Sommer og ferieavvikling– Tips om opplæringsressurser

Nå er det sommer og ferietid. Det innebærer ferieavvikling i tjenestene til personer med utviklingshemming.
Ferievikarene har ulik bakgrunn og erfaring – noen møter tjenestene og personene de skal bistå for aller første gang, mens andre er godt kjent og har fått utvidet stilling i sommermånedene. For å sikre gode tjenester og en meningsfull hverdag for personer med utviklingshemming, samt gode arbeidsdager for de ansatte, er det viktig at vikarene får grundig opplæring og veiledning i arbeidet de skal utføre.
Vi har samlet noen tips i denne artikkelen som kan være til hjelp i arbeidet.
Kunnskapsbanken er en omfattende database hvor vi har samlet ressurser om utviklingshemming. Målet er å gjøre det enkelt for deg å finne fagstoff, gode eksempler fra praksis, og andre nettressurser og materiell som kan være nyttige i din arbeidshverdag. Start med å lese artikkelen; Utviklingshemming – en introduksjon.
Filmen om utviklingshemming gir en god introduksjon til tjenesteområdet og den tar opp grunnleggende og viktige temaer. Filmen passer både for ansatte som er nye i tjenestene og for de mer erfarne tjenesteyterne som trenger å friske opp kunnskap og kompetanse. Filmen er delt inn i fire deler, men du kan se hele filmen under. Filmen er tekstet på norsk, engelsk og dansk og nordsamisk.
NAKU har etablert ei referansegruppe for å få innspill fra personer med utviklingshemming om NAKUs arbeid. Referansegruppa har uttalt hva som er en god hjelper for meg.
Vi oppfordrer ledere og ansatte i tjenestene til å benytte innspillene fra referansegruppa om hva som kjennetegner en god hjelper. Oppsummert om en god hjelper:
Kunnskaper og ferdigheter
- En som kan praktiske oppgaver (som for eksempel å sette på ei vaskemaskin)
- En som kan å snakke norsk
- Har gode holdninger og ønsker å lære
- En som får meg til å oppleve meg hørt og sett (spør meg hvordan jeg har det, og setter seg ned)
- Tar seg tid til å sette seg ned og prate, ikke skynder seg.
- Lytter, støtter og oppmuntrer meg
- Gjøre praktiske oppgaver sammen, samtidig som en snakker sammen.
- En som har førerkort
- Hjelper meg å finne informasjon
Væremåte
- Gir beskjed hvis en er forsinket eller ikke kommer
- En som ikke sitter på telefonen
- En som ikke er brå og stresset
- Er snill og god (blid og hyggelig)
- En som ikke får meg til å være i veien i eget hjem
- Som bidrar til en hyggelig stemning
- En som prater med hyggelig stemme (ikke irritert og stresset) og på en ordentlig måte (ikke snakket til som et barn)
- En som har humor og godt humør
- Innrømmer feil og ber om unnskyldning hvis behov
- Er løsningsorientert
- En som tar initiativ og er litt aktiv
- Er til å stole på
Relasjoner og trygghet
- En som jeg er trygg på og kjenner
- En som forstår meg
- En som holder det en lover og er til å stole på
- En som vet hva jeg liker, kan og ikke kan
- En som kan å trøste meg
- En som ringer og spør om jeg trenger hjelp
- En som tar kontakt
- En som har respekt for mine interesser
- Følger opp det jeg foreslår
- En som tar imot når jeg spanderer
- Tåler at jeg sier ifra uten å bli sur
- En god hjelper har et godt forhold til foreldrene mine
Vi ønsker alle sammen en riktig god sommer!
Illustrasjon av: Aleksander Bro Arntsen
