Kvalitet i opplæringen for elever med utviklingshemming
På bakgrunn av data fra SPEED-prosjektet viser forskerne Kari Bachmann, Peder Haug og Thomas Nordahl til at kvaliteten i opplæringen for elever med utviklingshemming ikke ivaretas i tilstrekkelig grad innenfor verken inkludering eller deltakelse i fellesskapet, medvirkning i fellesskapet eller læringsutbytte. Forskerne stiller også spørsmålstegn ved at den manglende samordningen mellom ordinær undervisning og spesialundervisningen elevene får, og det mangelfulle kompetansenivået på personalet ved skolen som har ansvaret for en stor del av undervisningen til denne gruppen. Undersøkelsen bygger på kvantitative data fra 15340 elever og kvalitative data innhentet gjennom intervju av et utvalg elever og lærere.
NAKU har utarbeidet et eget område i kunnskapsbanken som heter oppvekst og utdanning. Her finner du underkategoriene barnehage, grunnskole, sfo, videregående opplæring og voksenopplæring. Under vær kategori finner du en hovedartikkel, forskning, lovverk og statlige føringer og eksempler.
Siste nummer av UTVIKLING som kom ut i desember 2015 har tema "Forventning om læring i skolen". Utvikling kan gratis bestilles ved å kontakte kontakt@naku.no eller du kan lese det elektronisk her.