Banebrytende prosjekt: - Høyere utdanning for personer med utviklingshemming vil bryte ned samfunnsbarrierer
NAKU sitter i prosjektgruppa til et banebrytende pilotprosjekt i regi av VID- vitenskapelige høgskole hvor målet er å etablere et tilbud om høyere utdanning for personer med utviklingshemming.
VID har i samarbeid med Norsk Forbund for utviklingshemmede og Oslo kommune fått innvilget støtte til pilotprosjektet «Høyere utdanning for personer med utviklingshemming» fra Stiftelsen Dam, skriver høgskolen på sine nettsider.
Barrierer
Nestleder i NAKU, Kim Berge, sier at dette er et svært spennende prosjekt som kan bryte ned de samfunnsmessige hindringene og legge til rette for at personer med utviklingshemming også blir en del av systemet for høyere utdanning.
- Det er i dag vanlig at ungdommer og voksne tar høyere utdanning. I praksis er de aller fleste personer med kognitive vansker og utviklingshemming utestengt fra denne muligheten. Vi forstår i dag utviklingshemming i et relasjonelt lys og det er ikke bare den enkeltes forutsetninger som setter begrensninger, men man må også se på barrierer og krav i samfunnet som en del av begrensningene. Dette prosjektet vil kunne legge til rette for at de samfunnsmessige hindringene blir endret slik at også personer med utviklingshemming vil kunne ta en høyere utdanning.
VID forteller på sine nettsider at de har jobbet med dette prosjektet sammen med Oslo kommune siden 2018. Prosjektgruppen består av fagmiljø og personer med kompetanse på tverrfaglig funksjonshemmingsforskning, vernepleie og medborgerskap. Organisasjonene som er representert er NAKU, NFU, SOR og Nord Universitet.
Les mer: VID med banebrytende pilotprosjekt innen høyere utdanning for personer med utviklingshemming
Menneskerettigheter
VID viser også til at lignende utdanninger finnes på Island, i Canada, USA, Irland og Tyskland. Pilotprosjektet til VID bygger på de internasjonale erfaringene på området. Planen er å utvikle et utdanningstilbud på deltid over to år, som gir kompetanse på ulike fagområder innenfor menneskerettigheter, historie, kultur og samfunnsfag.
- Vi ved VID har erkjent at det er et menneskerettighetsproblem at ikke alle har lik tilgang til utdanning, sier prosjektleder Inger Marie Lid ved VID på deres hjemmesider.
Hun peker på at personer med utviklingshemming i dag ikke har et reelt utdanningstilbud og at mange er uføre.
- Høyere utdanning er viktig for utvikling, læring, sosialisering og for jobb. Utdanning har en egen verdi med tanke på livskvalitet og det å kunne utvikle seg på sine egne premisser og det har en instrumentell verdi fordi man får et bedre grunnlag for å søke jobb.
Målgruppe
Målgruppen for prosjektet har en utviklingshemming i form av kognitiv funksjonsnedsettelse, som de i utgangspunktet har hatt hele livet.
NAKU
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming skal følge prosjektet gjennom prosjektgruppen, forteller Berge videre.
- Vi skal komme faglige innspill og vi ser frem til å være med på dette viktige arbeidet.