Hvordan lede og organisere tjenestene til personer med utviklingshemming inn i fremtiden?
God ledelse og ny organisering trekkes ofte frem som sentrale faktorer for utvikling av fremtidens tjenester for personer med utviklingshemming. Dette er også et tema som opptar NAKU i vårt arbeid med å formidle kunnskap og utvikle kompetanse i tjenestene til personer med utviklingshemming.
Gjennom vårt arbeid treffer medarbeidere i NAKU ledere og ansatte i tjenestene til personer med utviklingshemming. Dette er viktig for å få innspill til hvilke utfordringer og barrierer tjenestene møter for å gjøre en best mulig jobb. Økonomi, rekruttering, kompetanse og arbeidstidsordninger nevnes ofte som viktige utfordringer.
For et år siden samlet NAKU ledere til et seminar. Her pekte de både på utfordringer og muligheter for tjenestene. Deres innspill samsvarer med faktorer vi hører fra andre gjennom vårt arbeid, og vi har også adressert problemstillinger gjennom fagartikler og gode eksempler i vår kunnskapsbank.
I kunnskapsbanken har vi et eget område om ledelse og organisering, og nå har vi også laget en oppsummerende artikkel som nettopp tar opp utfordringer, gode løsninger og suksesskriterier innen ledelse og organisering. Artikkelen peker også på andre artikler i kunnskapsbanken hvor ulike fagmiljø har jobbet med tema som rekruttering, arbeidstidsordninger og fagutvikling. Vi tror at en slik oversiktsartikkel kan være til nytte og inspirasjon, særlig om du er leder i tjenestene til personer med utviklingshemming.
I 2025 skal NAKU jobbe videre med tematikken, og kommer også til å invitere til et digitalt seminar for ledere og andre som er interessert i ledelse i disse tjenestene.