Ny veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
I Meldingen til Stortinget nr.18 (2010-2011) Læring og fellesskap, Tidlig innsats og gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med særlige behov presenterte Kunnskapsdepartementet blant annet strategien fange opp – følge opp. Barnehager og skoler skal bli bedre til å fange opp og følge opp de som trenger hjelp og støtte. Et av departementets forslag for å nå dette var å videreutvikle Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning til en brukervennlig digital versjon. Utdanningsdirektoratet har i tillegg til veilederne laget eget informasjonsmateriell for før-skole  og skole. I dette materiellet finner man beskrivelser av de ulike fasene i saksgangen, maler og eksempler, klargjøring av hvem som er hvem, og hvem som gjør hva i saksgangen, forklaring av begreper man møter i forbindelse med saksgang og informasjon om annet regelverk som gjelder barn med særlige behov. Det jobbes også med informasjonsmateriell for voksenopplæring parallelt med utarbeidelsen av en egen veileder om spesialundervisning for voksne.
 Både veilederne og informasjonmateriellet finner du samlet her.

I NAKUs kunnskapsbank finner du flere artikler om oppvekst og utdanning. Mer om lovverk og statlige føringer for barnehage og skole finner du her.  

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon