Statlige føringer for undervisnings- og skoletilbud til barn med særskilte behov

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
FN konvensjonens artikkel 24 omhandler utdanning og artikkelen slår fast retten til utdanning og et inkluderende utdanningssystem. Barnekonvensjonen (FN konvensjonen om barns rettigheter) ble ratifisert av Norge 8. januar 1991 og gjelder som norsk lov. Barnekonvensjonen legger vekt på at barnet har rett til utdanning og skal gis muligheter til å oppnå mest mulig integrering og individuell utvikling.
Kapittel 5 i opplæringsloven omhandler spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring. Både grunnskolen og videregående opplæring er forankret i prinsippet om at alle har rett til likeverdig opplæring. Likeverdig betyr at skolen må ta hensyn til de ulike forutsetninger, egenskaper og bakgrunn som barn møter skolen med. I dette ligger det at opplæringen ikke kan være lik for alle, men tar hensyn til at alle er ulike. Enkelte elever har behov for særskilte løsninger som gjør det vanskelig å tilpasse opplæringen innen vanlig undervisning. Elever som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har da rett til spesialundervisning. Spesialundervisning skal dermed også være et virkemiddel for å arbeide mot et likeverdig og inkluderende opplæringssystem.
NAKU har i kunnskapsbanken flere artikler om grunnskole og videregående skole. Mer om statlige føringer, lovverk og forskning finner du her.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon