Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Søsken: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Søsken

Søsken: Forskning

Hvordan er det å være søsken til en med utviklingshemming? Det er lite norsk forskning på området, men denne artikkelen viser til forskningen i temaet. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
8. januar 2018. Sist oppdatert: 5. januar 2023

Bilde av to lekebiler ©NAKUNorske studier
Det er ikke mange norske studier om dette temaet. Noen av dem har intervjuet foreldrenes og sett på deres opplevelser.  Foreldrene meddeler at de ser at søsken til barn med funksjonshemming tar et større ansvar for ulike oppgaver i familien (Kittelsaa mfl. 2011). Tøssebro og Lundeby (2002) har gjennomført en langtidsstudie «Å vokse opp med funksjonshemming i dagens Norge». I denne studien ble det i intervjuene beskrevet som at relasjonene mellom søsken enten var «det oppmerksomhetskrevende og sjalu søsken» eller «det omsorgsfulle søsken». Dette kunne komme til uttrykk i ulike situasjoner. Man så også at det at søsken fikk mindre oppmerksomhet kunne føre til bekymringer hos foreldrene. Samtidig ser man i studier som har intervjuet søsknene at de stiller seg mer positive til situasjonen.

I en studie av Tøssebro mfl (2012) vises det til at søsken opplever i hovedsak at de er som andre jevnaldrende barn. Samtidig er det noen som deler erfaringer om hendelser som kan virke negativt på hvordan de oppfatter seg selv. Noen søsken forteller at de trenger noen å snakke med.  I studien fremkommer det at noen opplever seg som vanlige ungdommer som lever vanlige liv, mens andre har opplevelser og erfaringer som knyttes til det spesielle. Andre resultat i undersøkelsen er at søsken vektlegger i større grad å arbeide med mennesker, og det kan virke som de klarer seg godt på skolen. 

Internasjonale studier
Flere studier har sett på om søsken kan ta skade av å ha et funksjonshemmet søsken. Dette kan være problematisk, da det også er andre ting som påvirker søskenopplevelsen, som eksempelvis sårbarhet (Stoneman 2005). I en studie som sammenliknet søsken til barn med Downs syndrom med søsken til personer som ikke hadde en funksjonsnedsettelse, så man at disse to gruppene var like (Cuskelly & Gunn, 2006).  Andre studier viser at søsken ikke selv opplever søsken med funksjonsnedsettelser som annerledes enn dem selv, men at det heller er andre personers ofte negative holdninger som gjør inntrykk (Connors og Stalker, 2003). Flere studier viser også at andre søsken har en relasjon preget av varme og omsorg for sine søsken (Stoneman, 2001). Hvordan det oppleves å ha søsken med funksjonsnedsettelse henger også sammen med forholdene i familien generelt. Familier er ulike og hvordan de håndterer stress og det at søsken kan oppleve forskjellsbehandling, varierer. Forskjellsbehandling kan føre til konflikter. Samtidig påvirker gode relasjoner i familien også søskenrelasjonen (Dellve, 2009). 

En systematisk litteraturgjennomgang undersøkte omsorgsrollen hos søsken til voksne med utviklingshemming (Lee & Burke, 2018). I litteraturgjennomgangen viste de til at noen av studiene beskrev fordeler med omsorgsrollen hos søsken, som blant annet å ha et nært søskenforhold, avlaste foreldrene og se utvikling hos søken. Utfordringer med omsorgsrollen hos søsken handlet blant annet om opplevelser av forskjellige typer krav og det å navigere i tjenestesystemet. Studien viser til at det har vært et skifte i forskningen fra å fokusere på negative konsekvenser til positive fordeler ved å ha søsken med funksjonsnedsettelse. Det er noen forhold som påvirker omsorgsrollen, dette handler om nærhet mellom søsken, omfanget av kontakt, kvaliteten på søskenforholdet og klima i familien (Lee & Burke, 2018). 

Referanser

Cuskelly, M. and Gunn. P. (2006). Adjustment of children who have a sibling with
Down syndrome: perspectives of mothers, fathers and siblings, in
Journal of
Intellectual Disability Research,
50, (12) 917-925.

Connors, C. & -Stalker, K. (2003). The Views and Experiences of Disabled Children and their Siblings: A positive outlook, London: Jessica Kingsley

Dellve, L. (2009). Syskon til barn med funksjonsnedsättning – en
kunnskapsöversikt, i
Jag finns också! Om att vare syskon til en bror eller syster med
svår sjukdom eller funktionsnedsättning,
Stiftelsen Allmenna Barnhuset

Kittelsaa, A.M., Magnus, E. & Berg, B. (2011). Barn og unge med nedsatt
funksjonsevne og deres familier. Utfordringer og behov i ulike livsfaser,
Trondheim:
NTNU Samfunnsforskning

Lee, C., E. & Burke, M. M. (2018) Caregiving Roles of Siblings of Adults WithIntellectual and Developmental Disabilities: A Systematic Review. Journalof Policyand Practicein Intellectual Disabilities, Volume15 Number3  pp 237–246. doi: 10.1111/jppi.12246

Stoneman, Z. (2001). Supporting Positive Sibling Relationships During Childhood,
in
Mental Retardation and Developmental Disabilities, 7, 134-142

Stoneman, Z. (2005). Siblings of Children with Disabilities: Research Themes, in
Mental Retardation, 43, (5) 339-350

Tøssebro; J. & Lundeby, H. (2002). Å vokse opp med funksjonshemming. De første
årene,
Oslo: Gyldendal Akademisk

Tøssebro, J., Kermit, P., Wendelborg, C. & Kittelsaa, A. (2012) Som alle andre? Søsken til barn og unge med funksjonsnedsettelser. NTNU Samfunnsforskning AS

Annen litteratur:
Søsken og søskenliv i familier med funksjonshemmede barn - Frambu småskrift nr. 24.

Renlund, Christina. "Små søsken. Om å være liten og ha en søster eller bror med sykdom eller alvorlig funksjonsnedsettelse" (2010). ISBN: 9788292518144.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "Søsken: Forskning" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 5. januar 2023, lest 12. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/søsken-forskning
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer
  • Eksempel: Pårørendeprogrammet
  • Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel
  • Søsken: Introduksjon
  • Eksempel: ROM - møteplass for pårørende og ansatte

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

15
jun

Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer

Pårørende til personer med utviklingshemming har en sentral rolle i tjenesteapparatets arbeid med å utvikle gode tjenestetilbud. Pårørendes rettigheter og kommunens plikter overfor pårørende, både på [...]

Les mer
19
apr

Eksempel: Pårørendeprogrammet

På denne siden finner du eksempler på litteratur og materiell som er aktuelt i arbeidet med familier og pårørende

Les mer
25
nov

Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel

Søsken som er pårørende til en bror eller søster med omfattende diagnoser, blir ofte oversett. Et sted de ikke blir det, er ved Frambu. Det er landets største kompetansesenter for sjeldne diagnoser [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU