Høring om samarbeidet mellom Statped og helsesektoren

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

NAKU har nylig sendt inn høringssvar om sluttrapporten «Utvikle samarbeidet mellom Statped og helsesektoren». Høringen ble sendt ut av Utdanningsdirektoratet på vegner av Kunnskapsdepartementet og Helse-og omsorgsdepartementet.

Høringen var formet som et spørreskjema og NAKU valgte å svare på relevante spørsmål. Her kan du lese hva NAKU svarte.

Les mer: Utdanningsdirektoratet- Sluttrapport - utvikle samarbeidet mellom Statped og helsesektoren

Generell kommentar
Det er viktig at det helt fra starten av blir foretatt en vurdering av elever med utviklingshemming sine behov for spesialpedagogiske tiltak, og at dette gjøres i samarbeid med eleven og pårørende. Kvaliteten i opplæringen for elever med utviklingshemming ivaretas ikke i tilstrekkelig grad innenfor verken inkludering eller deltakelse i fellesskapet, medvirkning i fellesskapet eller læringsutbytte. Veiledning og kompetanseøkning på dette feltet er viktig, og det må sikres at skolene får bistand i arbeidet. Det kommer frem i flere studier at det er behov for økt kompetanse om utviklingshemming til ansatte i oppvekst, helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten.

Diagnosen utviklingshemming innebær en kognitiv funksjonsnedsettelse som medfører behov for ulik grad av oppfølging og tilrettelegging fra omgivelsene. En relasjonell forståelse av funksjonshemming er viktig å trekke frem her, der funksjonshemming oppstår i samspillet mellom kravene i samfunnet og forutsetninger til vedkommende. Vårt ansvar innebærer blant annet å redusere kravene i samfunnet og tilrettelegge for mestring, inkludering og deltakelse i samspill med personene. FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) omtales ikke i rapporten. CRPD utdyper hvordan menneskerettighetene skal sikres for personer med nedsatt funksjonsevne, og artikkel 24 handler om rett til utdanning. CRPD viser at det er samfunnet og ikke den enkelte som må endres.

Kapittel 2
Spørsmål 1 c:
Har du forslag til hvordan kommunale tjenester, slik som blant annet fastlege, helsestasjons- og skolehelsetjeneste og tjenester innenfor psykisk helse, involveres i samarbeid om oppfølging av barn som har behov for tjenester fra Statped?

Tydelig avtaler og formalisering av samarbeidet anses som viktig her. Rett til individuell plan og koordinator er hjemlet i flere lovverk og ansvarsgruppe beskrives som et verktøy for samhandling. Dette vil være viktige verktøy for involvering av samarbeid om oppfølging.

Spørsmål 1 b: Burde andre tjenester vært omfattet av utredningen? Hvis ja, hvilke og på hvilken måte?

Forskning viser at personer med utviklingshemming oftere har helsesvikt enn resten av befolkningen, samtidig som de sjeldnere får hjelp til sin helsesvikt. Manglende kunnskap om utviklingshemming og måten tjenestene er organisert på er noen av forklaringene som oppgis. Målet med oppdraget for rapporten er blant annet gode, samordna tjenester til rett tid for de som har behov for tjenester fra Statped og spesialisthelsetjenesten, og en av delmålene er at tjenestetilbudet fra sektorene er godt koordinerte. Vi anser som en forutsetning i arbeidet at dette gjelder alle sektorer og tjenester, og at dette ikke bare er knyttet til spesialisthelsetjenesten. Utredningen bør ikke være avgrenset til samarbeidet mellom Statped og spesialisthelsetjenesten, men burde inkludert hele helsesektoren (både statlig og kommunalt).

Kapittel 3
Spørsmål 4:
Er du enig i arbeidsgruppens beskrivelse av de ulike fagområdene og brukerbehovet? Hvis nei, kan du utdype?

Om sammensatte lærevansker:
Delvis enig. Behovet for bistand og tilrettelegging for å sikre inkludering i fellesskap med andre elever burde også vært beskrevet i punkt 3.7. NOU 2016:17, på lik linje, viser til at barn og unge med nedsatt funksjonsevne har mindre sosialt samvær med jevnaldrende enn andre barn. Dette gjelder både sosialt samvær i skole og på fritid. Se også generell kommentar.

Kapittel 4
Spørsmål 6
:  Er du enig i arbeidsgruppens beskrivelse av ansvarsavklaring for barn og elever på de ulike områdene? Hvis nei, kan du utdype?

Om barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser. Delvis enig. Det bør også komme frem her at omtrent 30 prosent av personer med en autismediagnose har også en utviklingshemmingsdiagnose (NOU 2020:1), og at denne dobbeltdiagnosen medfører behov for blant annet tilrettelegging, kompetanseheving og forpliktende samarbeid.

Kapittel 5:
Spørsmål 16:
Er du enig i arbeidsgruppens forslag og tiltak om forpliktende samarbeid om strakstilbud for samordnet tidlig innsats?

Delvis enig. I listen som er nevnt bør det også synliggjøres behovet for forpliktende samarbeid om strakstilbud ved nyoppdaget diagnoser som utviklingshemming og i autismespekteret. Forskning viser at foreldre har behov for informasjon og tidlig oppfølging, når de får bekreftet barnets diagnose, og foreldrene gir tilbakemelding på at de opplever mangelfull informasjon.

Spørsmål 15: Er du enig i arbeidsgruppens forslag og tiltak om forpliktende samarbeid mellom Statped og spesialisthelsetjenestene for barn og unge, med vekt på HABU og PHBU?

Delvis enig. I det siste kulepunktet i 5.1.1 «Alle partane må ta eit større ansvar for å samordne tenestene i individsaker slik at laget rundt barnet / eleven vert styrka mv» Dette bør presiseres og skrives mer forpliktende enn at alle parter må ta større ansvar. Plikt til samhandling, individuell plan og koordinator er hjemlet i flere lovverk (Pasient og brukerrettighetsloven §2-5, Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 7, Spesialisthelsetjenesten §2-5a mv) og skolene har plikt til å medvirke i arbeidet med individuell plan (henhold til § 15-8 i opplæringslova og § 3-6b i friskolelova). Dette arbeidet er mer forankret og forpliktende enn det som kommer frem i kulepunktet i sluttrapporten.

Referanser fra følgende artikler i kunnskapsbanken:

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon