Tvangsbegrensningsloven
Tvangsbegrensningsloven — Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten
Utvalget fikk i oppdrag å foreta en samlet gjennomgang og utrede behov for revisjon og modernisering av reglene om bruk av tvang i helse- og omsorgssektoren. Utredningen foreslår å etablere en felles lov til erstatning for de fire ulike regelsettene som gjelder i dag, og inneholder forslag til ny lov om begrensning av bruk av tvang i helse- og omsorgstjenesten (tvangsbegrensningsloven).
Høringsfrist for NOU 2019:14 er satt til 16 desember 2019. Du finner informasjon om høringen på regjeringen.no.
NAKU vil publisere vårt høringssvar i løpet av høsten 2019. I påfølgende tekst har vi listet opp hovedpunktene i forslaget som gis av utvalget. Du kan selv lese tvangslouvutvalgets utredning på denne siden.
Utvalgets hovedforslag er som følger:
1. Felles tvangsbegrensningslov for helse- og omsorgstjenesten. - For personer med utviklingshemming vil dette være særlig aktuelt i og med at dette betyr at det foreslås at kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven og kapittel 4A i pasient og brukerrettighetsloven avvikles.
2. Økt fokus på forebygging av tvangsbruk. Plikt og rett til tilrettelegging framheves. Full oversikt over omfang av tvangsbruk skal sikres.
-Når det gjelder tjenestene til personer med utviklingshemming vil omfanget av tvangsbruken være et viktig område da vi per i dag ikke har full oversikt når det gjelder dagens praksis. Her blir det spennende å se om man kan bygge et system som gjør at man kan følge den videre utviklingen av bruk av offentlig tvang og makt og behovet for forebygging/ andre løsninger/ alternative tiltak til bruk av tvang og makt. I mindre grad er dette områder som beskrives i eksisterende vedtak etter helse- og omsorgstjenesten kapittel 9.
3. Barns rettssikkerhet løftes fram. – Per i dag er det relativt få barn som har vedtak om tvang og makt etter dagens lovgivning
4. Ny, felles ordning for saksbehandling, overprøving og kontroll: fylkesmennene og nye tvangsbegrensingsnemnder de sentrale aktører
5. Helhetstenking om individet og tilrettelegging for samhandling i tjenestene er sentrale bærebjelker i lovutkastet.
6. Fjerning av diagnosenære vilkår i tvangshjemlene. Erstattes med krav om fravær av beslutningskompetanse og «sterkt behov» for aktuelt tiltak. Dette gjelder ikke ved fare for andre.
7. Felles, snevrere tvangsbegrep (overvinning av motstand). Det blir lettere å få hjelp for den som ikke viser motstand, men mangler beslutningskompetanse.
8. Ny inntaksmodell i tverrfaglig spesialisert behandling for rumiddelavhengighet, overgang til en tjenestemodell.
9. Styrking av adgangen til å forhåndssamtykke til tvang.
10. Økt fokus på gjennomføringsfasen. Krav til ivaretakelse av grunnleggende behov og krav til skjermingslokaler.
11. Ny reguleringsmodell for skjerming. Skiller ut fra formål, skjerpede vilkår for skjerming som behandling.
12. Klarere og strengere regler om inngrep i nødssituasjoner. Hjemmel for mekaniske innretninger som hindrer bevegelsesfriheten, tidsavgrenses til tre år.
13. Forbud mot bruk av mekaniske innretninger som hindrer bevegelsesfriheten, i behandling i psykisk helsevern (unntatt ved tvungen ernæring).
14. Forbud mot tvang i trenings- og opplæringstiltak.
15. Flertallet tilrår å opprettholde en snever adgang til tvangsmedisinering i behandling av psykiske lidelser.
16. Flertallet foreslår en snever hjemmel for bruk av elektrokonvulsiv behandling (ECT) uten tvang (ikke motstand) som et livreddende tiltak.
17. Reservasjonsordning for antipsykotika og ECT.
18. Utprøving av nye modeller for veiledning, rådgivning og støtte til å ta beslutninger i saker etter tvangsbegrensningsloven.
NAKU vil komme med et eget høringssvar der vi går inn i utredningen og gir vår vurdering av arbeidet. NAKU har tidligere hatt møte med utvalget.
Når det gjelder tvang og makt i tjenesten til personer med utviklingshemming har vi utviklet et eget område i kunnskapsbanken. Området finner du bak denne lenken.