for tverrfaglig spesialisert rusbehandling
  • Rus: Videoforelesninger om rus og utviklingshemming
  • Samer med funksjonsnedsettelse
  • Samhandling: Forskning om koordinering og individuell plan
  • Samhandling: Med pårørende
  • Samhandling: Regional koordinerende enhet
  • Sammen skal vi bygge menighet
  • SCHMACK et kulturprosjekt
  • Seksualitet hos barn, ungdom - foreldremanual
  • Seksualitet: Litteratur
  • Seksualitet: Videreutdanninger
  • Selvbestemmelse
  • Selvbestemmelse: Brukermedvirkning, ULF 2004
  • Selvbestemmelse: En hymne til selvbestemmelse
  • Selvbestemmelse: Konferanse Seattle 2000
  • Selvbestemmelse: Læres, ULF 2004
  • Selvbestemmelse: Powerpoint om tro og livssyn
  • Selvbestemmelse: Rapport om utviklingshemmede i media
  • Selvbestemmelse: Self-Determination - Wehmeyer
  • Selvbilde blant barn og unge med utviklingshemning
  • SFO: Eksempler
  • SFO: Lovverk og statlige føringer
  • Skoleveien - To historier om skolestart
  • Smerter og smertemåling hos personer med utviklingshemming og kommunikasjonsvansker
  • Snoezelen: Melhus Sansesenter
  • Sorg
  • Spørsmål: Ansvar - kostnader ved sykehusinnleggelse
  • Spørsmål: Dagtilbud og rettigheter
  • Spørsmål: Utviklingshemming eller utviklingshemning?
  • St.meld. nr. 25 (2005-2006) Mestring, mulighet og mening
  • Styringsverktøy sikrer gode overganger
  • Støttekontakt
  • Støttekontakt: Prosjekt Aktive muligheter
  • Supported Employment
  • Søsken: Forskning
  • TAKO-senteret - kompetansesenter for oral helse
  • Teater non-STOP
  • Temahefte om overgang fra yrkesaktiv til pensjonist
  • Temaside om migrasjonshelse
  • Tilgang til arbeid- og aktivitet for utviklingshemmede i Norge
  • Tjenestetilbud og krevende psykiske lidelser
  • Tjenestetilbudet til familier som har barn med funksjonsnedsettelser. En rapport fra NOVA.
  • Treningskontakt
  • Trosfrihet: Eksempel
  • Turistforeningen med tilrettelagte turer
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Tvang og makt: Avhandlingen - tvang, makt og ambivalens
  • Tvang og makt: Eksempel
  • Tvang og makt: Eksempler
  • Tvang og makt: Forskning
  • Tvang og makt: Fører til på kort og lang sikt
  • Tvang og makt: Gjennomgang av vedtak - Sintef
  • Tvang og makt: Helsetilsynets oppsumering fra 2009
  • Tvang og makt: Lovverk og statlige føringer
  • Tvang og makt: Maler kapittel 9 helse- og omsorgstjenesteloven
  • Tvang og makt: Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
  • Tvang og makt: Refleksjonskort
  • Tvang og makt: Rundskriv til helse- og omsorgstjenesteloven
  • Tvang og makt: Trivsel blant ansatte
  • Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser
  • Uhørte stemmer og glemte steder
  • Ungsinn.no
  • Universell utforming IKT: Lovverk og statlige føringer
  • Universell utforming: Transport
  • Utredning og diagnostisering av psykiske lidelser
  • Utredning mistanke om mental helsesvikt
  • Utvikling 2007 nr. 3: Skole og utdanning
  • Utvikling 2008 nr. 2: Boligformer og livsformer
  • Utvikling 2008 nr.1: Ledelse og organisering
  • Utvikling 2009 nr. 2: Ferie og fritid
  • Utvikling 2009 nr. 4: Identitet
  • Utvikling 2010 nr. 2: Språk uten tale
  • Utvikling 2010 nr. 4: Arbeid
  • Utvikling 2011 nr. 2: Fagutvikling
  • Utvikling 2011 nr. 4: Hjelpemidler
  • Utvikling 2012 nr. 3: Overgang mellom ungdomsskole og vgskole
  • Utvikling 2012 nr.1: Sosialt entreprenørskap
  • Utvikling 2013 nr. 2: Organisering av tjenester
  • Utvikling 2013 nr. 4: Fra arbeid til pensjonist
  • Utvikling 2014 nr. 3: Kunnskap
  • Utvikling 2014 nr.1: Avlastning
  • Utvikling 2015 nr. 2: Samhandling
  • Utvikling 2015 nr. 4: Forventning om læring i skolen
  • Utvikling 2016 nr. 2: Pårørende - en ressurs
  • Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje
  • Utvikling nr.3: Funksjonshemming og minoritetsbakgrunn
  • Utviklingshemming og aldring: forskning
  • Utviklingshemming og depresjon
  • Utviklingshemming og psykisk helse
  • Utviklingshemming og psykose
  • Utviklingshemming og seksuell helse
  • Varig tilrettelagt arbeid (VTA) - politiattest
  • Varig tilrettelagt arbeid (VTAO): Eksempler (ordinært)
  • Varig tilrettelagt arbeid: Landsrådet for arb. til yrkesh.
  • Veileder for utredning, behandling og oppfølging av psykoselidelser
  • Veileder i psykisk helsearbeid for voksne i kommunene
  • Veileder om velferdsteknologi og tilrettelegging i boliger
  • Veiledning til utviklingshemmede og deres familier
  • Velferdspolitikk
  • Venner
  • Venner: Eksempler
  • Vennskap: Sjekkliste
  • Vi har også en stemme - En rapport
  • Vi vil, vi vil, men får vi det til?
  • Videregående opplæring
  • Videregående: Eksempler
  • Voksenopplæring
  • Voksenopplæring: Forskning
  • Voss Distriktspsykiatriske senter
  • Habilitering eller psykisk helsevern
  • Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud
  • Å dele en sorg
  • Å lære å sykle
  • Aktivitetsområder: Eksempler
  • Aktivitetsområder: Musikk
  • Aldring hos personer med Downs syndrom
  • Applikasjoner for nettbrett og smarttelefon
  • Arbeid og aktivitet: Nasjonal tilstandsrapport 2012
  • Arbeid og dagaktivitet: Lovverk og statlige føringer
  • Arbeid: Forum
  • Arbeidsgiverforeningen for Vekstbedriftene
  • Arbeidsmiljøpris til BKA
  • Arbeidsrettede tiltak: Forskning
  • Attføringsbedriftene i NHO
  • Autismespekterforstyrrelser
  • Avhandlingen " Et ganske normalt liv"
  • Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse
  • Avlastning - Alternativ og utfordringer
  • Avlastning: Eksempler
  • Barn og unge med funksjonsnedsettelse i barnevernet
  • Barnehage
  • Barnehage: Forskning
  • Barnehage: Temahefte
  • Bergen satser på utviklingshemmede
  • Bilstønad
  • Bofellesskap: Forskning
  • Boformer: Debatten om store bofellesskap
  • Bolig: Et godt liv i egen bolig
  • Boligpolitikk: Lovverk og statlige føringer
  • BPA: Lovverk og statlige føringer
  • Bruk av nettbrett i skole-hjem samarbeid
  • Bruk av nettbrett til kommunikasjon
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
  • Brytere - hjelpemidler for mestring, påvirkning og deltakelse
  • Dagsenter: Eksempler
  • Dagsenter: Viktige faktorer
  • Dansk forum for selvbestemmelse
  • Datingside for utviklingshemmede
  • Delaktighet og identitet
  • Deltakelses- og opplevelsesplan
  • Diagnose og skole
  • Diagnose: Årsak til psykisk utviklingshemming
  • Diagnose: Diagnosenavnet i endring
  • Diagnose: Hva er nevrologi?
  • Diagnose: Klassifikasjon og funksjonsevne, ICF
  • Diagnose: Kulturelt perspektiv
  • Diagnose: Norsk forbund for utviklingshemmede - NFU
  • Diagnose: Psykisk utviklingshemming - ICD-10
  • Diagnose: Utviklingshemmet - av hvem?
  • Down syndrom
  • Downs syndrom - Helse og sykdom
  • E-læring: Allmennlegens møte med utviklingshemmede
  • E-læring: BPA
  • E-læring: Erfaringer med bruk av e-læring
  • E-læring: Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • E-læring: Mat og trivsel
  • E-Læring: Slik vil jeg ha det!
  • Eksempel: Arbeid
  • Eksempel: En møteplass for pårørende og ansatte
  • Eksempel: Faglig forsvarlig tjeneste
  • Eksempel: Heving av kunnskap
  • Eksempel: Livsløpsgaranti:
  • Eksempel: Minoritetsbakgrunn:
  • Eksempel: Selvbestemmelse:
  • Eksempel: Turnusordning:
  • Eksempelsamlingen - Vi vil, og vi får det til
  • Emma MeDLiv - En leilighet for Mestring, Deltakelse og Livskvalitet
  • Engelsk nettsted om utviklingshemming og helse
  • Ernæring og helse for personer med utviklingshemming
  • Erstatningsansvar
  • Etikk: Refleksjonshefte
  • Faglig forsvarlige tjenester- hvem har ansvaret?
  • Familie
  • Familie og venner: Eksempelsamling
  • Familie: Forskning
  • Familieveiviser - For barn, unge og deres familier
  • Felleskatalogen- katalog om legemidler
  • Fjellheimen leirskole
  • FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • Folkehøgskole: Peder Morset
  • Forebygging og håndtering av aggresjon og vold
  • Foreldre
  • Foreldre med kognitive vansker, en svensk rapport
  • Foreldre med psykisk utviklingshemming
  • Foreldre: Den første tiden
  • Foreldre: Forskning
  • Foreldre: Nettverk, sosialt liv
  • Foreldrerollen spørsmål
  • Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser
  • Forelesning: Jens Petter Gitlesen - Selvbestemmelse og trygghet
  • Forelesning: Peter McGovern - QualityRights
  • Foxes Academy
  • Fra ungdomsskole til videregående skole. Eksempel fra Alta.
  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Fritid med bistand
  • Fylkesmannens mandat
  • Gode hjelpere - Nesten som en venn
  • Grunnskole
  • Grunnskole: Forskning
  • Habilitering
  • Habilitering: Forskrift om habilitering og rehabilitering
  • Habilitering: Intensiv trening hos barn
  • Helse
  • Helse- og omsorg: Lovverk og sentrale føringer
  • Helsebiblioteket
  • Helseoppfølging av personer med utviklingshemming-rapport
  • Herre i eget hus
  • Hjem og miljø: introduksjon
  • Hjemmetjenestens målgrupper og organisering
  • Husbankens handlingsplan for universell utforming 2017-2021
  • Hva er god psykisk helse?
  • Hvem bør få barn?
  • Hvordan få mennesker med utviklingshemming til å utvikle sunne matvaner?
  • Identitet
  • Individuell plan
  • Inkludering
  • IT-hjelpemidler. Spørsmål
  • Kartlegging av psykiske vansker hos barn
  • Kartlegging av universell utforming i friluftsområder
  • Kartleggingsskjema for helse og omsorg
  • Kommunale arbeidssentra: Eksempel
  • Kommunikasjon
  • Kommunikasjon: Alternativ- og supplerende kommunikasjon-ASK
  • Kommunikasjon: ASK i barnehagen
  • Kommunikasjon: Bruk av ASK i overgang til voksenliv
  • Kommunikasjon: Bruk av iPad
  • Kommunikasjon: Eksempel på bruk av Ipad
  • Kommunikasjon: Hva er ASK
  • Kommunikasjon: Marte meo
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
  • KoRus - Regionale kompetansesentre om rus
  • Kriminalitet: Fagnettverk
  • Kriminalitet: Personer med utviklingshemming får harde straffer
  • Kriminalitet: Tvungen omsorg
  • Kultur og fritid: Eksempler
  • Kultur og fritid: Lovverk og statlige føringer
  • Kurs i mestring av depresjon
  • Legemiddelgjennomgang: Verktøy
  • Legemiddelhåndtering: nettkurs
  • Legemidler og utviklingshemming
  • Legemidler: Helsebiblioteket.no
  • Legemidler: Norsk legemiddelhåndbok
  • Legetjenester for utviklingshemmede- Rapport
  • Lettlest hefte om politiske partier og valg
  • Levekår: Offentlig statistikk og forskning
  • Litteratur om medikamentell behandling
  • Litteratur om psykososiale intervensjoner
  • Litteratur om tvangslidelser
  • Litteratur om utredning av psykiske lidelser
  • Livskvalitet og samfunnsdeltakelse: Foredrag av Amy Hewitt
  • Lovverk: Tro og livssyn
  • Mammografi - Introduksjonsfilm og informasjon om kreft
  • Matlaging: Filmer om matlaging
  • Melding til Stortinget nr 45 Frihet og likeverd
  • Migrapolis: Den glemte minoritet
  • Minoritetsbakgrunn
  • Minoritetsbakgrunn: I møte med tjenesteapparatet
  • Minoritetsspråklig
  • Minoritetsspråklig: Statped
  • Multifunksjonshemming - interessekartlegging
  • NAPHA - Nasjonalt kompetansesenter om psykisk helsearbeid
  • Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse
  • Nettsteder om universell utforming
  • NKVTS - Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress
  • Offentlig helseportal - helsenorge.no
  • Om ledsagerbevis
  • Om tema og fagområde
  • Omsorg ved livets slutt - Rapport - Gje meg handa di ven
  • Omsorgsplan 2015
  • Opplæring om brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
  • Oppvekst og utdanning
  • Ordinært arbeid
  • Ordinært arbeid: Forskning
  • Overgang fra barnehage til skole
  • Overgangen mellom ulike skoleslag
  • Overganger - snart voksen
  • Overgrep: Eksempler
  • Overgrep: Oppfølging av utviklingshemmede som begår overgrep
  • Palliativ omsorg
  • Pasient- og brukerombudet
  • Påvisning, utredning og behandling av psykiske lidelser
  • Politiattest
  • Powerpoint: Self-determination - AIEJI-CPH
  • Powerpoint: Skader av tvang og makt
  • Prioriteringsveileder psykisk helsevern for voksne
  • Privat avlastning/ støttekontakt. Spørsmål
  • Psykisk helse
  • Psykisk helse og habilitering
  • Psykisk helse og uhelse- videoforelesning
  • Psykisk helse: Autisme og utviklingshemming
  • Psykisk helse: Forskning
  • Psykisk helse: Like atferdsformer kan ha ulik bakgrunn
  • Psykisk helse: Samarbeid gir trygghet i bofelleskap
  • Psykisk helse: Samme hjelp som andre
  • Psykisk utviklingshemming og mobbing
  • Psykiske vansker og samhandling
  • Psykiske vansker: Medikamentering
  • Psykotrop medikasjon - Temahefte 3
  • Quiz om rettigheter for personer med utviklingshemming
  • Rå kunst i offentlige lokaler
  • Rapport fra Helsetilsynet
  • Rapport om vern av risikoutsatte voksne
  • Rapport: Store bofellesskap for personer med utviklingshemming
  • Religion og livssyn
  • Retningslinjer for Rus- og psykiske lidelser
  • Rett til å leve ut de åndelige sider
  • Rettssikkerhet - Hvem har ansvaret?
  • ROP: Rus og samtidig psykisk lidelse
  • Rus og rusproblemer
  • Rus: Lovverk og statlige føringer
  • Rus: Utredning og diagnostisering
  • Samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenestene-videoforelesning
  • Samhandling: Eksempler
  • Samhandling: Lovverk og statlige føringer
  • Samhandling: Pårørendeomsorg
  • Samhandlingsreformen: Litteratur - forløpsgrupper
  • Sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser
  • Seksualitet
  • Seksualitet: Forskning
  • Seksualitet: Spørsmål om kurs
  • Seksuelle overgrep
  • Selvbestemmelse og utviklingshemming
  • Selvbestemmelse: Eksempel
  • Selvbestemmelse: Foredrag av Michael L. Wehmayer
  • Selvbestemmelse: Kurs, ULF 2004
  • Selvbestemmelse: Mitt valg
  • Selvbestemmelse: Rapport om livsløpsperspektiv
  • Selvbestemmelse: Samarbeid ULF 2004
  • Selvbestemmelse: Verdenskongress i Berlin
  • SFO
  • SFO: Forskning
  • Skole: Eksempel
  • SKUG- Samspill og Komponering Uten Grenser
  • Snoezelen
  • Somatisk helseoppfølging - Eksempel
  • Spørsmål diagnose: Antall med utviklingshemming/ boformer
  • Spørsmål: Antall personer med utviklingshemming
  • Spørsmål: Glemt å ta medisin til riktig tid?
  • Spørsmål: Varig tilrettelagt arbeid, VTA og ansvar
  • Statped
  • Støttekontak eksempel: Sammen med andre
  • Støttekontakt: Lovverk og statlige føringer
  • SUF-Kunskapscentrum, et prosjekt om foreldre med kognitiv svikt
  • Svineinfluensa. Spørsmål
  • Søskenrelasjoner
  • Tannhelse
  • Teknologi for deltakelse og medbestemmelse
  • Temahefter om psykisk helse
  • Tester og kartleggingsverktøy - Måleegenskaper
  • Tilrettelegging på museer
  • Tjenestetilbud til voldsutsatte personer
  • Trastad samlinger
  • Tro og Lys Norge
  • Trosopplæring for barn og unge med behov for spesiell tilrettelegging
  • Tvang og makt
  • Tvang og makt: Avhandlingen - Lovregulert tvang og refleksiv praksis
  • Tvang og makt: Diagnosen psykisk utviklingshemming
  • Tvang og makt: Eksempel - Andre løsninger
  • Tvang og makt: Evaluering av loven - Nordlandsforskning
  • Tvang og makt: Følelsesmessige reaksjoner
  • Tvang og makt: Gjennomgang av meldinger og vedtak
  • Tvang og makt: Helse- og omsorgstjenesteloven kap 9
  • Tvang og makt: Hva sier utviklingshemmede?
  • Tvang og makt: Maler kap 4A i pasient- og brukerettighetsloven
  • Tvang og makt: Opplevelse av tvang
  • Tvang og makt: Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 A
  • Tvang og makt: Retningslinjer for Fylkesmannens oppgaver
  • Tvang og makt: Rundskriv til pasient- og brukerettighetsloven kap. 4A
  • Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak
  • Uhørte stemmer og glemte steder
  • ULF Udviklingshemmedes Landsforbund
  • Universell utforming
  • Universell utforming: Regjeringens handlingsplan
  • Utfordringer i helsetilbudet
  • Utredning av elevers læringspotensiale
  • Utvikling 2007 nr. 2: Helse
  • Utvikling 2007 nr. 4: Arbeid
  • Utvikling 2008 nr. 3: Helsetilbud og kompetanse
  • Utvikling 2009 nr. 1: Kunst og kultur
  • Utvikling 2009 nr. 3: Selvbestemmelse
  • Utvikling 2010 nr. 1: Ulike boformer
  • Utvikling 2010 nr. 3: Helse
  • Utvikling 2011 nr. 1: Rettssikkerhet, lov og etikk
  • Utvikling 2011 nr. 3: Psykisk helse
  • Utvikling 2012 nr. 2: Overgang barnehage-skole
  • Utvikling 2012 nr. 4: Overgang mellom vgs og arbeid
  • Utvikling 2013 nr. 1: FN konvensjonen
  • Utvikling 2013 nr. 3: Melding St. nr. 45
  • Utvikling 2014 nr. 2: Faglige forsvarlige tjenester
  • Utvikling 2014 nr. 4: Kaldheimutvalget
  • Utvikling 2015 nr. 1: Selvbestemmelse
  • Utvikling 2015 nr. 3: Seksuelle overgrep
  • Utvikling 2016 nr. 1: Kunst
  • Utvikling 2016 nr. 3: Minoritet og funksjonshemming
  • Utvikling av skoletilbudet
  • Utviklingshemming og aldring
  • Utviklingshemming og angst
  • Utviklingshemming og epilepsi
  • Utviklingshemming og psykiske helsetjenester: Rapport
  • Utviklingshemming og samtidige sykdommer
  • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • Varig tilrettelagt arbeid (VTA): Forskning
  • Varig tilrettelagt arbeid, VTA: Eksempler
  • Veien fram til egen bolig
  • Veileder i psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunen
  • Veileder i rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
  • Veileder til kjøp av eller bygge egen bolig.
  • Veiviser til psykiske helsetjenester- Temahefte 2
  • Velferdsteknologi: Lovverk og statlige føringer
  • Venner og skole
  • Venner: Forskning
  • Verge
  • Vi sprenger grenser
  • Videoforedrag om rettighetsfestingen av BPA
  • Videregående opplæring: Forskning
  • Videregående: Lovverk og statlige føringer
  • Voksenopplæring: Eksempler
  • Voksenopplæring: Lovverk og statlige føringer
  • Økt sårbarhet for utvikling av psykiske vansker-videoforelesning

Min side på NAKU

Lag din egen bruker på naku.no og få tilgang til en rekke funksjoner som kan hjelpe deg i flere sammenhenger. Du vil kunne lagre bokmerker og samle disse i mapper, slik at du med letthet kan gjenbruke materialet i kunnskapsbanken.

Les mer om Min side

Nyhetsbrev NAKU

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Følg NAKU

Følg NAKU på Facebook for å få med deg siste nytt og annet relatert stoff.

Følg oss på Facebook!

NAKU — Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming   /   Tungasletta 2, 7047 Trondheim   /   English info   /   Personvern  /  Coookies   /   Universell utforming   /   E-post: kontakt@naku.no   /   Telefon: 73 55 93 10

Ansvarlig redaktør: Karl Elling Ellingsen   /   Redaktør: Cato Brunvand Ellingsen   /   Redaksjon kunnskapsbanken: Arbeid og aktivitet, Linda Barøy - Tema og fagområde, Kim Berge - Pårørende, Cato Brunvand Ellingsen - Kultur og fritid, Linda Barøy - Helse og omsorg, Cato Brunvand Ellingsen og Linda Barøy - Hjem og miljø, Cato Brunvand Ellingsen - Oppvekst og utdanning, Linda Barøy.


NAKU ligger adminstrativt under NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet    /   © 2018 NAKU