Om NAKU
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming sitt overordnede mål er å bedre levekårene til personer med utviklingshemming i Norge
NAKU skal være et knutepunkt for utvikling av tjenestene som ytes til personer med utviklingshemming i kommunene. NAKU skal formidle relevante fagressurser i en kunnskapsbank, som kommunale tjenesteytere kan bruke som støtte og veiledning i sitt daglige arbeid. NAKU skal knytte etater, forskningsinstitusjoner og miljøer fra både første- og andrelinjetjenesten sammen, slik at fagkompetansen kommer personer med utviklingshemming til gode. Powerpoint om NAKU finner du her.
Bakgrunnen for NAKU
Bakgrunnen for og forslaget om opprettelsen av kompetansemiljøet finnes i stortingsmeldingen «Nedbygging av funksjonshemmende barrierer» i 2003, som pekte på store utfordringer innen det kommunale tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming. Meldingen inneholder et eget kapittel om Ansvarsreformen gjennomført fra 1991, og det pekes på noen av de særlige utfordringene man fortsatt står overfor i oppgaven med å sikre gode levekår for personer med utviklingshemming. Det ble i 2005 utarbeidet en rapport (IS-1320) der blant annet vurderinger av kompetansebehov og ansvarsområde for et kompetansemiljø ble beskrevet. NAKU ble opprettet av Sosial- og helsedirektoratet i 2006 og er statlig finansiert gjennom årlige tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet. Kompetansemiljøet er landsdekkende, men kontoret ligger administrativt under NTNU ved Institutt for psykisk helse. NAKU har i regi av Helsedirektoratet blitt evaluert i to omganger. Evaluering fra 2012 finner dere her.
Aud Elisabeth Witsø
Jeg er utdannet vernepleier, og har master og doktorgrad innen helsevitenskap. Jeg har bred arbeidserfaring og har hatt ulike stillinger innen helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren.
Kim Berge
Min forskning og fagutvikling kranser om tre forhold. Utfordrende atferd, helse og utvikling av elektronisk formidling.
Eivind Bjerksetmyr
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning.
Elvira Svartaas
Jeg jobber som universitetslektor i NAKU ved Institutt for psykisk helse (IPH). Har en bachelorgrad i samfunns- og idrettsvitenskap, og en mastergrad i funksjonshemming og samfunn.
Stian Slotnes Larsen
Jeg er vernepleier med videreutdanning i spesialpedagogikk og mastergrad i atferdsvitenskap. I store deler av livet har jeg jobbet i ulike helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, deriblant bo- og aktivitetstilbud og psykisk helsevern.
Cato Brunvand Ellingsen
Jeg er vernepleier med master i habilitering. I hele mitt voksne liv har jeg vært engasjert i levekår, menneskerettigheter og gode tjenester til personer med utviklingshemming. Nå jobber jeg med kunnskapsutvikling og formidling i NAKU.
Linda Barøy
Jeg er utdannet vernepleier og har master i psykisk helse. Jeg har også videreutdanning i veiledningspedagogikk og helserett. Mine oppgaver i NAKU er å ha ansvaret for områdene; Helse og omsorg, hjem og miljø, kultur og fritid og pårørende og familie i kunnskapsbanken.
Lennart Sølsnes Røsten
Mine oppgaver i NAKU er å være brukerrepresentant i aktuelle prosjekter som NAKU jobber med, bidra til å utarbeide lettlest materiale og med presentasjoner.
Wenche Hukkelås
Jeg er utdannet vernepleier og har ulike videreutdanninger som målrettet metodisk miljøarbeid, alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og veiledning.
Andre Paulsberg
Jeg er vernepleier og har master i Psykososialt arbeid fra Høgskolen i Østfold. Jeg begynte å jobbe i kommunale tjenester for personer med utviklingshemming i 2000.
Frode Dragsten
Jeg er vernepleier med master i funksjonshemming og samfunn fra NTNU. Jeg har jobbet som vernepleier siden 2000 og har arbeidserfaring fra kommune, tvungen omsorg og habiliteringstjenesten for voksne i spesialisthelsetjenesten (HAVO).
Anna Chalachanová
Jeg er utdannet vernepleier med master i sosialt arbeid og doktorgrad i diakoni, verdier og profesjonell praksis.
Line Oldervoll
Jeg jobber som professor i Senter for krisepsykologi ved Universitet i Bergen.
I NAKU jobber jeg med prosjektet, "Hjertehelse for personer med utviklingshemming" og er tilknyttet NAKU i en 20 prosent stilling.
NAKUs fagråd
Helsedirektoratet har oppnevnt et fagråd i tilknytning til kompetansemiljøet. Fagrådet blir benyttet til faglig rådgivning i NAKU sitt arbeide.
Rådet er ledet av kommuneoverlege Betty Johanne Pettersen og møtes minimum to ganger årlig.
Aud Elisabeth Witsø
Jeg er utdannet vernepleier, og har master og doktorgrad innen helsevitenskap. Jeg har bred arbeidserfaring og har hatt ulike stillinger innen helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren.
Kim Berge
Min forskning og fagutvikling kranser om tre forhold. Utfordrende atferd, helse og utvikling av elektronisk formidling.
Eivind Bjerksetmyr
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning.
Elvira Svartaas
Jeg jobber som universitetslektor i NAKU ved Institutt for psykisk helse (IPH). Har en bachelorgrad i samfunns- og idrettsvitenskap, og en mastergrad i funksjonshemming og samfunn.
Stian Slotnes Larsen
Jeg er vernepleier med videreutdanning i spesialpedagogikk og mastergrad i atferdsvitenskap. I store deler av livet har jeg jobbet i ulike helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, deriblant bo- og aktivitetstilbud og psykisk helsevern.
Cato Brunvand Ellingsen
Jeg er vernepleier med master i habilitering. I hele mitt voksne liv har jeg vært engasjert i levekår, menneskerettigheter og gode tjenester til personer med utviklingshemming. Nå jobber jeg med kunnskapsutvikling og formidling i NAKU.
Linda Barøy
Jeg er utdannet vernepleier og har master i psykisk helse. Jeg har også videreutdanning i veiledningspedagogikk og helserett. Mine oppgaver i NAKU er å ha ansvaret for områdene; Helse og omsorg, hjem og miljø, kultur og fritid og pårørende og familie i kunnskapsbanken.
Lennart Sølsnes Røsten
Mine oppgaver i NAKU er å være brukerrepresentant i aktuelle prosjekter som NAKU jobber med, bidra til å utarbeide lettlest materiale og med presentasjoner.
Wenche Hukkelås
Jeg er utdannet vernepleier og har ulike videreutdanninger som målrettet metodisk miljøarbeid, alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og veiledning.
Andre Paulsberg
Jeg er vernepleier og har master i Psykososialt arbeid fra Høgskolen i Østfold. Jeg begynte å jobbe i kommunale tjenester for personer med utviklingshemming i 2000.
Frode Dragsten
Jeg er vernepleier med master i funksjonshemming og samfunn fra NTNU. Jeg har jobbet som vernepleier siden 2000 og har arbeidserfaring fra kommune, tvungen omsorg og habiliteringstjenesten for voksne i spesialisthelsetjenesten (HAVO).
Anna Chalachanová
Jeg er utdannet vernepleier med master i sosialt arbeid og doktorgrad i diakoni, verdier og profesjonell praksis.
Line Oldervoll
Jeg jobber som professor i Senter for krisepsykologi ved Universitet i Bergen.
I NAKU jobber jeg med prosjektet, "Hjertehelse for personer med utviklingshemming" og er tilknyttet NAKU i en 20 prosent stilling.
NAKUs fagråd
Helsedirektoratet har oppnevnt et fagråd i tilknytning til kompetansemiljøet. Fagrådet blir benyttet til faglig rådgivning i NAKU sitt arbeide.
Rådet er ledet av kommuneoverlege Betty Johanne Pettersen og møtes minimum to ganger årlig.