Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Teater

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Teater

Teater kan ha mange ulike funksjoner. Det å spille teater er i seg selv en verdi, men gjennom valg av repertoar kan teateret også bli en stemme for personer med utviklingshemming hvor man kan si noe om sin egen situasjon og sette politiske spørsmål på dagsordenen. Det er blitt dannet mange teatertilbud i Norge. I denne artikkelen omtales et utvalg av de. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
19. september 2021. Sist oppdatert: 28. oktober 2024

Dame som titter frem bak dør/lerret Illustrasjon: Aleksander Bro Arntsen

Dissimilis nasjonale kompetansesenter 
- tilrettelagt kulturtilbud innen musikk, dans og teater. Dissimilis har siden 1982 jobbet for at mennesker med utviklingshemming skal ha en plass i det kulturelle landskapet og i samfunnet som like­stilte utøvere og mennesker. Du kan lese mer om arbeidet deres i nettartikkel i kunnskapsbanken. 

SPOR -Scenekunst som verktøy for mestring, forståelse og inkludering
SPOR er en inkluderende forestilling med utgangspunkt i Kristiansand Katedralskole Gimles (KKG) langvarige satsing på kunst som verktøy for mestring, forståelse og inkludering mellom elever, og med utgangspunkt i Kildens Teater og Konserthus sin satsing på medskapende kunst. Ett drøyt års arbeid, i skoletid, på kvelder og i helger, munner ut i kritikerroste forestillinger. Nesten 100 videregående elever, med og uten funksjonsnedsettelse, og Kristiansand Symfoniorkester står på scenen. Les mer om SPOR. 

Sjiraffen Kultur- og Kompetansesenter
Sjiraffen kultur- og kompetansesenter holder til i Trondheim, men har deltagere fra hele Trøndelag. Sjiraffen har kultur og fritidsaktiviteter for barn, ungdom og voksne med funksjonsnedsettelser. Integretto er en teatergruppe ved Sjiraffen. Teatergruppa består av personer med og uten funksjonsnedsettelser fra 20 år og oppover. Lenke til facebook siden deres. De har også en søsterorganisasjon som heter Teater Pimpernell, som er en frittstående ungdomsteatergruppe for skuespillere med fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse, fra 13-20 år,  de har en egen facebookside.

Sjiraffen har flere ulike teatergrupper med ulikt fokus, og hver gruppe blir tilrettelagt for de aktørene som deltar i den enkelte gruppen. I teatergruppene får man lære alt fra ulike dramaleker og teatermetodikk til improvisasjon og rollespill. Alle grupper spiller 1-2 forestillinger i året, med hovedproduksjon på vårsemesteret. 

Teater nonSTOP
NonSTOP er et profesjonelt teater i Namsos hvor de fleste aktørene er personer med utviklingshemming. Se egen artikkel om Teater nonSTOP.

Teateret er et samarbeid mellom Namsos kommune og NORD universitet. Skuespillerne er ansatt gjennom utlysning av stillingene på ordinær måte, og teateret har inntil 15 skuespillere med funksjonsnedsettelse. I tillegg har 6-8 vernepleierstudenter årlig sin praksisplass på nonSTOP, og jobber da både som tilretteleggere og medskuespillere. Se vernepleierstudenter fra NORD universitet snakke om en unik praksisplass: https://www.youtube.com/watch?v=v6VLGrdQTLw

Teateret har 4 hovedmål: 

•Å etablere teater for mennesker med funksjonsnedsettelse 

•Utvikle teater som en politisk arena 

•Teater som praksisarena for vernepleiere 

•Forskning på teater som kunst, politikk og læringsarena 

Peder Morset folkehøgskole 
Peder Morset folkehøgskole ligger i Selbu og har elever med og uten utviklingshemming. Her settes det opp en teaterforestilling hvert år som gir elevene mulighet for å lære hva som må til for å produsere teater. Folkehøgskolen har inngått en avtale med sjiraffen kultur- og kompetansesenter i Trondheim, og i samarbeid med instruktører fra begge parter blir det lagt til rette for elevene får prøve seg som utøver på flere områder innenfor teater, musikk og dans. 

Peder Morset folkehøgskole skaprer egne forestillinger gjennom skoleåret som blir presentert for andre. 

Noen teater i Sverige
I Sundsvall, Sverige har Ållateatern drevet teater på fulltid i flere år og setter opp profesjonelle forestillinger. Deres kanskje største suksess har vært forestillingen Carmen. I Hudiksvall finner vi GladaHuddik-teatern som blant annet har hatt satt opp stor forestilling om Elvis Presley i Stockholm. 

Andre nyttige linker:

  • Fyrfestvalen er en kulturfestival for utviklingshemmede som danser, spiller musikk, driver teater eller andre kulturelle aktiviteter.
  • Interact Center i Minneapolis ble opprettet i 1992. De driver blant annet et profesjonelt teater som inkluderer personer med ulike funksjonsnedsettelser.
  • Ineland, Jens (2007) Mellan konst och terapi. Om teater för personer med utvecklingsstörning. Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Dr.avhandling. Mer informasjon om avhandlingen finnes på nettsidene til Umeå Universitet.
  • Rikke Görgens Gjærum (2004) "En usedvanlig estetikk" - en studie av betydningen av egenprodusert teatererfaring for det usedvanlige mennesket. 
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2021) "Teater" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 28. oktober 2024, lest 18. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/teater
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Fysisk aktivitet og idrett
  • Musikk
  • Aktivitetsområder
  • Teater nonSTOP
  • Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet
  • Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

7
feb

Inkludering av personer med utviklingshemming i amatørkulturlivet

Amatørkulturrådet i Bergen har i samarbeid med Bergen kommune utgitt en guide som fokuserer på inkludering av personer med utviklingshemming i det frivillige og amatørbaserte kulturlivet. Denne [...]

Les mer
28
nov

Tilrettelagt sykkel som aktivitet

Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]

Les mer
28
okt

Universell utforming for aktive og sosiale liv

Universelt utformede parker legger til rette for at flere, uavhengig av funksjonsnivå, kan være aktive og sosiale i nærmiljøet. Flere ønsker å bo i byen, og med universelt utformede parker kan flere [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU