Sommer og ferieavvikling– Tips om opplæringsressurser 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
Illustrasjon av Alexander B. Arntsen. Personer setter inn matvarer.

Nå er det sommer og ferietid. Det innebærer ferieavvikling i tjenestene til personer med utviklingshemming. 

Ferievikarene har ulik bakgrunn og erfaring – noen møter tjenestene og personene de skal bistå for aller første gang, mens andre er godt kjent og har fått utvidet stilling i sommermånedene. For å sikre gode tjenester og en meningsfull hverdag for personer med utviklingshemming, samt gode arbeidsdager for de ansatte, er det viktig at vikarene får grundig opplæring og veiledning i arbeidet de skal utføre.

Vi har samlet noen tips i denne artikkelen som kan være til hjelp i arbeidet. 

Kunnskapsbanken er en omfattende database hvor vi har samlet ressurser om utviklingshemming. Målet er å gjøre det enkelt for deg å finne fagstoff, gode eksempler fra praksis, og andre nettressurser og materiell som kan være nyttige i din arbeidshverdag. Start med å lese artikkelen; Utviklingshemming – en introduksjon

Filmen om utviklingshemming gir en god introduksjon til tjenesteområdet og den tar opp grunnleggende og viktige temaer. Filmen passer både for ansatte som er nye i tjenestene og for de mer erfarne tjenesteyterne som trenger å friske opp kunnskap og kompetanse. Filmen er delt inn i fire deler, men du kan se hele filmen  under. Filmen er tekstet på norsk, engelsk og dansk og nordsamisk.

NAKU har etablert ei referansegruppe for å få innspill fra personer med utviklingshemming om NAKUs arbeid. Referansegruppa har uttalt hva som er en god hjelper for meg.

Vi oppfordrer ledere og ansatte i tjenestene til å benytte innspillene fra referansegruppa om hva som kjennetegner en god hjelper. Oppsummert om en god hjelper: 

Kunnskaper og ferdigheter 
- En som kan praktiske oppgaver (som for eksempel å sette på ei vaskemaskin)  
- En som kan å snakke norsk  
- Har gode holdninger og ønsker å lære 
- En som får meg til å oppleve meg hørt og sett (spør meg hvordan jeg har det, og setter seg ned)  
- Tar seg tid til å sette seg ned og prate, ikke skynder seg.  
- Lytter, støtter og oppmuntrer meg  
- Gjøre praktiske oppgaver sammen, samtidig som en snakker sammen.  
- En som har førerkort  
- Hjelper meg å finne informasjon  

Væremåte 
- Gir beskjed hvis en er forsinket eller ikke kommer  
- En som ikke sitter på telefonen  
- En som ikke er brå og stresset  
- Er snill og god (blid og hyggelig)  
- En som ikke får meg til å være i veien i eget hjem  
- Som bidrar til en hyggelig stemning  
- En som prater med hyggelig stemme (ikke irritert og stresset) og på en ordentlig måte (ikke snakket til som et barn) 
- En som har humor og godt humør 
- Innrømmer feil og ber om unnskyldning hvis behov  
- Er løsningsorientert  
- En som tar initiativ og er litt aktiv  
- Er til å stole på  

Relasjoner og trygghet  
- En som jeg er trygg på og kjenner  
- En som forstår meg  
- En som holder det en lover og er til å stole på  
- En som vet hva jeg liker, kan og ikke kan 
- En som kan å trøste meg  
- En som ringer og spør om jeg trenger hjelp  
- En som tar kontakt  
- En som har respekt for mine interesser 
- Følger opp det jeg foreslår  
- En som tar imot når jeg spanderer  
- Tåler at jeg sier ifra uten å bli sur  
- En god hjelper har et godt forhold til foreldrene mine  

Vi ønsker alle sammen en riktig god sommer! 

Illustrasjon av: Aleksander Bro Arntsen 

Nyhetsbrev

Meld deg opp for NAKUs nyhetsbrev og motta nyheter, nye publikasjoner og annet spennende stoff rett i innboksen din.

Les siste nyhetsbrev
Bilde av noen som ser på nettsida til NAKU på mobiltelefon