Doktorgradsprosjekt om arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming
- Inspirasjon til tematikken har jeg fått fra mine tidligere yrkeserfaringer der jeg har hatt fokus på inkludering. Det er også viktig for meg at tematikken har relevans for instituttet der jeg jobber.
NAKU presenterer med ujevne mellomrom pågående doktorgradsarbeid som er aktuelle for tjenester til personer med utviklingshemming. Vi har utfordret Marianne Mustvedt til å skrive litt om sitt doktorgradsarbeid.
Jeg er utdannet vernepleier og har master i Flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge fra Høgskolen i Telemark (som nå heter Universitetet i Sørøst-Norge). Jeg har jobbet med personer med utviklingshemming i 27 år. Mine første erfaringer fikk jeg som støttekontakt og avlaster, og har siden jobbet i boliger, barnehage og skole. Nå jobber jeg som universitetslektor på Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge og 50% av tiden jobber jeg med en doktorgradsavhandling. Jeg er tatt opp i doktorsgradsprogrammet Kulturstudier i Bø.
Tematikken for avhandlingsarbeidet
I studien tar jeg sikte på å undersøke forhold rundt personer med utviklingshemming sin arbeidslivsdeltakelse i henhold til samfunnsidealer. De overordnede ideologiene vektlegger deltakelse, likeverdighet, autonomi og medbestemmelse. Denne studien tar utgangspunkt i målsetningene om at alle skal kunne leve et liv i fellesskap og aktivt samspill med andre i alle deler i samfunnslivet og fritt kunne velge arbeid uavhengig av individuelle forutsetninger. Gode intensjoner til tross, viser virkeligheten en avstand mellom ideologi og handling. Personer med utviklingshemming har fortsatt ikke mulighet til å delta i et fritt og åpent arbeidsmarked. Avstanden skapes i forventningene til hva personer med utviklingshemming kan bidra med i en arbeidssammenheng og hva arbeidslivet krever av de ansatte. Den sosiale praksisen for arbeidsinkludering utspiller seg i denne studien i ordinære jobber i arbeidslivet der tatt- forgitte væremåter og handlinger preger kulturen. Kultur for arbeidsinkludering og kulturelt betinget tatt-for-gittheter på den enkelte arbeidsplass, er derfor interessant å undersøke.
Organisasjonen «Helt med!» er initiativtaker til utvikling av nye tilnærminger til arbeidsinkludering for utviklingshemmede i det ordinære arbeidslivet. «Helt med!» sin målsetning er å utjevne forskjellene i arbeidslivet og har utviklet en modell som skal bidra til ansettelser av mennesker med utviklingshemning i det ordinære arbeidslivet. Det er interessant å forstå meningssammenhengen til arbeidsgivere, kolleger og dem som blir inkludert i arbeidsinkluderingstiltak i regi av Heltmed! Studiens foreløpige problemstilling er: «Hvilke konsekvenser har tilrettelegging for likeverdig deltakelse for mennesker med utviklingshemming i det ordinære arbeidsliv?»
Om studien
Studien er etnografisk med et kvalitativt design. Jeg har gjennomført to feltarbeid med deltakende observasjon og intervju. I mitt første feltarbeid ønsket jeg å forstå hva som foregikk på en sykehjemsavdeling som opplevde å ha lykkes med å inkludere en ansatt med psykisk utviklingshemming gjennom «Heltmed!». Studien belyser problemstillingen hvordan kan arbeidsstedet legge til rette for utviklingshemmedes likeverdige deltakelse i arbeidslivet. I gjennomføringen av feltarbeidet var jeg opptatt av å bli kjent i miljøet, med personen som var ansatt og dennes kolleger og arbeidsoppgaver. Jeg var opptatt av samhandling mellom ansatte, tilrettelegginger i miljøet og individuelle tilrettelegginger som angikk den ansatte. Jeg intervjuet ledere, kolleger og ansatt i ordinær bedrift, til sammen 7 personer. Delstudie 1 er publisert som kapittel i boken «Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming».
Mitt andre feltarbeid har utspring fra erfaringer fra mitt første feltarbeid. Jeg oppdaget at personene som ble inkludert, gikk inn i en ukjent arbeidshverdag ved å søke fast arbeid i ordinær bedrift. Deres kolleger var ikke kjent med deres utfordringer slik de var vant til i tilrettelagte virksomheter eller arbeidssenter. Jeg observerte og intervjuet ti personer med utviklingshemming som var fast ansatt i ordinære bedrifter gjennom Heltmed! Studien belyser hvordan personer med utviklingshemming erfarer deltakelse i ordinært arbeidsliv. Jeg var interessert i hvorfor ansettelse i ordinær virksomhet var viktig og hva som var viktig for dem i ansettelsesforholdet. Delstudie 2 skal publiseres som artikkel.
Mine veiledere er Hans A. Hauge(USN), Line Melbøe (UIT) og Halvard Vike (USN).