Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn

Kapittel

3

Utviklingshemming og helse

Hva er psykisk utviklingshemming, diagnose, årsak og særlige utfordringer knyttet til helse.

  • Forside
  • E-læring: Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
  • Utviklingshemming og helse
  • 3.3. Emosjonsregulering
Side 3 av 6

Innholdsfortegnelse

1. Innledning2. Sentrale begreper3. Utviklingshemming og helse4. Sykdom
5. Helsetjenesten og utviklingshemming6. Noen utvalgte helsetemaer7. Flervalgsspørsmål8. FAQ

3.3. Emosjonsregulering

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
18. desember 2018. Sist oppdatert: 30. januar 2019

Personer som har utviklingshemming har per definisjon kognitive vansker. Evnen til å regulere følelser kan også defineres som en kognitiv funksjon, og ved utviklingshemming er ofte emosjonsregulering utfordrende, Emosjonsregulering defineres som «evne til å regulere intensitet, latens, frekvens og varighet av emosjonelle uttrykk i henhold til situasjonen».

 
Evne til å regulere emosjoner utvikles i takt med hjernens utvikling, og er i stor grad påvirkbar av miljøet rundt. Spedbarn er avhengige av hjelp fra omsorgspersoner for å roe seg ned og regulere seg, men med økende alder klarer de fleste bedre å kunne regulere seg bedre uten hjelp utenfra. Dette er en utviklingsprosess som imidlertid ikke blir avsluttet på et gitt tidspunkt, og tidvis vil også voksne ha behov for ytre hjelp for å regulere følelser. Det handler om å forstå hvilke følelser man har inni seg, forstå aktiveringen i kroppen, og kunne regulere denne hensiktsmessig. Dersom man ikke mestrer denne reguleringen vil det kunne gi utslag i vansker – både psykiske vansker, vansker i sosiale relasjoner eller vansker i form av utfordrende atferd.
 
Personer med utviklingshemming har økt risiko for å oppleve emosjonelt stress, men i tillegg skaper kognitive vansker en barriere for effektiv emosjonsregulering. Ut fra det vi vet om hjernens utvikling er det grunn til å tro at de områdene som er sentrale for å regulere følelser kan være svekket hos personer med en psykisk utviklingshemming. Dermed kan emosjoner ofte komme til uttrykk på andre måter enn det man forventer ut fra alder.
«
Side 3 av 6
»
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "3.3. Emosjonsregulering" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 12. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/33-emosjonsregulering
Del artikkelen:
 

Helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.

Gå til kurs
Estetisk collage knyttet til helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU