3.3. Emosjonsregulering
18. desember 2018. Sist oppdatert: 30. januar 2019
Personer som har utviklingshemming har per definisjon kognitive vansker. Evnen til å regulere følelser kan også defineres som en kognitiv funksjon, og ved utviklingshemming er ofte emosjonsregulering utfordrende, Emosjonsregulering defineres som «evne til å regulere intensitet, latens, frekvens og varighet av emosjonelle uttrykk i henhold til situasjonen».

Personer med utviklingshemming har økt risiko for å oppleve emosjonelt stress, men i tillegg skaper kognitive vansker en barriere for effektiv emosjonsregulering. Ut fra det vi vet om hjernens utvikling er det grunn til å tro at de områdene som er sentrale for å regulere følelser kan være svekket hos personer med en psykisk utviklingshemming. Dermed kan emosjoner ofte komme til uttrykk på andre måter enn det man forventer ut fra alder.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "3.3. Emosjonsregulering" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 23. februar 2025).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/33-emosjonsregulering
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.

Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».