Film om utfordrende atferd kommer i mars 2022

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Nå slipper vi traileren til filmen om utfordrende atferd. Filmen vil få premiere på NOVA kino i Trondheim i slutten av Mars 2022. Nærmere dato vil bli annonsert. I etterkant av premieren vil vi legge filmen til fri benyttelse, streamet fra NAKU sine sider. 

I filmen svarer vi på spørsmål som: Hva er utfordrende atferd, utviklingsmessig sett? Hvem og hvor mange har utfordrende atferd? Hvor og når skjer det og ikke minst hvorfor skjer utfordrende atferd? Til sist ser vi på hva som kjennetegner de miljøene som lykkes med å redusere eller har fjernet utfordrende atferd. 

I filmen møter dere fageksperter, tjenesteytere, pårørende og barn og voksne med utviklingshemming som har erfaring med utfordrende atferd. 

Filmen er egnet for læring og refleksjon alene og i grupper. Den primære målgruppen for filmen er tjenesteytere

Vi har i løpet av et og et halvt år arbeidet med å få på plass denne filmen som helt grunnleggende svarer på en del spørsmål når det gjelder utfordrende atferd. Utgangspunktet for filmen er utsagnet: Folk som har det bra og følger seg trygge vil sjelden slå seg selv eller andre. Teoretisk er grunnlaget for filmen Emerson sin definisjon fra 2001. Kulturelt avvikende atferd som er så intens, frekvent eller langvarig at den fysiske sikkerheten til personen selv eller andre er alvorlig truet, eller atferd som i stor grad begrenser eller hindrer tilgang på vanlige tjenester i samfunnet. 

I definisjonen refereres det til kultur. Kultur endres over tid og toleransen for at man bryter kulturelle normer er ulike i forskjellige miljøer. Å fastslå om en handling bryter med en norm er derfor vanskelig. Det er viktig å være bevisst hvem atferden er en utfordring for. I tjenesteyting kan man lett legge egne normer og verdier til grunn og tro at disse er de samme for alle. Det er nødvendig at flere er med på å definere om atferden er en utfordring, og vurderer på hvilken måte dette påvirker vedkommende.

Fra tidligere av, men også i dag, er det brukt ulike betegnelser på atferd som oppleves å være utfordrende. Mange vil kanskje kjenne igjen, og være komfortable med å bruke betegnelsene utagering, problematferd, uartig atferd og så videre. Kanskje kjenner du til flere begrep som brukes eller har vært brukt også? En felles faktor for begrepene utagering, problematferd og uartig atferd er at de i utgangpunktet er knyttet til egenskaper hos brukeren. På samme måte som man definerer en funksjonsnedsettelse, så har det noe å si hvordan vi forstår og omtaler funksjonsnedsettelsen. En funksjonsnedsettelse kan oppstå på bakgrunn av egenskaper hos personen selv og hvilke krav miljøet representerer i forhold til personen. Miljøet må forstås både som det fysiske miljøet, slik som hus, biler, lover etc., og hvordan vi som tjenesteytere møter og forstår brukeren. Forståelsen av utfordrende atferd bygger på en erkjennelse av at atferden oppstår på bakgrunn av at brukeren lever i kontakt med sine omgivelser. Det er brukeren og omgivelsene i relasjon til hverandre som gjør at utfordrende atferd kan oppstå. Denne forståelsen er i dag utbredt i nasjonal og internasjonal forskning. Den engelske betegnelsen er challenging behavior. Denne måten å forstå utfordrende atferd på er i prinsippet den samme som ligger til grunn for den relasjonelle modellen (gap modellen) i St.meld. nr. 40 (2002-2003) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer side 8-9.

 

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon