3.3. Emosjonsregulering
18. desember 2018. Sist oppdatert: 30. januar 2019
Personer som har utviklingshemming har per definisjon kognitive vansker. Evnen til å regulere følelser kan også defineres som en kognitiv funksjon, og ved utviklingshemming er ofte emosjonsregulering utfordrende, Emosjonsregulering defineres som «evne til å regulere intensitet, latens, frekvens og varighet av emosjonelle uttrykk i henhold til situasjonen».
Evne til å regulere emosjoner utvikles i takt med hjernens utvikling, og er i stor grad påvirkbar av miljøet rundt. Spedbarn er avhengige av hjelp fra omsorgspersoner for å roe seg ned og regulere seg, men med økende alder klarer de fleste bedre å kunne regulere seg bedre uten hjelp utenfra. Dette er en utviklingsprosess som imidlertid ikke blir avsluttet på et gitt tidspunkt, og tidvis vil også voksne ha behov for ytre hjelp for å regulere følelser. Det handler om å forstå hvilke følelser man har inni seg, forstå aktiveringen i kroppen, og kunne regulere denne hensiktsmessig. Dersom man ikke mestrer denne reguleringen vil det kunne gi utslag i vansker – både psykiske vansker, vansker i sosiale relasjoner eller vansker i form av utfordrende atferd.
Personer med utviklingshemming har økt risiko for å oppleve emosjonelt stress, men i tillegg skaper kognitive vansker en barriere for effektiv emosjonsregulering. Ut fra det vi vet om hjernens utvikling er det grunn til å tro at de områdene som er sentrale for å regulere følelser kan være svekket hos personer med en psykisk utviklingshemming. Dermed kan emosjoner ofte komme til uttrykk på andre måter enn det man forventer ut fra alder.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "3.3. Emosjonsregulering" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 3. desember 2024).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/33-emosjonsregulering
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».