Møte med referansegruppa- Hva er en god hjelper for meg?

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
Bilde av referanse

Før jul etablerte NAKU ei referansegruppe. Hensikten med referansegruppa er å få innspill fra personer med utviklingshemming om NAKUs arbeid. Innspillene tar vi med oss i arbeidet med utvikling av kunnskapsbanken og i formidling til ansatte i tjenestene. Les mer om etablering av referansegruppe og fotokurs

I dag hadde vi vårt første digitale møte, der temaet var hva er en god hjelper for meg. Dette temaet snakket vi også litt om da vi var samlet i Trondheim i desember. Dette mener referansegruppa kjennetegner en god hjelper (oppsummert fra begge møtene):  

Kunnskaper og ferdigheter 

- En som kan praktiske oppgaver (som f.eks. å sette på ei vaskemaskin)  
- En som kan å snakke norsk  
- Har gode holdninger og ønsker å lære 
- En som får meg til å oppleve meg hørt og sett (spør meg hvordan jeg har det, og setter seg ned)  
- Tar seg tid til å sette seg ned og prate, ikke skynder seg.  
- Lytter, støtter og oppmuntrer meg  
- Gjøre praktiske oppgaver sammen, samtidig som en snakker sammen.  
- En som har førerkort  
- Hjelper meg å finne informasjon  

Væremåte 

- Gir beskjed hvis en er forsinket eller ikke kommer  
- En som ikke sitter på telefonen  
- En som ikke er brå og stresset  
- Er snill og god (blid og hyggelig)  
- En som ikke får meg til å være i veien i eget hjem  
- Som bidrar til en hyggelig stemning  
- En som prater med hyggelig stemme (ikke irritert og stresset) og på en ordentlig måte (ikke snakket til som et barn) 
- En som har humor og godt humør 
- Innrømmer feil og ber om unnskyldning hvis behov  
- Er løsningsorientert  
- En som tar initiativ og er litt aktiv  
- Er til å stole på  

Relasjoner og trygghet  

- En som jeg er trygg på og kjenner  
- En som forstår meg  
- En som holder det en lover og er til å stole på  
- En som vet hva jeg liker, kan og ikke kan 
- En som kan å trøste meg  
- En som ringer og spør om jeg trenger hjelp  
- En som tar kontakt  
- En som har respekt for mine interesser 
- Følger opp det jeg foreslår  
- En som tar imot når jeg spanderer  
- Tåler at jeg sier ifra uten å bli sur  
- En god hjelper har et godt forhold til foreldrene mine  

Vi oppfordrer ledere og ansatte i tjenestene til å benytte innspillene fra referansegruppa om hva som kjennetegner en god hjelper.  

På møtet fortalte Lennart S. Røsten (erfaringsmedarbeider, NAKU) om Fuelbox Gode hverdagsliv. Fuelboxen er et samtaleverktøy for å få til gode samtaler.  

Vi avtalte at neste møte som blir i oktober skal vi treffes fysisk på Gardermoen. Dagene på Gardermoen skal handle om tema «Kultur og fritid» fra kunnskapsbanken. 

-------------
Bilde: Elisabeth Langø (ø.v), Linda Barøy, Sylvia Aasen, Hanne Therese Berg Vangen, Bent Rehn Kristensen, Audun Øyen, Trine Ødegård, Magnus Sten, Stig Roar Olsen, Lennart Røsten, Aud ELisabeth Witsø og Gunn Elisabeth Sandnes. 

(Dette er en nyhetssak som ikke oppdateres)

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon