Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
I Norge har vi fortsatt mangelfull forskning på, og kunnskap om utviklingshemming og rus. Internasjonalt er imidlertid feltet i stadig utvikling, og bare de siste femten årene har det vært en enorm økning i forskningsartikler som omhandler forebygging, utredning og behandling av rusproblematikk hos mennesker med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om hva forskningen sier om utviklingshemming og rus.
Risikofaktorer
De siste 30 årene har det vært fokus på nedleggelse av spesialinstitusjoner for personer med utviklingshemming og integrering i samfunnet på lik linje med alle andre (Sturmey, Reyer, Lee, & Robek, 2003). Utviklingshemmede som bor selvstendig og med lite eller ingen kommunal bistand er eksponert for alkohol og andre rusmidler på linje med den generelle befolkningen (Sturmey et al., 2003; Gruber, & Andersen, 2001). Lett utviklingshemning, som utgjør om lag 80% av den totale gruppen av mennesker med utviklingshemming, viser seg også å være en risikofaktor for rusbrukslidelser innenfor gruppen. Mennesker med mer alvorlig utviklingshemming bor gjerne i botiltak og har mer hjelp fra kommunale tjenester. De blir ikke eksponert for rusmidler i samme grad som de som lever mer selvstendig.
I tillegg til lettere grad av utviklingshemming, er det funnet en rekke risikofaktorer som kan føre til problematisk bruk av rusmidler hos mennesker med utviklingshemming: mann, ung alder, samtidig psykisk lidelse eller atferdsvansker (Taggart et al 2006; Didden, Embregts, van der Toorn, & Laarhoven, 2009; Van Duijvenbode, VanDerNagel 2019), personlighetstrekk med lav grad av angst, høy grad av negativ tenkning, impulsiv og spenningssøkende atferd (Poelen, Schijven, Otten, & Didden, 2017), andre i familien med rusmiddelbruk, å bli utsatt for alkohol i svangerskapet, temperament (Cocco & Harper, 2002), sårbarhet for sosialt press (Taggart et al., 2006), begrensede sosiale evner (Chapman & Wu, 2012) og manglende evne til å forstå de alvorlige konsekvensene som kan følge av rusmiddelbruk (Cocco & Harper, 2002).
En studie har undersøkt mer om rollen til personlighetsdimensjoner i alkohol- og narkotikabruk. Resultatene viste at personer med lavt nivå av angstfølsomhet og høye nivåer av negativ tenkning, impulsivitet og sensasjonssøking viste mer alvorlig alkoholbruk. Høye nivåer av negativ tenkning og sensasjonssøking var relatert til mer alvorlig narkotikabruk. Nivået på IQ (område 50–85) påvirket ikke disse forholdene, og resultatene var i samsvar med studier blant individer med gjennomsnittlig intelligens (Poelen et al., 2017)
Mennesker med utviklingshemming har høy forekomst av en rekke somatiske (O`Leary, Cooper, & Hughes-McCormack, 2017) og psykiske lidelser (Hove & Havik, 2008; Cooper, Smiley, Morrison, Williamson, & Allan, 2007). Slike tilleggslidelser kan forsterke negative konsekvenser av rusmiddelbruk (McGillicuddy, 2006). Utviklingshemmede bruker også mer foreskrevne medikamenter (Hove, et al., 2019) som kan ha uheldige kombinasjonseffekter sammen med rusmidler (Chapman & Wu, 2012; Taggart et al., 2006). I tillegg ser det ut til at mennesker med utviklingshemming utvikler problemer med bruk av mindre mengder rusmidler enn andre og kan derfor utvikle en avhengighet raskere (Burgard, Donohue, Azrin, & Teichner, 2000). En studie har viste at når en person med utviklingshemming bruker rusmidler, er det 50 % sjanse for at bruken vil gå over i til rusmiddelproblematikk (McGillicuddy & Blane, 1999). Det er også vist at det tar kortere tid fra debut til problemutvikling og behov for tiltak enn hos befolkningen ellers (Westermeyer, Kemp, & Nugent, 1996).
Forekomst
Det er svært få nasjonale studier om forekomst av personer med utviklingshemming som har rusmiddelproblemer. Internasjonale studier viser at forekomsten av rusproblematikk varierer etter definisjon og hvilke grupper en har undersøkt. Selv om det er funnet høy forekomst av rusmiddelbruk hos mennesker med utviklingshemming (van Duijvenbode, 2015), er forekomsten av rusmiddelrelaterte lidelser funnet å ligge på mellom 0.5 og 6% (Cooper et al., 2007; Lin et al., 2016; Slater, 2010a; Sturmey et al., 2003). Studier slår også fast at individer med utviklingshemming har lignende til økt risiko for å utvikle ruslidelser sammenlignet med jevnaldrende uten utviklingshemming (Didden et al., 2020).
Studier viser at tobakk og alkohol er de mest brukte lovlige rusmidlene blant mennesker med utviklingshemming, og at cannabis er det mest brukte ulovlige rusmiddelet (VanDerNagel et al., 2017; vanDuijvenbode et al.,2015; Didden et al., 2020).
Det er imidlertid problematisk å estimere nasjonal forekomst ut fra internasjonale studier på grunn av kulturelle ulikheter mellom landene. NAKU utarbeidet en rapport på vegne av Helsedirektoratet i 2016, hvor blant annet omfanget av ruslidelse og ruslidelser i kombinasjon med psykiske lidelser i kommunale diagnoseregister ble kartlagt. Kartleggingen viste at 11492 personer var registrert med diagnosen utviklingshemming totalt i hele landet. Ingen var imidlertid registrert med tilleggs diagnoser sammenfallende med ruslidelser eller ruslidelser og samtidig psykiske lidelser. Den kartlagte gruppen utgjør imidlertid bare 2 promille av befolkningen og er ikke representativ for den totale gruppen med utviklingshemning som er estimert til 1-2% av befolkningen. Det er derfor uvisst om det er manglende representativitet (selektivt utvalg), for den totale gruppen, underdiagnostisering av ruslidelser når personen har en utviklingshemming, eller underdiagnostisering av utviklingshemming om det er rusen som har hovedfokus. Snur man problemstillingen og ser på forekomst av utviklingshemning i ruspopulasjon slik Braatveit et al., (2018a) gjorde, finner en forekomst av utviklingshemming på om lag 8% blant inneliggende pasienter i rusbehandling. Dette utgjør en overrepresentasjon av utviklingshemming i denne populasjonen sammenliknet med forekomsten av utviklingshemming i den totale befolkningen. Ingen av disse pasientene var tidligere, eller gjennom den aktuelle rusbehandlingen, diagnostisert med utviklingshemming.
NAKU rapportens hovedkonklusjon er at det mangler oversikt på området. Manglende oversikt gir dårlig grunnlag for planlegging og dimensjonering av tjenestetilbud. Manglende registrering og oversikt gir i tillegg helsemyndighetene svakt grunnlag for å følge med på utviklingen og eventuelt sette inn tiltak for å hindre en uheldig utvikling. Rapporten Psykiske lidelser- og/ eller ruslidelser blant personer med utviklingshemming kan lastes ned fra denne siden. Funn fra Norge peker i retning av at uidentifisert utviklingshemning hos pasienter som allerede er i rusbehandling er en hovedutfordring.
Kartlegging og utredning
Uvanlig atferd eller atferdsendringer hos mennesker med utviklingshemming kan handle om rusmiddelbruk. Å gå i dialog med, eller spørre brukere eller pasienter om rusmiddelbruk kan være en fin start på å få problematikken på bordet.
Når det gjelder mer systematisk undersøkelse av rusproblematikk, så finnes det ikke mange kartleggingsverktøy som er validert for mennesker med utviklingshemming. I Nederland har de utviklet et tilpasset kartleggingsinstrument: SUMID-Q (VanDerNagel, Kiewik, Van Dijk, & de Jong, 2011b). Dette er et omfattende kartleggingsinstrument som blant annet har gjort tilpasninger med visuell støtte og forenkling av språk. Instrumentet finnes foreløpig ikke på norsk. Alternativer kan være å bruke AUDIT og DUDIT som er utviklet av verdens helseorganisasjon (WHO) for en enkel kartlegging av alkoholproblematikk og rusmiddelproblematikk. Både AUDIT og DUDIT finner en her: ROP - Snakk om rus . For de pasienter som trenger en større vurdering av psykiske lidelser kan en også, i spesialisthelsetjenesten, bruke MINI PLUSS. Her finnes et kapittel om alkoholavhengighet og et om rusmiddelavhengighet som følger de diagnostiske kriteriene i ICD-10. Instrumentet ligger tilgjengelig her: Skåringsverktøy - Helsebiblioteket.no.
Psykologspesialist Kirsten Braatveit har kommet med råd for hvordan en kan tilpasse utredningen av rusmiddelproblematikk hos mennesker med utviklingshemming. Rådene baserer seg på forskningen til de nederlandske forskerne VanDerNagel, Kemna og Didden (2013).
1. Etabler et vokabular sammen med pasienten
2. Suppler med bilder
3. La pasienten snakke litt om hva han/hun kan om de ulike midlene
4. Snakk om rusbruk hos personer som pasienten kjenner
5. Utforske bruksmønster
6. Hent inn komparentopplysninger
Du kan lese hele artikkelen her: ROP - Hvordan utrede rusavhengighet hos personer med utviklingshemming?
Vel så viktig som å fange opp rusmiddelproblemer hos utviklingshemmede er det å fange opp utviklingshemming blant mennesker med rusmiddellidelse. Diagnosen utviklingshemming er den eneste av de psykiske lidelsene som krever utredning ved bruk av standardiserte, validerte tester. For stille diagnosen må både intellektuelle ferdigheter og tilpasningsferdigheter være nedsatt, og det må være holdepunkter for at disse var nedsatt i løpet av pasientens utviklingsperiode (22 år, jf Schalock, Luckasson & Tassé, 2021). Rusmiddelbruk og abstinensfase kan forsinke og/eller komplisere en slik standardisert utredning. For å tidlig kunne vite om en pasient i rusbehandling bør utredes for utviklingshemming kan en bruke Hayes Ability Screening Index (Braatveit, Torsheim, & Hove, 2018b).
Behandling
Det er kjent at mennesker med utviklingshemming møter barrierer til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) (Chapman & Wu, 2012: Slater, 2010b; Slater, 2008; Reif, et al., 2023), selv om mennesker med utviklingshemming har like rettigheter i forhold til TSB som alle andre (Juberg, Røstad, & Søndenaa, 2017). Studier viser at hvis de først kommer inn i rusbehandling kan de ha negative erfaringer (Taggart, McLaughlin, Quinn, & McFarelane, 2007). Det er også funnet at mennesker med utviklingshemming oftere avbryter rusbehandling enn andre (Chapman & Wu, 2012; Slater, 2010b; Braatveit, Torsheim, & Hove, 2018a).
Mennesker med utviklingshemming og rusmiddelrelaterte vansker blir oftest behandlet i tjenester for mennesker med nedsatt funksjon heller enn rustjenestene (Slater, 2008; Taggart et al., 2006). Dette kan være et stort problem ettersom disse tjenestene har rapportert å ha lite kunnskap om rusbehandling (Taggart et al., 2006; VanDerNagel et al., 2011a). I en artikkel fra 2015 utfordrer van Duijvenbode og kollegaer (van Duijvenode et al., 2015) synet på at rusmiddelproblematikk ofte blir sett på som et atferdsproblem i tjenester for mennesker med nedsatt funksjon, og at det kan behandles med enkle atferds/edukasjons program. Forfatterne peker på rusmiddelavhengighet som en kompleks lidelse som rammer flere sider av individet. De argumenterer for både tilpassede utredningsverktøy og tilpasset rusbehandling for mennesker med utviklingshemming og samtidig rusmiddelproblematikk. I en systematisk litteraturgjennomgang av Diddel et. al., (2020) påpekes også behovet for å tilpasse metoder og rusbehandling til personer med lett til borderline utviklingshemming. Dette understrekes også av Reif, et al., (2023), og i tillegg viser artikkelen til at det finnes lovende tilnærminger for rusbehandling, men at opplæring og samarbeid på tvers av systemer er avgjørende for å lykkes, sammen med fleksible behandlingstilnærminger (Reif, et al, 2023).
Forskning på effekten av rusbehandling for utviklingshemmede er imidlertid fortsatt liten og har stort sett vært fokusert på motiverende intervju, kognitiv atferdsterapi og psykoedukasjon (Kerr et al., 2013; Frielink & Embregts, 2013). Dette på tross av at det innenfor rusbehandling er en rekke områder for intervensjon, mange som er mindre avhengige av pasientens kognisjon. I en studie av Koumitsidis, Scior & Baio et al (2017), vises det viser til flere intervensjoner/programmer for behandling av personlighetsdimensjoner og motiver for rusmisbruk. Her fremheves EBI modellen (extended brief intervention), som består av MI-teknikker og kognitiv terapi tilpasset gruppen, med særlig gode resultater.
I figuren under, kan man se at rusbehandling legger en biopsykosial modell til grunn, og at intervensjoner gis biologisk, sosialt og/eller psykologisk alt etter den enkelte pasientens individuelle behov.
Bildebeskrivelse trykk her
I tillegg til få studier om behandlingseffekt er det et generelt problem at eksisterende forskning har fokusert på rusbruk hos utviklingshemmede heller enn rusmiddelavhengighet. Dette gjenspeiles også i intervensjonene som i stor grad er rettet mot forebygging heller enn behandling av en fullt utviklet avhengighetstilstand. Studiene bærer også preg av at de har små utvalg og dårlig metodikk og det er derfor vanskelig å generalisere funnene fra dem. Generelt gir forskning oss få retningslinjer om hva som er virksom rusbehandling for mennesker med utviklingshemming og det er et stort behov for mer kunnskap på feltet.
Braatveit, K, Torsheim, T., & Hove, O. (2018a). The prevalence and characteristics of intellectual and borderline intellectual disabilities in a sample of inpatients with substance use disorders: preliminary clinical results. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 11(3), 1-18.
Braatveit, K, Torsheim, T., & Hove, O. (2018b). Screening for intellectual disabilities: a validation of the Hayes Ability Screening Index for in-patients with substance use disorder. Nordic Journal of Psychiatry, 72(5), 1-18.
Burgard, J. F., Donohue, B., Azrin, N. A., & Teichner, G. (2000). Prevalence and treatment of substance abuse in the mentally retarded population: An empirical review. Journal of Psychoactive Drugs, 32(3), 293–298.
Chapman, S.L.C og Wu, L-T. (2012). Substance abuse among Individuals with Intellectual Disabilities. Reseach in Developmental Disabilities, 33(4), 1147-1156.
Cocco, K.M., & Harper, D.C. (2002). Substance Use in People With Mental Retardation: Assessing Potential Problem Areas. Mental Health Aspects of Developmental Disabilities, 5(4), 101-108.
Cooper, AQ-A, Smiley, J., Morrison, J., Williamson, A. & Allan, L.(2007), Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. British Journal of Psychiatry, 190(1), 27 – 35.
Didden, R., Embregts, P., van der Toorn., & Larhooven, N. (2009). Substance abuse, coping strategies, adaptive skills and behavioral and emotional problems in clients with mild to borderline intellectual disability admitted to a treatment facility: A pilot study. Research in Developmental Disabilities, 30, 927-932.
Didden R, VanDerNagel J, Delforterie M, van Duijvenbode N. (2020). Substance use disorders in people with intellectual disability. Curr Opin Psychiatry. Mar;33(2):124-129.
Frielink, N., & Embregts, P. (2013). Modification of motivational interviewing for use with people with mild intellectual disability and challenging behavior. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 38(4), 279-291.
Gruber, Thomas & Andersen, J. (2001). Misbrug uden behandling, Formidlingscenter Øst.
Hove, O. & Havik, O.E. (2008) Mental Disorders and Problem Behavior in a Community Sample of Adults with Intellectual Disability: Three-Month Prevalence and Comorbidity, Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 1(4), 223-237, DOI: 10.1080/19315860802269198
Hove, O, Biringer, E, Havik, OE, et al. (2019). Prevalence of drug use among adults with intellectual disabilities compared with drug use in the general population. Pharmacoepidemiol Drug Saf, 28, 337– 344. https://doi.org/10.1002/pds.4741
Juberg, A., Røstad, M., & Søndenaa, E. (2017). Substance use problems among people with mild/borderline intellectual disability: challanges to mainstream multidisciplinary specialist substance treatement i Norway. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 34(2), 173-185.
Kerr, S., Lawrence, M., Darbyshire, C., Middelton, A.R., & Fitzsimmons., L. (2013). Tobacco and alcohol-related interventions for people with mild/moderate intellectual disabilities: A systematic review of the literature. Journal of Intellectual Disability Research, 57(5), 793-408.
Lin, A., Balogh, R., McGarry, C., Selick, A., Dobranowski, K., Wilton, A.S., & Lunsky, Y. (2016). Substance-related and addictive disorders among adults with intellectual and developmental disorders (IDD): an Ontario population cohort study. BMJ Open, 6, doi:10.1136/bmjopen-2016-011638
McGillicuddy, N.B. & Blane, H.T. (1999). Substannce Use in Individuals with Mental Retardation. Addictive Behaviors, 24(6), 869 – 878.
NAKU (2016). Psykiske lidelser- og/eller ruslidelser blant personer med utviklingshemming. Tronheim: NAKU
O'Leary L, Cooper S‐A, Hughes‐McCormack L (2017). Early death and causes of death of people with intellectual disabilities: a systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(3), 325‐342.
Poelen, E.A.P., Esmèe, P.S., Otten, R., & Didden, R. (2017). Personality dimensions and substance use in individuals with mild to borderline intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 63, 142-150.
Reif, S., Lee, M.T. & Ledingham, E. (2023) The Intersection of Disability With Substance Use and Addiction. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190632366.013.491
Scalock, R.L., Luckasson, R., & Tassé, M.J. (2021) Intellectual disability: Definition, diagnosis, Classification, and system of support, 12th edition. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Slayter, E. M. (2008). Understanding and overcoming barriers to substance abuse treatment access for people with mental retardation. Journal of Social Work in Disability & Rehabilitation, 7(2), 63–80.
Slayter, E. M. (2010a). Demographic and clinical characteristics of people with intellectual disabilities with and without substance abuse disorders in a Medicaid population. Intellectual and Developmental Disabilities, 48(6), 417–431.
Slayter, E. M. (2010b). Disparities in access to substance abuse treatment among people with intellectual disabilities and serious mental illness. Health & Social Work, 35(1), 49–59.
Sturmey, P., Howie, R., Lee, R. & Robek, A.(2003). Substance-Related Disorders in Persons with Mental Retardation, NADD Press.
Taggart, L., McLaughlin, D., Quinn, B., & Milligan, V. (2006). An exploration of substance misuse in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 50(8), 588–597.
Taggart, L., McLaughlin, D., Quinn, B., & McFarlane, C. (2007). Listening to people with intellectual disabilities who misuse alcohol and drugs. Health and Social Care in the Community, 15(4)
Van Duijvenbode N, VanDerNagel JEL.(2019). A Systematic Review of Substance Use (Disorder) in Individuals with Mild to Borderline Intellectual Disability. Eur Addict Res. 25(6):263-282
VanDerNagel, J.E., Kiewik, M., Didden, R., Korzilius, H.P.L.M., van Dijk, M., van der Palen, J., … & de Jong, C.A.J. (2017). Substance Use in Individuals with Mild to Borderline Intellectual Disability: An Exploration of rates and risks in the Netherlands. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 1(4), 283-293.
VanDerNagel, J.E., Kiewik, M., Buitelaar, J.K., & de Jong, C.A.J (2011a). Staff perspectives of substance use and misuse among adults with intellectual disabilities enrolled in Dutch disability services. Journal of Policies and practices in Intellectual Disability, 8, 143-149.
VanDerNagel, J.E., Kiewik, M., van Dijk, M., & de Jong, C.A.J. (2011b). Manual of the SumID-Q. An instrument to assess substance use in individuals with a mild intellectual disability. Deventer: Tactus.
VanDerNagel, J.E., Kemna, L.E.M., & Didden, R. (2013). Substance use among persons with Mild Intellectual Disability: approaches to screening and interviewing. NADD Bulletin, 16, 87-92.
Van Duijvenbode, N., VanDerNagel. J.E., Didden, R., Engels, R.C.M.E., Buitelaar, J.K, Kiewik, M., & de Jong, C.A.J. (2015). Substance use disorders in individuals with mild to borderline intellectual disability: Current status and future directions. Research in Developmental Disabilities, 38, 319-328.
Westermeyer, J., Kemp, K & Nugent, S. (1996). Substance disorder among persons with mild mental retardation. American Journal on Addictions, 5(1), 23 – 31.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».