- Vi ønsker å lære mer om utviklingshemming og utfordrende atferd
NAKU underviser og holder foredrag i hele Norge. I dag holdt seniorrådgiver Kim Berge webinar for pasient-og brukerombudene i hele landet. Temaet var utfordrende atferd og tvangsbruk.
- Da er vi i gang. Takk for invitasjonen, sier Berge til de om lag 70 deltagerne rundt om i landet.
Pasient-og brukerombudet i Trøndelag, Elin Hagerup, var en av deltagerne på webinaret.
- Vi var med i dag, men vi har også tidligere bedt NAKU om å holde foredrag på kontoret her i Trøndelag om utviklingshemming, utfordrende atferd og bruken av tvang. Etter dette foredraget tenkte vi at dette var et tema alle pasient-og brukerombudene burde høre mer om.
Utfordrende atferd
NAKU ble derfor spurt om å holde foredrag for hele ombudsordningen, og Berge innledet med å forklare hva utfordrende atferd er. I litteraturen er utfordrende atferd definert som «Kulturelt avvikende atferd som er så intens, frekvent eller langvarig at den fysiske sikkerheten til personen selv eller andre er alvorlig truet, eller atferd som i stor grad begrenser eller hindrer tilgang på vanlige tjenester i samfunnet». (Emerson 2001) Berge forklarer at dette i praksis kan bety flere ting.
- Det kan være selvskading eller angrep på andre, men det er alvorlighetsgraden som avgjør om vi skal gripe inn med et tvangstiltak eller ikke.
Kompetanse
Hagerup mener det er viktig at pasient-og brukerombudene har kompetanse på området.
- Vi ønsker mer kompetanse på dette feltet. Vi vet lite om det, og vi får svært få saker inn som omhandler personer med utviklingshemming. Personer med utviklingshemming klager i mange tilfeller naturlig nok ikke selv, men vi hører svært lite fra pårørende også.
Ingen statistikk
Hagerup vet ikke hvor mange henvendelser de får hvert år, men i Trøndelag er det snakk om en eller to.
- De henvendelsene vi har fått har dreid seg om tvangsvedtak, og det er da pårørende som har tatt kontakt. De er uenige i de vetakene som er gjort og mener de er for inngripende.
Mørketall
Hagerup peker også på at det trolig er mørketall.
- Vi lurer på hvordan vi skal få høre om sakene som er der ute. Vi ønsker å bistå bedre på dette området.
Berge kom med konkrete råd til hvordan pasient-og brukerombudene kan arbeide for å nå frem.
- En enkel inngang om man ikke får direkte henvendelse fra bruker eller pasient er fylkesmannens sakbehandlere når det gjelder kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven. De har fylkesvis oversikt og kan vise veg direkte til pasienter eller brukere som har slike vedtak. En annen inngang vil kunne være habiliteringstjensten for barn og voksne i de ulike helseforetakene.