Tips til ledere og ferievikarer!

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)

Det er snart sommerferie! Og i tjenestene til personer med utviklingshemming betyr dette at kjente og kjære ansatte for en periode byttes ut med ferievikarer. Vi ønsker at alle i tjenestene skal få en god opplevelse av sommeren, og vi har derfor samlet noen tips i denne artikkelen.

Kunnskaps-og kompetansenivået  til ferievikarene vil variere. Noen kommer denne sommeren til å ha sitt første møte med tjenestene, mens andre har vært ferievikarer i noen år. Ferievikarene vil også i ulik grad ha utdanning på feltet.

Det er viktig for mange personer med utviklingshemming å ha folk rundt seg som de er trygge på, som vet hvordan de vil ha det og som evner å tilrettelegge for en god hverdag. Det betyr at god og grundig opplæring og veiledning er viktig i den jobben de skal gjøre for hver enkelt. NAKUs kunnskapsbank er en god plass å starte når man, som leder, skal sørge for opplæring av ferievikarer. Det er virksomhetsleders ansvar at alle som arbeider i tjenestene har den kunnskapen og kompetansen det er behov for i møte med jobben som skal gjøres.

Kunnskapsbanken
Kunnskapsbanken gir oppdatert forskningsbasert kunnskap om tjenesteyting til personer med utviklingshemming. Kunnskapsbanken er Nordens største kunnskapsdatabase for tjenester til personer med utviklingshemming. Her finner du både filmer og artikler. De omhandler mange ulike sider ved tjenestene, som det er viktig at ansatte har god kjennskap til.  

Filmen «Om Utviklingshemming» gir en god introduksjon til tjenesteområdet og tar opp grunnleggende og viktige temaer, som hva det vil si å ha en utviklingshemming, hvilke utfordringer det kan medføre, hvilken rolle og hvilket ansvar man har som ansatt i tjenestene. Filmen passer både for ansatte som er nye i tjenestene og for de mer erfarne tjenesteyterne som trenger å friske opp kunnskap og kompetanse. Den vil også være et godt supplement til interne og mer personrettet opplæring på det enkelte tjenestested.

Veilederen
I vår har det også kommet en veileder til tjenestene til personer med utviklingshemming, «Nasjonal veileder: Gode helse-og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming». Den første av sitt slag. Veilederen inneholder retningslinjer, tips, verktøy og ressurser til tjenestene, og vi vil anbefale  alle ferievikarer setter seg inn i hva veilederen inneholder.

Her forteller leder av NAKU, Karl Elling Ellingsen, om den nye veilederen.

Min Side
Funksjonen «Min side» på NAKU sine nettsider gir muligheter i opplæringssammenheng. Her kan ansatte enkelt samle særlig nyttige og aktuelle artikler i egne mapper. I tillegg kan tjenestesteder ta i bruk ferdige opplæringsmoduler der ansatte får innblikk i spesifikke tjenesteområder. Opplæringsmodulene gir en innføring i lovverk som innrammer det aktuelle tjenesteområdet, eksempelartikler fra praksisfeltet, presentasjon av aktuell forskning og avsluttes med en quiz. 

God sommer!

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon