Ny BPA må gi mer likestilling

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) viser til Helse- omsorgsdepartementets (HOD) høringsbrev av 22. mars 2013. HOD ber om innspill til endringer i pasient- og brukerrettighetsloven – rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA). I høringsbrevet foreslås det en individuell rett til å få organisert tjenester som brukerstyrt personlig assistanse for personer med varig og stort behov for praktisk bistand og opplæring. Høringsfrist er 1. august 2013.

LDO kritisk både til mangelen på fleksibilitet og begrensningene i hvem som kan bruke ordningen i departementets forslag. I høringsnotatet fra Helse- og omsorgsdepartementet går det blant annet frem at kun brukere med behov for 32 timer assistanse eller mer skal ha lovfestet rett til å velge BPA.  De som trenger mellom 25 og 32 timer kan få BPA dersom det ikke blir vesentlig dyrere for kommunen enn andre ordninger. Det foreslås også å holde en del aktiviteter utenfor ordningen, slik at tjenestetilbudet blir mer fragmentert og mindre fleksibelt.

I høringsnotatet skriver myndighetene at begrensningene som foreslås er nødvendige for å kunne holde seg innenfor den økonomiske rammen som allerede er vedtatt. Ørstavik er kritisk til en slik måte å beregne kostnader på.
- Forskning viser at BPA gir store økonomiske gevinster i form av økt yrkesdeltagelse blant funksjonshemmede og deres nærmeste familie. Den slår også fast at de som bruker ordningen anser sin livskvalitet som sterkt forbedret. Jeg mener BPA er en samfunnsinvestering som, på samme måte som barnehager og foreldrepermisjon, gir så stor samfunnsmessig gevinst at spørsmålet ikke er om vi har råd til å ha det. Spørsmålet er om vi har råd til å la være, sier hun.


For lite fleksibilitet
Hun synes det er bra at ordningen endelig rettighetsfestes, men er kritisk både til mangelen på fleksibilitet og begrensningene i hvem som kan bruke ordningen i departementets forslag. I høringsnotatet fra Helse- og omsorgsdepartementet går det blant annet frem at kun brukere med behov for 32 timer assistanse eller mer skal ha lovfestet rett til å velge BPA.  De som trenger mellom 25 og 32 timer kan få BPA dersom det ikke blir vesentlig dyrere for kommunen enn andre ordninger. Det foreslås også å holde en del aktiviteter utenfor ordningen, slik at tjenestetilbudet blir mer fragmentert og mindre fleksibelt.

I konflikt med FN-konvensjonen?
- I vårt høringssvar drøfter vi om forslaget kan komme i konflikt FN-konvensjonen for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Konvensjonen forplikter norske myndigheter til å sikre funksjonshemmede samme rett som andre til å delta i samfunnet, og det må legge føringer for den endelige utformingen av BPA-ordningen. Hvis ordningen vedtas slik den er foreslått nå, vil mange med nedsatt funksjonsevne risikere å miste muligheten til å ta utdannelse eller være i jobb. Mange vil også fratas muligheten til familieliv, reising og deltakelse i organisasjons- og kulturliv, sier Ørstavik. Du kan lese mer om FN-konvensjonen på NAKU sin nettside.

I høringsnotatet skriver myndighetene at begrensningene som foreslås er nødvendige for å kunne holde seg innenfor den økonomiske rammen som allerede er vedtatt. Ørstavik er kritisk til en slik måte å beregne kostnader på.
- Forskning viser at BPA gir store økonomiske gevinster i form av økt yrkesdeltagelse blant funksjonshemmede
og deres nærmeste familie. Den slår også fast at de som bruker ordningen anser sin livskvalitet som sterkt forbedret. Jeg mener BPA er en samfunnsinvestering som, på samme måte som barnehager og foreldrepermisjon, gir så stor samfunnsmessig gevinst at spørsmålet ikke er om vi har råd til å ha det. Spørsmålet er om vi har råd til å la være, sier hun.

Du kan lese hele LDOs høringsuttalelse her.

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon