Kunnskap i kommunale tjenester

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
NAKU har siden oppstarten i 2006 arbeidet med å opprette og utvikle en kunnskapsbank som formidler relevante fagressurser om forhold som har betydning for tjenestene og levekårene til personer med utviklingshemming. Kunnskapsbanken fungerer også som veiviser og støtte til kommunale tjenesteytere i deres daglige arbeid. Høsten 2013 startet NAKU prosjektet Kunnskap i kommunale tjenester. Målet med prosjektet er å tilrettelegge og utvikle kunnskapsbanken slik at den i større grad kan brukes i opplæringsøyemed for ansatte som jobber med personer med utviklingshemming. I prosjektet skal NAKU utvikle en nettressurs som er lett tilgjengelig og gratis for kommunalt ansatte.

Bilde av nettsiden "kunnskap i kommunale tjenester © NAKUI utviklingen av dette materiellet har NAKU hatt et samarbeid med noen av landets kommuner, habiliteringstjenester og fylkesmenn. For å kunne identifisere og få kjennskap til de behovene kommunalt ansatte har når det gjelder opplæringsmateriell, har det vært viktig å få innspill og tilbakemeldinger fra de som kjenner dette best. I desember 2013 ble det gjennomført et møte hos NAKU med representanter fra kommunene Ullensaker, Larvik, Molde, Kristiansund, Ålesund, Steinkjer, Stjørdal, Trondheim, Melhus og Tromsø, samt fylkesmannen i Nord-Trøndelag, habiliteringstjenesten for voksne i Nord- og Sør-Trøndelag, habiliteringstjenesten for barn i Sør-Trøndelag og Statlig pedagogisk støttesystem. I dette møtet fikk NAKU tilbakemeldinger på at alle yrkesgrupper som yter tjenester til personer med utviklingshemming, både ufaglærte, helsefagarbeidere og høgskoleutdannede trenger opplæring og kompetanseheving. Det ble også sagt at det er behov for opplæring til andre yrkesgrupper som ikke direkte yter tjenester til personer med utviklingshemming slik som kommuneledelse og politikere. Det ble uttrykt et ønske om at opplæringen helst burde foregå elektronisk og ikke være for tidkrevende. De temaene som ble foreslått som innhold i opplæringen, var mange og omfattende.

På bakgrunn av møtet i desember, samt tilbakemeldinger NAKU har fått gjennom andre møtepunkt med kommunalt ansatte, er det blitt laget en modell for materiellet. Modellen inneholder 3 moduler:
- En veiledermodul, som gir opplæring i veiledning og det å bruke materiellet
- En grunnmodul, som skal gi faglig basiskunnskap
- En fagmodul som skal gi arenaspesifikk faglig fordypning innen områdene "Oppvekst og utdanning". "Hjem og bolig" og "Arbeid og fritid"

Bilde av nettsiden "kunnskap i kommunale tjenester" © NAKUI sommer skal en av de 6 bolkene i grunnmodulen testes ut. Tirsdag 17.juni deltok representanter fra kommunene Ullensaker, Ålesund, Molde, Trondheim, Sarpsborg, Melhus og Steinkjer i en presentasjon av materiellet. Det var en engasjert og interessert gjeng som sa blant annet:

"Behovet for slikt opplæringsmateriell er stort, og det er så bra at dette nå ligger klart. Vi gleder oss til å ta fatt."
Gunnhild Grimstad-Kirkeby, Ullensaker kommune

Alle de deltakende kommunene sa seg villige til å prøve ut bolken "Lovverk" til sine sommervikarer. I denne bolken har man mulighet til å tilegne seg den mest relevante basiskunnskapen om de lovene som styrer yrkesutøvelsen og noen av de bestemmelsene som følger av disse lovene. Et anslag av sommervikarer som skal prøve ut materiellet, gir oss et antall på ca. 500-600 personer. Tilbakemeldingene fra disse vil gi oss et godt grunnlag for videre utvikling av de ulike modulene i prosjektet.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon