Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn

Kunst

Nyheter, Utvikling
Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
11. april 2016. Sist oppdatert: 11. april 2016

Alfred Vaagsvold skriver i kronikken om hvordan kunsten starter med barnetegningen og hodefotingen, etterfulgt av språket og at dette er likt for alle kulturer hvor barn får tegne og en del av menneskets medfødte behov for å uttrykke seg. Kunsten binder mennesker sammen, og ofte snakker vi om at den skal ha et formål: den skal være terapeutisk, inkluderende eller identitetsskapende. Men kunsten trenger ikke å ha et annet formål enn gleden den enkelte har ved å lage kunst. I reportasjen i denne utgaven som er NAKUs første jubileumsnummer besøker vi Gjøvik kunst- og kulturskole. her viser elevene det de gjør og føler for omverdenen nettopp gjennom kunst, musikk og sang. Målet er at deltakeren får undersøke sitt eget kunstneriske uttrykk, og selv oppdage hva det er de vil utforske.

PDF icon utviklingnr1_2016.pdf
Del artikkelen:

Nyhetsbrev

Mai 2020

Webinar #2 Inclusive Supported Employment

Abonner på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU