Erfaringer med helseoppfølging

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Erfaring fra e-læringsprogrammet som arbeidskrav for vernepleiestudenter 3. år, høsten 2011 ved HiST


Filmen under gir en kort presentasjon av arbeidet studentene og ansatte ved høgskolen har lagt ned vedrørende helseoppfølging av personer med utviklingshemming. 



Vernepleierstudiet er organisert i moduler og i denne sammenheng heter modulen: Ulike funksjonshemninger, del 2; utviklingshemming. Modulen ligger i 3. studieår og det innebærer at studentene har mye teoretisk kunnskap og to praksisperioder bak seg når denne modulen starter høsten 3. studieår.

Bakgrunnen for arbeidskravet til modul 14 er en intensjon om at vernepleiere utdannet ved Program for vernepleierutdanning ved HIST har en tydelig og bevisst helsekompetanse. Vårt mål er at denne helsekompetansen kommer tydelig fram i det kliniske blikk i daglig arbeid og blir en del av handlingskompetansen vernepleierne har.

Fokus skal være på hvordan studentene som framtidige vernepleiere vil imøtekomme krav og behov for helsekompetanse som er nødvendig for at personer med utviklingshemming skal få samme nivå på helsetjenester som befolkningen for øvrig. I gruppearbeidet stilles det også krav til at tema fra tidligere moduler blir anvendt og reflektert over.

Program for vernepleierutdanning ved HIST fikk ny fagplan fra høsten 2009. Det var flere nye forhold en ønsket å forbedre i denne fagplanen. Blant annet en tydeliggjøring om at utviklingshemmede og andre med kognitiv svikt var sentral målgruppe for utdanningen. Det andre var en tydelig helseprofil gjennom hele utdanningen.

Program for vernepleierutdanning HIST er kjent med at helseoppfølging av personer med psykisk utviklingshemming er både svak og mangelfull. Vi har tatt innover oss at personer med utviklingshemming er utsatt for helsesvikt i langt større grad enn befolkningen forøvrig (Helseoppfølging av personer med utviklingshemming. NAKU 2007). Vi har derfor ett tydelig og klart mål om å bidra med å ta ansvar for at vernepleiere utdannet ved HIST får anledning til å jobbe med ulike problemstillinger slik at de er i stand til å ivareta helseoppfølging av personer med utviklingshemming i tråd med behovet den enkelte måtte ha. Vi erkjenner at vi har et klart ansvar for at helseoppfølging av personer med utviklingshemming får den kvaliteten som er nødvendig.

 

 

Arbeidskrav til studentene

Gå gjennom e-læringsprogrammet og drøft i arbeidsgruppa det som skjer i videopresentasjonene.
Hovedpoenget er å komme fram til hvordan de selv som framtidige vernepleiere vil handle og bli bevisst hvilke tanker og refleksjoner som ligger bak dette valget. Vernepleieren som offentlig godkjent helsepersonell skal være i fokus. Begrepet profesjonell kompetanse er relevant i denne sammenheng. Hva kan være faglig og personlig utfordrende i utvikling av profesjonell kompetanse?
Studentene skulle også reflektere over hvordan en god vernepleier ville ha handlet i de ulike situasjonene og også svare på hva som skal til for at de selv framstår som den gode vernepleieren.
Arbeidet skulle munne ut i et framlegg på ca 20 min fra hver arbeidsgruppe, samt en skriftlig gruppebesvarelse på ca 10 sider.

 

 

 

 

Erfaringene

Vi fikk fram en mye bedre sammenheng mellom de ulike fagene og fikk integrert helsefag inn i den pedagogiske tenkningen hos studentene. Studentene selv sier at dette har gitt dem mange aha-opplevelser, det har kommet mange viktige erkjennelser og forståelse av sammenhenger underveis i arbeidet. Vi ser også at studentene har fått utvidet sitt syn på betydningen av kartlegging og analyse i arbeidsmodellen og problemer som oppstår hvis man alltid har størst fokus på tiltak. De har også forstått problemet personer med utviklingshemming har med og bli sett og hørt i forhold til sin helsetilstand, og ser på seg selv som viktige aktører for en bedret endring.
Det har også gitt studentene viktige erfaringer med at kunnskap de sitter inne med kan benyttes til å løse ulike problemer og se sammenhenger. Erfaringer som dette gir bedre selvtillit og motivasjon til å ville gjøre en god jobb, slik vi tolker studentene.
Sitater fra studentene:

 

 

 

  • «Det er ikke alltid vi har tid til å reflektere over oss selv, men det fikk vi nå!»
  • «Det har vært en veldig morsom og lærerik opplevelse!»
  • «E-læringsprogrammet er fint å bruke for å bevisstgjøre og trene på situasjoner vi sannsynligvis vil komme i utallige ganger i løpet av et arbeidsliv»
  • «Vi syns e-læringsprogrammet var veldig nyttig. Fagstoff i tillegg til filmene fikk oss til å tenke mer teoretisk og faglig. Fagstoffet og filmene hadde en sammenheng, programmet har fått oss til å reflektere mer rundt helsespørsmålet til utviklingshemmede».
  • «Godt verktøy for diskusjon og refleksjon. Vi er veldig fornøyd og anbefaler e-læringsprogrammet til alle».
  • «E-læringsprogrammet har ført til lange diskusjoner i gruppen. Alle har vi hatt ulike syn på de situasjonene som ble vist oss, noe som har ført til refleksjon. Engasjementet har vært upåklagelig og programmet anbefales til neste års kull».
  • «Vil bare si at programmet var svært spennende og en tankevekker».
  • «Æ må sei at e-læringsprogrammet har vært meget nøtti for mæ. Det har åpna øyan mine rett og slett. Det kan være så masse forskjellig som kan plage ett menneske, uansett om man e utviklingshemmet eller ikkje. Vi som vernepleiera har et vidt spekter av mulige årsaka å tenke ut ifra og et stort ansvar. E-læringsprogrammet har satt i gang ett nytt tankemønster hos mæ, endra atferd kan ha en så relativt lettbehandla årsak som en somatisk lidelse»
  • «E-læringsprogrammet til Naku er et uvurderlig verktøy for helsepersonell som skal jobbe med personer med utviklingshemming.Krev at fremtidige studenter gjør seg kjent med dette fabelaktige kompetansesenter».
  • «Jeg syns e - læringsprogrammet var veldig nyttig og lærerikt! Det knytter studiet vårt mye mer til praksis enn hva vi har hatt av undervisning tidligere. Det er fint å se filmer for å ha noe å tenke tilbake på, noe annet enn bare litteratur og refleksjoner. Pluss at det får oss til å repetere modulen ang arbeidsmodellen, da jeg har inntrykk av at mange syns modulen var vanskelig. Det er lett å knytte litteratur til filmene fra tidligere moduler også, noe jeg absolutt ser for meg at dere har som mål :)».


HIST 20.09.2011
Anne P Holm
lektor/fagkoordinator
Program for vernepleierutdanning

 

 

 

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon