- Veilederen og temasidene skaper forutsigbarhet og trygghet

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Temasidene om veilederen «Gode helse-og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming» ble lansert denne uken, og åpningen ble foretatt av helse-og omsorgsminister, Ingvild Kjerkol.

- Jeg vil takke NAKU for arbeidet, som er gjort i utviklingen av nettressursen, sa helse-og omsorgsministeren, da hun åpnet lanseringsarrangementet.

Les mer: Temasider om den nasjonale veilederen "Gode helse-og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming".

Hun viste også til arbeidet Helsedirektoratet har gjort og takket dem for å ha utarbeidet veilederen « Gode helse-og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming», og hun viste til bidraget NAKU ga i dette arbeidet, sammen med flere andre aktører.

Veilederen fra Helsedirektoratet tydeliggjør lovkrav og anbefalinger. NAKUs oppgave er å yte tjenestestøtte til kommunene. Formålet til temasidene er å bidra til å gjøre det enklere å innfri kravene og anbefalingene i veilederen.Det gjøres gjennom å oppsummere skal og må kravene i veilederen, bruk av gode eksempler fra praksis, fagtekster som er basert på forskning  og ressurser om temaene. NAKUs råd er at temasidene brukes sammen med veilederen.

Trygghet
Kjerkol snakket også om betydningen av den nye veilederen for ansatte i tjenestene, pårørende og mennesker med utviklingshemming.

- Det er helt avgjørende at hjelpeapparatet rundt den enkelte fungerer godt. Vi vet at mange opplever utfordringer med å finne frem i velferdstilbudene. Det er også viktig at personer med utviklingshemming og deres pårørende opplever trygghet og forutsigbarhet  i hverdagen. Veilederen « Gode helse-og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming» skal hjelpe til med akkurat det.

Hun pekte også på hvor viktig det er med brukermedvirkning.

- Veilederen klargjør hva som er forsvarlige tjenester og hva som skal til for at tjenestene blir individuelt tilrettelagt. Veilederen understreker også viktigheten av medvirkning, sa Kjerkol under lanseringen.

Tjenestestøtte
Leder av NAKU og professor, Karl Elling Ellingsen, avsluttet lanseringsarrangementet med å vise til NAKUs ansvarsområde, som er tjenestestøtte til norske kommuner og føringene som veilederen gir kommunene.

- I arbeidet med temasidene har vi jobbet med å finne faglige tilnærminger og måter å jobbe på innenfor områdene veilederen tar opp, sa Ellingsen.

Han viste også til at NAKU er opptatt av at tjenestene i kommunen skal holde et faglig høyt nivå.

- Vi er opptatt av at tjenestene skal holde et faglig høyt nivå og i samsvar med det som er faglige prinsipper og føringer nasjonalt og internasjonalt. Det har vært grunnleggende for det arbeidet vi har gjort, gjør og skal gjøre fremover. Dette ønsker vi også å videreutvikle i nettressursen, som nå er etablert, fortsatte han.

Helt til slutt uttalte Ellingsen at han håpet at nettressursen vil være til nytte ute i tjenestene.

- Vi i NAKU har gledet oss til denne dagen, og vi håper temasidene blir til hjelp og tjenestestøtte for dere, og vi ønsker dere alle lykke til i det videre arbeidet, avsluttet han.

Prosess
Prosjektleder og rådgiver i NAKU, Linda Barøy, forteller at arbeidet med nettressursen har pågått i hele høst.

- Vi har jobbet med nettressursen siden i sommer. Vi har hatt ei arbeidsgruppe bestående av personer fra Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Vestland , og kommunene Kristiansand, Sandnes, Trondheim, Drammen. NFU og Hammerfest kommune har deltatt som ressurspersoner.

Barøy forteller at de også har hatt med seg andre aktører

- Vi har også hatt samarbeid med andre kommuner, utviklingssentre, kompetansesentre og fag- og forskningsmiljøer. Vi startet med å kartlegge behovet for nye eksempelartikler og fagartikler. Deretter har vi tatt kontakt med kommuner og fagmiljøer i hele Norge for å lage eksempelartikler og fagartikler, som baserer seg på forskning. Vi ansatte også en journalist, som har skrevet eksempelartiklene.

Hun forteller videre at prosessen har vært travel, men fin.

- Prosessen har vært skikkelig fin, og det har vært en glede å ha kontakt med så mange engasjerte og dyktige folk. Det har vært mye jobb, men veldig gøy.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon