Hva er utviklingshemming? Bruk læringsstien til NDLA!

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

NAKU og NDLA har sammen laget en læringssti om utviklingshemming for deg som er elev på helse-og oppvekstfag i den videregående skolen. Læringsstien gir svar og rom for refleksjon om aktuelle problemstillinger i arbeidet med personer med utviklingshemming.

Nestleder i NAKU, Kim Berge.- Læringsstien er lagt inn som en egen sti som lærere og elever ved barne -og ungdomsarbeiderfag (Vg2) kan benytte på ndla.no. Det er laget gode tekster med ulike tema som er særlig relevant når det gjelder kunnskap om utviklingshemming. I tillegg er filmen om utviklingshemming en del av læringsstien, forteller nestleder i NAKU, Kim Berge.
Nasjonal digital læringsarena blir flittig brukt av elever og lærere. Før nedstengingen av skolene i vår hadde NDLA mellom 60-80.000 besøk hver dag. Etter nedstengingen økte besøkene til mellom 100- 135.000 hver dag, viser tall fra NDLA. Kunnskapsbasen til NDLA er bygd opp av videoer, illustrasjoner, tekst, vanlige e-oppgaver og interaktive oppgaver, som alle er tilpasset elever i videregående opplæring.
Ulike tema
Gjennom læringsstien om utviklingshemming kan du lære om flere ulike tema, forteller Berge.
- Hva er utviklingshemming? Hva er en diagnose? Hvordan påvirker det ens utvikling? Hvordan påvirker det familien? Det er noen av spørsmålene som filmen og læringsstien forsøker å svare på. I filmen får du kunnskap gjennom intervju med fagpersoner, foresatte og personer som har utviklingshemming. NAKU ønsker med filmen å belyse et viktig og komplekst tema på en mest mulig tilgjengelig måte og på den måten styrke kompetansen i kommunene, fortsetter Berge.
Struktur
Læremiddelansvarlig for helse-og oppvekstfag i NDLA, Vigdis Haugan, mener læringsstiene til NDLA gjør det lettere for elever og lærere å strukturere fagstoffet.
- En læringssti er en fin måte å strukturer fagstoffet på. I selve stien ligger det mye fagstoff. Stien er kronologisk bygd opp og man gjør først et trinn ferdig. Deretter er det refleksjonsoppgaver. Men det er også mulig å gjøre individuelle tilpasninger.
Haugan peker også på at NDLA gir lærere og elever fleksibilitet i skolehverdagen.
- Lærerne kan bruke det fagstoffet de trenger innenfor hvert fag. Det er også mulig å lære gjennom å se filmer og gjennom å løse praktiske oppgaver. Mange elever på yrkesfag velger denne retningen fordi de lærer bedre på denne måten.
I endringLæremiddelansvarlig i NDLA Vigdis Haugan. Foto: Tom Knudsen, NDLA
Haugan forteller at de nå holder på med å fornye fagdelen til Vg2 barne-og ungdomsarbeiderfag, som læringsstien om utviklingshemming er en del av.
- Revisjonen kommer som følge av innføringen av nye læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring.  Vi har allerede fornyet faginnholdet på Vg1 etter de nye læreplanene, og nå er det Vg2 som står for tur. Læreplanene for andre året er sendt ut nå med høringsfrist i november. Planen er at de nye læreplanene for Vg2 skal fastsettes innen sommeren 2021, men vi er allerede i gang med arbeidet, forteller Haugan.
Hun forteller at NDLA samarbeider med ulike fagpersoner og kompetansemiljøer for å skape godt innhold.
- Vi er opptatt av å levere oppdaterte læremidler av høy pedagogisk og faglig kvalitet, og det er derfor viktig for oss å samarbeide med fagpersoner og kompetansemiljøer, slik som NAKU.

 

 

 

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon