Kunst

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Alfred Vaagsvold skriver i kronikken om hvordan kunsten starter med barnetegningen og hodefotingen, etterfulgt av språket og at dette er likt for alle kulturer hvor barn får tegne og en del av menneskets medfødte behov for å uttrykke seg. Kunsten binder mennesker sammen, og ofte snakker vi om at den skal ha et formål: den skal være terapeutisk, inkluderende eller identitetsskapende. Men kunsten trenger ikke å ha et annet formål enn gleden den enkelte har ved å lage kunst. I reportasjen i denne utgaven som er NAKUs første jubileumsnummer besøker vi Gjøvik kunst- og kulturskole. her viser elevene det de gjør og føler for omverdenen nettopp gjennom kunst, musikk og sang. Målet er at deltakeren får undersøke sitt eget kunstneriske uttrykk, og selv oppdage hva det er de vil utforske.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon