Videreutdanning: Bedre læring for barn, unge og voksne med Autismespekterforstyrrelser - NTNU
15. april 2009. Sist oppdatert: 12. oktober 2010

Link til Brosjyre om videreutdanning finner du her.
MÅLGRUPPE
Personer som ønsker å dyktiggjøre seg i arbeid med mennesker med ASD-diagnose.
OPPTAKSKRAV
• Bachelor med fordypning i pedagogikk• – eller gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen
• – eller bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning
• – eller bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
• – eller 3-årig faglærerutdanning (180sp)
• – eller bachelor med fordypning i psykologi
• – eller tilsvarende utdanning (for eksempel sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller 3-årig barnevernsutdanning) i tillegg til 2 års relevant yrkespraksis
• avlagt eksamen i kurs 1 for å gå videre med kurs 2 eller 3
OPPBYGGING
Studietilbudet består av 3 studieemner med tilsammen 30 studiepoeng.Kurs 1: ”Diagnose, variasjon og individualitet.” – 15 studiepoeng.
Kurs 2: ”Livslang læring og utvikling.” – 7,5 studiepoeng.
Kurs 3: ”Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud.” – 7,5 studiepoeng.
ORGANISERING
Studietilbudet er organisert som deltids videreutdanning der undervisningen er en kombinasjon av studiesamlinger og nettstøttet læring. For kurs 2 og 3 inngår praksisrelatert veiledning.
INNHOLD I KURSENE:
Kurs 1: Diagnose, variasjon og individualitetStikkord: Historikk, diagnosekriterier, forståelsesvansker, kommunikasjon, sosiale ferdigheter, atferdsproblematikk, psykiske vansker, tidlig intervensjon, ASD- og voksentilværelse, organisering av individuelt tilrettelagte tjenestetilbud.
Kurs 2: Livslang læring og utvikling
Stikkord: Kartlegging av individ, IOP, tilrettelegging og struktur, kommunikasjon og sosiale ferdigheter, målrettet opplæring og miljøarbeid.
Kurs 3: Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud
Stikkord: Systemkompetanse/ samhandling og lovverk, individuell plan, retningslinjer fra WHO og FN, brukermedvirkning, habilitering, konkretisering og prioritering av individuelle mål, hjelpeapparatet.
