Studien viser at organiseringen og innovasjonsprosessene er viktige forutsetninger for å lykkes. Det ligger som en absolutt forutsetning at ansatte lærer seg og gjør bruk av velferdsteknologien den enkelte bruker.
Pasientopplæring ble i 2001 rettighetsfestet i spesialisthelsetjenestelovens § 3-8. Her fastslås at opplæring av pasienter og pårørende er en av sykehusenes fire hovedoppgaver, og en oppgave på lik linje med bla. diagnostisering, behandling og utdanning av helsepersonell. I tillegg er opplæring av pasienter, pårørende og viktigheten av dette forankret i flere sentrale politiske føringer og i helselovgivningen.
Rapport om utviklingshemming og psykiske lidelser/ og eller ruslidelser.
Utviklingshemming og psykiske lidelser og/ eller ruslidelser er områder vi fortsatt har liten kunnskap om. En gjennomgang av registerdata viser mangelfull oversikt over hvor mange personer med utviklingshemming som har psykiske lidelser og/eller ruslidelser. En manglende oversikt gir utfordringer både for planlegging og dimensjonering av tjenestetilbudet, og for å følge med på utviklingen i en gruppe som ekstra sårbare for utvikling av helsevansker.
Noen ganger kan makt være godt synlig, andre ganger kan den nærmest være usynlig og i mindre grad kommunisert. Det er en viktig oppgave å peke på og undersøke ulike maktforhold som påvirker brukere og pasienter i Norsk lovgivning. Denne studien er basert på intervju med personer med utviklingshemming som har erfaring med bruk av tvang og makt gjennom kommunale tjenester.
Hvem har ansvar for å yte nødvendig helsehjelp når personer med utviklingshemming får psykiske vansker? Hva er kommunehelsetjenesten sitt ansvar, og når kan vi forvente å få bistand fra spesialspesialisthelsetjenesten? Hvordan skal de to helsenivåene samarbeide?