Overganger
24. mars 2011. Sist oppdatert: 29. mars 2012
NFUs reportasjesamling ”Fokus på overganger mellom ulike skoleslag” forteller om 12 elever fra hele landet og overgangene de har hatt mellom ulike skoleslag. Det vil si fra barnehage til barneskole og videre gjennom skoleløpet til arbeidslivet.
Eksempelsamlingen kan lastes ned eller bestilles i papirversjon.
Bakgrunnen for eksempelsamlingen er de uttallige henvendelsene som NFU gjennom årene har fått fra fortvilte foreldre som har sendt sine håpefulle av gårde til første dag på ett nytt skoletrinn. Altfor mange har opplevd at deres barn og ungdommer er blitt møtt av en skole som ikke har vært godt nok forberedt på å ta i mot dem. Skolene har dessuten manglet alt - fra inkluderende organisering, inkluderende faglig tilpasning, inkluderende skolekultur og inkluderende sosial tilpasning.
Heller ikke de tolv elevene som leserne møter i denne eksempelsamlingen har hatt perfekte overganger. Deres overgangsprosesser har også vært preget av problemer, bekymringer, usikkerhet og skjær i sjøen – slik overganger mellom ulike skoleslag er – for elever flest. De er til gjengjeld blitt møtt av en skole med tro på hver enkelt – der det ikke blir fokusert på begrensingene, ulempene og alt det ekstra arbeidet en elev med funksjonsnedsettelse vil medføre. Her har man heist inkluderingsfanen klart og tydelig – også i forbindelse med planleggingen av overgangene – som er en langvarig, møysommelig prosess med mange involverte som forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Disse eksemplene viser at det innenfor dagens skolesystem er mulig å lage gode overganger ut fra den enkeltes ressurser og forutsetninger - på lik linje med alle andre elever. De illustrerer samtidig hvor viktig det er at de som representerer skolesystemet har god kompetanse, gode holdninger og ikke minst hvilken viktig nøkkelperson skoleleder er i dette systemet.
NFU håper at disse eksemplene kan bli til inspirasjon og et godt verktøy til å holde blikket den riktige veien i det viktige arbeidet med å lage gode overganger mellom ulike skoleslag for elever både med og uten funksjonsnedsettelser.
Teksten er skrevet av Jens Petter Gitlesen - leder NFU.
Eksempelsamlingen kan lastes ned eller bestilles i papirversjon.
Bakgrunnen for eksempelsamlingen er de uttallige henvendelsene som NFU gjennom årene har fått fra fortvilte foreldre som har sendt sine håpefulle av gårde til første dag på ett nytt skoletrinn. Altfor mange har opplevd at deres barn og ungdommer er blitt møtt av en skole som ikke har vært godt nok forberedt på å ta i mot dem. Skolene har dessuten manglet alt - fra inkluderende organisering, inkluderende faglig tilpasning, inkluderende skolekultur og inkluderende sosial tilpasning.
Heller ikke de tolv elevene som leserne møter i denne eksempelsamlingen har hatt perfekte overganger. Deres overgangsprosesser har også vært preget av problemer, bekymringer, usikkerhet og skjær i sjøen – slik overganger mellom ulike skoleslag er – for elever flest. De er til gjengjeld blitt møtt av en skole med tro på hver enkelt – der det ikke blir fokusert på begrensingene, ulempene og alt det ekstra arbeidet en elev med funksjonsnedsettelse vil medføre. Her har man heist inkluderingsfanen klart og tydelig – også i forbindelse med planleggingen av overgangene – som er en langvarig, møysommelig prosess med mange involverte som forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Disse eksemplene viser at det innenfor dagens skolesystem er mulig å lage gode overganger ut fra den enkeltes ressurser og forutsetninger - på lik linje med alle andre elever. De illustrerer samtidig hvor viktig det er at de som representerer skolesystemet har god kompetanse, gode holdninger og ikke minst hvilken viktig nøkkelperson skoleleder er i dette systemet.
NFU håper at disse eksemplene kan bli til inspirasjon og et godt verktøy til å holde blikket den riktige veien i det viktige arbeidet med å lage gode overganger mellom ulike skoleslag for elever både med og uten funksjonsnedsettelser.
Teksten er skrevet av Jens Petter Gitlesen - leder NFU.