Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn

Kapittel

Skole

Barn med utviklingshemming er barn som ofte trenger ekstra oppfølging og hjelp. Barn som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring har rett på spesialundervisning. Det er ikke diagnose eller type funksjonsnedsettelse som løser ut spesialpedagogisk bistand alene, men om man har et tilfredsstillende utbytte eller ikke. Å avgjøre om en elev har et tilfredsstillende utbytte, er en skjønnsmessig vurdering. Graden av tilrettelegging av den ordinære opplæringen, vil ha stor betydning for vurderingen. Det samme vil forhold knyttet til den enkelte elev.

Likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er nasjonale mål og overordnede prinsipp for alle sider ved opplæringen i den norske skole. Likeverdig opplæring betyr at alle skal ha like muligheter til opplæring, uavhengig av den enkeltes evner og anlegg, alder, kjønn, hudfarge, seksuell orientering, sosial bakgrunn, religiøs eller etnisk tilhørighet, bosted, familiens utdanning, eller hjemmets økonomi. Det er bred enighet om inkluderingsidealet og målet om tilpasset opplæring, men det er ofte et stort gap mellom idealene og praksis i skolen. Dette kan skyldes flere forhold, men noe av årsaken kan ligge i uklarhet i hva inkludering og tilpasset opplæring betyr. Inkludering og tilpasset opplæring omfatter hele skolesystemet, og er ikke et spesialpedagogisk virkemiddel eller begrep som bare omhandler elever med særlige behov. På utdanningsdirektoratet sine sider kan du lese mer om tilpasset opplæring. 

Det inkluderingsidealet som en har for norsk skole er også fundert i internasjonale erklæringer og konvensjoner som Salamancaerklæringen og FN’s barnekonvensjon. Likevel er det mange barn med utviklingshemming som ikke går i vanlig skole og ofte blir disse barna tatt ut av klasserommet og får opplæring alene eller i mindre grupper. Dette er en utvikling som kanskje ikke er i overensstemmelse med inkluderingsidealet, men det er mange som opplever at skoletilbudet ikke er tilfredsstillende i et ordinært klasserom.

  • Forside
  • Skole
  • Skole
Side 0 av 0

Innholdsfortegnelse

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på samme skole i nærmiljøet uavhengig av barnets og familiens forutsetninger. Elever som ikke har eller kan få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har rett på spesialundervisning.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
18. mai 2018. Sist oppdatert: 18. mai 2018

Barn med utviklingshemming er barn som ofte trenger ekstra oppfølging og hjelp. Barn som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring har rett på spesialundervisning. Det er ikke diagnose eller type funksjonsnedsettelse som løser ut spesialpedagogisk bistand alene, men om man har et tilfredsstillende utbytte eller ikke. Å avgjøre om en elev har et tilfredsstillende utbytte, er en skjønnsmessig vurdering. Graden av tilrettelegging av den ordinære opplæringen, vil ha stor betydning for vurderingen. Det samme vil forhold knyttet til den enkelte elev.

Likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er nasjonale mål og overordnede prinsipp for alle sider ved opplæringen i den norske skole. Likeverdig opplæring betyr at alle skal ha like muligheter til opplæring, uavhengig av den enkeltes evner og anlegg, alder, kjønn, hudfarge, seksuell orientering, sosial bakgrunn, religiøs eller etnisk tilhørighet, bosted, familiens utdanning, eller hjemmets økonomi. Det er bred enighet om inkluderingsidealet og målet om tilpasset opplæring, men det er ofte et stort gap mellom idealene og praksis i skolen. Dette kan skyldes flere forhold, men noe av årsaken kan ligge i uklarhet i hva inkludering og tilpasset opplæring betyr. Inkludering og tilpasset opplæring omfatter hele skolesystemet, og er ikke et spesialpedagogisk virkemiddel eller begrep som bare omhandler elever med særlige behov. På utdanningsdirektoratet sine sider kan du lese mer om tilpasset opplæring. 

Det inkluderingsidealet som en har for norsk skole er også fundert i internasjonale erklæringer og konvensjoner som Salamancaerklæringen og FN’s barnekonvensjon. Likevel er det mange barn med utviklingshemming som ikke går i vanlig skole og ofte blir disse barna tatt ut av klasserommet og får opplæring alene eller i mindre grupper. Dette er en utvikling som kanskje ikke er i overensstemmelse med inkluderingsidealet, men det er mange som opplever at skoletilbudet ikke er tilfredsstillende i et ordinært klasserom.

Referanser

https://naku.no/kunnskapsbanken/grunnskole#main-content

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "Skole" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 18. mai 2018, lest 10. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/skole
Del artikkelen:
 

Helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.

Gå til kurs
Estetisk collage knyttet til helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU