Regler i arbeidslivet - lettlest utgave
Arbeidslivet er preget av en rekke regler og retningslinjer som skal sikre trygge og rettferdige forhold for alle arbeidstakere. Enten det gjelder ferie, fravær, egenmeldingsordninger eller [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Ellengård er et kommunalt dagtilbud i Arendal kommune som ble opprettet i 1966. De har et variert tilbud, og har som mål at de skal levere et fleksibelt, stabilt, og tilrettelagt aktivitetstilbud som bidrar til en meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre. Deres motto er "sammen kan vi".
Ellengårds historie
Ellengård har lange tradisjoner, helt tilbake til 1966. Navnet er beholdt selv om lokaler og lokasjoner er endret i årenes løp. Som så mange andre dagtilbud, ble Ellengård også etablert via et «støttelag». Etter pengeinnsamling og lokalt engasjement blant pårørende, politikere og næringsliv, ble Ellengård etablert som dagtilbud for utviklingshemmede. Noen år senere kom også avlastningstilbudet på ettermiddager og helger på plass, i samme bygg. Etter hvert ble også arbeidstrening, dagens VTA, etablert ved Ellengård, men etter noen år ble VTA-bedrift og kommunale dagtilbudet delt i to avdelinger. Ordningen med skole og avlastning, ble også flyttet ut av driften som selvstendige kommunale oppgaver.
Fra 1 januar 2017, ble Ellengård samlokalisert i ett bygg. En lang politisk prosess var over, og i leide lokaler på Krøgenes i Arendal har de sin daglige drift. Selve bygget er utgangspunkt for et mangfoldig aktivitetstilbud, som gir tilbud til 63 mennesker med fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse.
Organisering av tjenesteyting
Ellengård skal levere et fleksibelt, stabilt, og tilrettelagt aktivitetstilbud som bidrar til en meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre.
Sosial fungering, arbeidsrettede aktiviteter, kommunikasjon, fysisk aktivitet og mestring utfra egne forutsetninger vektlegges på Ellengård sier avdelingsleder Anne Lene Systad, og så legger hun til at tilbudet skal være forutsigbart.
Ellengård er en del av kommunal virksomhet, og de er organisert i samme enhet som avdelingene som yter bistand til personer med utviklingshemming i bofellesskap.
- Det gjør tjenestevei kort til samarbeid og fleksibilitet i tjenestene. Vi har mange felles brukere, men Ellengård gir også tjenester til brukere som ikke er en del av bofellesskapene, sier Systad.
Faglig kompetanse
Det jobbes systematisk for å legge til rette for tverrfaglighet i personalgruppen.
- Hovedvekten er på ansatte med bachelorutdanning innen relevante emner. Realkompetanse vektlegges også i rekrutteringsprosessene. Det er stor grad av trivsel blant ansatte, og det betyr at mange ansatte velger å stå lenge i jobben sin på Ellengård.
Kompetansehevende tiltak består av en felles plan for enheten, og styres av utfordringsbildet som til enhver tid preger tjenestene. Ellers benyttes e-læringskurs til øvrige påfyll.
- Systad forteller at Ellengård har flere naturlige samarbeidspartnere som, bofellesskapene i kommunen, habiliteringstjenesten for voksne, voksenopplæring, videregående skole, pårørende, frivilligsentralen, lokalt næringsliv.
Aktiviteter og bredden i tilbudet
Ellengård gir i dag tjenester til brukere som har ulike former for bistandsbehov. Tjenesten blir innvilget som enkeltvedtak jf. pasient og brukerrettighetsloven §2-1a, og hjemlet i lov om kommunale helse og omsorgstjenester § 3-2 nr.6 bokstav b.
Ellengård – inne
Inne på avdelingen foregår det ulike aktiviteter, og gruppene er organisert etter farger. Det kan være tekstilarbeid som silketrykk, sying av teier (les gjenbruksnett), lage tennbriketter, pakkoppdrag for privat næringsliv. Gul gruppe har i tillegg GOPro kamera og lager Ellengård-avis. Den leses flittig i pausene. I tillegg til farge-gruppene er det Hallen, hvor vedproduksjon opptar mye av arbeidstiden. Nett med opptenningsved, strøsand, «hånd-saget» ved i sekker er noe av arbeidsoppgavene.
Ellengård – ute.
Det er populært å dra ut i båten og fange havets gull.
-Fangsten blir brukt til fiskesuppe på utvalgte fredager og annen fangst nytes i kantina. I «huset på landet» legges det til rette for sesongens aktiviteter, som høsting av poteter og eplepressing når det har vært en god høst.
Andre aktiviteter som Ellengård har i sin portefølje er ombringing av internpost i kommunen 2 ganger i uken og innhenting og vasking av kommunale korttids-hjelpemidler.
Metodikk
Det jobbes systematisk på flere arenaer og nivåer i tjenesteytingen på Ellengård. SIVUS-metoden har en lang fortid i avdelingen, og mye av arbeidet bærer fortsatt preg av denne metodikken. SIVUS står for Sosial-Individ-Via-Utveckling-i Samverknad. Systad forteller at metoden vektlegger det sosiale samvær mellom mennesker, og legger vekt på hvordan den enkelte utvikler seg og hvordan man fungerer i en gruppe.
- I praksis på Ellengård betyr det at gruppene består av 5 -7 personer, som planlegger og utfører arbeidsoppgaven sin. Det gir deltakerne mulighet til å utvikle sosial kompetanse, og i tillegg føle trygghet og identitet i gruppen. Det tas utgangspunkt i den enkeltes behov, interesser og kompetanse påpeker Systad.
Det tilstrebes også at alle brukere er med å planlegge, utføre og kommunisere om arbeidsoppgaven etterpå.
Et viktig verktøy for kvalitetssikring av tjenestene er etisk refleksjon. Gjennom etisk refleksjon kan de beste handlingsalternativene finnes, både når det gjelder de viktige og store tema og, i de små situasjonene i hverdagen. Påstanden er at en tjenesteyter som er reflektert, kan være mer bevisst i sine handlinger og dermed evne i større grad å ta gode beslutninger.
- Etikk brukes på flere plan på Ellengård. I personalgruppen brukes SME-modellen, som fast innslag på personalmøtene. Modellen er en 6-trinnsmodell for etisk refleksjon, utarbeidet av Senter for medisinsk etikk, UIO. Videre er etikk også implementert i hverdagen med å stille åpne, reflekterende spørsmål på gruppene i samarbeid med brukerne på Ellengård.
Brukerråd
Ellengård har opprettet brukerråd etter inspirasjon fra Bærum kommune (SOR -rapport 2/2016).
- Retten til å bestemme over seg selv er iboende hos alle mennesker, her gjelder det ikke noe unntak for personer med utviklingshemming. Brukermedvirkning en verdi i seg selv. Fagfolk har kompetansen. Brukerne kjenner utfordringene på kroppen.
Brukerrådet skal ivareta brukermedvirkning. De skal behandle saker og gi råd som berører tjenestens kvalitet og innhold, som avgrenses til samarbeid og kommunikasjon på systemnivå. Representantene i brukerrådet kan invitere politikere til sine møter dersom de ønsker det. Rådet skal være høringsinstans i aktuelle lokale saker på Ellengård, og «sentrale» saker i Arendal kommune. Representanter i brukerrådet er brukere, tilretteleggere og tjenesteytere. Tilsammen er det syv representanter, og to vara. De har valgt å ha hyppige møter det første halvåret. De møtes annenhver mandag., i tillegg har brukerne formøte med tilretteleggerne for gjennomgang av saker de ønsker å ta opp til brukerrådsmøtene.
- Brukerrådet er i sin spede oppstart, men har allerede fått endret praksis på enkelte ledd i tjenestene. Det er en lang vei å gå, men det er et viktig og spennende arbeid som er i gang. Et eksempel brukerrådet har jobber med er å tilrettelegge for stemmeavgivning ved årets lokalvalg. Som følge av arbeidet venter de nå ordføreren på besøk for å fortelle om demokratiske prinsipper.
Ordinært arbeidsliv
Anne Lene Systad viser til en av NAKU`s artikler i kunnkapsbanken som beskriver Customized Employment (CE), som er en versjon av Supported Employment. Ifølge Frøyland og Spjelkavik inneholder CE «tilpasset sysselsetting og innebærer en frivillig forhandling om et ansettelsesforhold mellom en enkeltperson og en arbeidsgiver.»
-Vi på Ellengård har latt oss inspirere i måten å jobbe på med å skape arbeidsinkludering for brukere som trenger inkludering- og beslutningsstøtte. Vi bruker ordinære arbeidsplasser for å skape tilpassede arbeidsoppgaver, gir oppfølging av kjent personell, og målet er å bli selvstendig i arbeidsoppgavene uten støtte.
-Samarbeidspartnere pr dags dato er kommunale tjenester som kommunalt hjelpemiddellager, kantinedrift, privat næringsliv og lokale arbeidsmarkedsbedrifter.
For noen av brukerne er tiden inne for å prøve seg i ordinært arbeidsliv, og som tidligere nevnt brukes Customized Employment som metode. Ved Ellengård er det for tiden 9 personer som har utplassering i ordinært arbeidsliv, og det er 2 personer som er i en prosess med å finne egnet sted og arbeidsoppgaver.
- Så kan noen lesere av artikkelen muligens tenke at dette er NAV sin oppgave. Ellengård må sees som alternativ, og at dagens VTA og VTO ordning ikke nødvendigvis inkluderer alle med store eller omfattende bistandsbehov i arbeidslivet. Vi har fått et tettere samarbeid med NAV lokalt som igjen generer nye muligheter for brukerne på Ellengård, sier Systad.
Drømmejobben
Ifølge Silje Blakstad har hun drømmejobben. 2 dager i uken er hun på jobb i kantina på rådhuset i kommunen og 2 dager er hun på Ellengård. Den siste dagen i uken går til å gjøre alt hun ikke får gjort unna de andre dagene i uka.
- I kantina hjelper hun til med å tømme alle etasjene for kopper og tallerkener som hører til i kantina. Det blir faktisk 4 etasjer! På torsdager, når det er bystyremøte, kan det bli hektisk. Kombinasjonen kommunalt dagtilbud og praksis i ordinær bedrift er helt topp.
Jeg fikk hjelp helt i starten fra Ellengård, men nå trenger de ikke komme lenger fordi jeg klarer alt alene, sier Silje Blakstad
For Blakstad er det viktig med gode kollegaer og å være til nytte pluss en god kopp kaffi etter at jobben er ferdig.
- Trivselen til Blakstad er på en skala fra 1 -10 på en klar 11, ifølge henne selv.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».