Utfordrende oppgaver og gode løsninger
19 ledere for tjenestene til personer med utviklingshemming var samlet i Trondheim onsdag 29. november. Ledere fra store og små kommuner spredt over hele landet, ledere av få eller mange enheter, ledere fra store og små avdelinger etc. En veldig fin samling med engasjerte fagpersoner.
Bakgrunn
NAKUs hovedoppgave er tjenestestøtte og formidle fag, forskning og gode eksempler fra praksis. Vi har invitert ledere for å utforske hvilke utfordrende oppgaver de opplever, og hvilke gode løsninger erfarer de i arbeidet. Dette gir oss i NAKU kunnskap som vi kan ta med oss videre i vårt arbeid, og samtidig håpet vi at dagen skulle bidra til nettverksbygging og nyttig erfaring for deltakerne i dagen.
Faglig innlegg om ledelse
Dagen startet med at NAKU ved Frode Dragsten ønsket velkommen før kollega Eivind Bjerksetmyr, snakket om ledelsesoppgaver, administrative oppgaver og krysspress som ledere kan stå overfor.
Odd Morten Mjøen, førsteamanuensis og leder ved Vernepleierutdanningen og NAKU ved NTNU hadde foredrag om ledelse. Mjøen snakket blant annet om ledelsesteorier og hvordan skape endring i praksis. Mjøen viser til at samfunnsoppdraget kan handle om menneskerettigheter, sosialpolitiske målsettinger, idealer for tjenestene, yrkesetikk, brukermedvirkning, forsvarlighetskravet, kunnskapsbasert praksis og effektive tjenester. Det avdekkes flere forhold som viktig i hans avhandling med tittel; Å arbeide i noens hjem. Ideologi og praksis i bofellesskap for personer med utviklingshemming. Dette er blant annet det å kommunisere samfunnsoppdraget, sette klare mål, følge opp yrkesutøvelsen og oppfølging og kontroll av resultater.
Gruppearbeid – utfordrende oppgaver og gode løsninger
Etter lunsj ble tiden benyttet til gruppearbeid. Først gruppearbeid over hva som er de største utfordringene ved å være leder for tjenester til personer med utviklingshemming. Deretter diskusjoner over eksempler på gode løsninger på utfordrende oppgaver ved din arbeidsplass og hva var suksesskriteriene.
Utfordringer og løsninger ble presentert i plenum. Deltakerne snakket om utfordringer, og løsninger med å rekruttere og beholde fagfolk, eksempler på gode arbeidsplanlegginger, og arbeid med heltidskultur som noen få eksempler fra dagen. Vi kommer til å summere opp innspillene fra gruppene etter hvert.
På slutten fikk deltagerne spørsmål om interessen og behovet er til stede for et forum for å diskutere fremtidens tjenester og gode løsninger. Tilbakemeldingene fra deltagerne i gruppearbeidene har vært svært nyttig for oss i NAKU og vi tar med oss informasjon og kunnskap vi har fått gjennom dagen i videre arbeid både inn mot kunnskapsbanken og i arbeidet med å vurdere etablering av diskusjonsforum.