Gode overganger krever god planlegging

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, fastslår betydningen av en god overgang mellom barnehage og skole. Den sier at barnehagen i samarbeid med skolen, skal legge til rette for barns overgang til første klasse og eventuelt skolefritidsordning. Dette skal skje i nært samarbeid med barnets hjem.

NAKU har i kunnskapsbanken en artikkel "Fra det kjente- til det kjente? Overgang fra barnehage til skole", som sier noe om betydningen av en god overgang, statlige føringer og hvilke erfaringer og utfordringer som finnes for videre arbeid.

NAKU har også tidligere utgitt publikasjoner som fokuserer på overgangen fra barnehage til skole i eksempelsamlingen "Vi vil, og v får det til" (2012) og magasinet Utvikling, nr. 2 2012

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon