Videreutdanning: Bedre læring for barn, unge og voksne med Autismespekterforstyrrelser - NTNU
15. april 2009. Sist oppdatert: 12. oktober 2010
Studieemnene er en del av et masterprogram i spesialpedagogikk. Studieemnene kan også tas som enkeltemner og videreutdanningsemner. Utdanningen skjer i et samarbeid mellom NTNU, Autismeforeningen i Sør-Trøndelag, Helse Midt-Norge RHF, Tambartun kompetansesenter, Trondheim kommune og Verdal kommune.“B
Link til Brosjyre om videreutdanning finner du her.
MÅLGRUPPE
Personer som ønsker å dyktiggjøre seg i arbeid med mennesker med ASD-diagnose.
OPPTAKSKRAV
• Bachelor med fordypning i pedagogikk
• – eller gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen
• – eller bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning
• – eller bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
• – eller 3-årig faglærerutdanning (180sp)
• – eller bachelor med fordypning i psykologi
• – eller tilsvarende utdanning (for eksempel sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller 3-årig barnevernsutdanning) i tillegg til 2 års relevant yrkespraksis
• avlagt eksamen i kurs 1 for å gå videre med kurs 2 eller 3
Studietilbudet består av 3 studieemner med tilsammen 30 studiepoeng.
Kurs 1: ”Diagnose, variasjon og individualitet.” – 15 studiepoeng.
Kurs 2: ”Livslang læring og utvikling.” – 7,5 studiepoeng.
Kurs 3: ”Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud.” – 7,5 studiepoeng.
Studietilbudet er organisert som deltids videreutdanning der undervisningen er en kombinasjon av studiesamlinger og nettstøttet læring. For kurs 2 og 3 inngår praksisrelatert veiledning.
INNHOLD I KURSENE:
Kurs 1: Diagnose, variasjon og individualitet
Stikkord: Historikk, diagnosekriterier, forståelsesvansker, kommunikasjon, sosiale ferdigheter, atferdsproblematikk, psykiske vansker, tidlig intervensjon, ASD- og voksentilværelse, organisering av individuelt tilrettelagte tjenestetilbud.
Kurs 2: Livslang læring og utvikling
Stikkord: Kartlegging av individ, IOP, tilrettelegging og struktur, kommunikasjon og sosiale ferdigheter, målrettet opplæring og miljøarbeid.
Kurs 3: Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud
Stikkord: Systemkompetanse/ samhandling og lovverk, individuell plan, retningslinjer fra WHO og FN, brukermedvirkning, habilitering, konkretisering og prioritering av individuelle mål, hjelpeapparatet.
Link til Brosjyre om videreutdanning finner du her.
MÅLGRUPPE
Personer som ønsker å dyktiggjøre seg i arbeid med mennesker med ASD-diagnose.
OPPTAKSKRAV
• Bachelor med fordypning i pedagogikk• – eller gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen
• – eller bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning
• – eller bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
• – eller 3-årig faglærerutdanning (180sp)
• – eller bachelor med fordypning i psykologi
• – eller tilsvarende utdanning (for eksempel sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller 3-årig barnevernsutdanning) i tillegg til 2 års relevant yrkespraksis
• avlagt eksamen i kurs 1 for å gå videre med kurs 2 eller 3
OPPBYGGING
Studietilbudet består av 3 studieemner med tilsammen 30 studiepoeng.Kurs 1: ”Diagnose, variasjon og individualitet.” – 15 studiepoeng.
Kurs 2: ”Livslang læring og utvikling.” – 7,5 studiepoeng.
Kurs 3: ”Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud.” – 7,5 studiepoeng.
ORGANISERING
Studietilbudet er organisert som deltids videreutdanning der undervisningen er en kombinasjon av studiesamlinger og nettstøttet læring. For kurs 2 og 3 inngår praksisrelatert veiledning.
INNHOLD I KURSENE:
Kurs 1: Diagnose, variasjon og individualitetStikkord: Historikk, diagnosekriterier, forståelsesvansker, kommunikasjon, sosiale ferdigheter, atferdsproblematikk, psykiske vansker, tidlig intervensjon, ASD- og voksentilværelse, organisering av individuelt tilrettelagte tjenestetilbud.
Kurs 2: Livslang læring og utvikling
Stikkord: Kartlegging av individ, IOP, tilrettelegging og struktur, kommunikasjon og sosiale ferdigheter, målrettet opplæring og miljøarbeid.
Kurs 3: Langsiktige, koordinerte og helhetlige tjenestetilbud
Stikkord: Systemkompetanse/ samhandling og lovverk, individuell plan, retningslinjer fra WHO og FN, brukermedvirkning, habilitering, konkretisering og prioritering av individuelle mål, hjelpeapparatet.