Ny bok: Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
Vernepleierfaglig kompetanse har historisk sett vært en praksisnær kompetanse i skjæringspunktet mellom teoretisk kunnskap fra en rekke fag, og yrkesfagets kontekster og oppgaver. Forfatterne i denne boka legger vekt på å få fram den fagteoretiske utviklingen og hvordan faglige resonnementer preges av konkrete situasjoner og oppgaver.

Tema som tas opp er blant annet hva faglig skjønn er, hva påvirker og styrer våre beslutninger og hvordan resonnerer vi faglig. Boka tar opp hvordan identitet og selvforståelse blir møtt i møte med hjelpere, og hvordan kan kommunikasjon skade? Et annet tema som tas opp er hvordan vernepleieren kan være aktør for en «empowerment»-orientert praksis og ulike utfordringer ved det. Skjøre samspill og evne til å være sammen diskuteres, og også metoder som kasusformuleringer i miljørettet miljøarbeid. Helsefaget rolle i vernepleierfaglig kompetanse, samt refleksjon og forståelse av årsakssammenhenger, belyses i ulike kapitler. For mer utfyllende informasjon om innhold se innholdsliste her.  Boka kan bestilles fra Universitetsforlaget.

Bidragsytere i boka er: Karl Elling Ellingsen, bidrar Anna M. Kittelsaa, Ole Petter Askheim, Karl Jacobsen, Per Lorentzen, Anne Wichstrøm, Liv Aaboen Nilsson, Jon Arne Løkke, Bjørn-Eirik Johnsen, Helge Folkestad, Laila Luteberget, Anita Gjermestad, Kim Bertil Berge og Elisabeth Waaler.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon