Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn

Kapittel

3

Utviklingshemming og helse

Hva er psykisk utviklingshemming, diagnose, årsak og særlige utfordringer knyttet til helse.

  • Forside
  • E-læring: Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
  • Utviklingshemming og helse
  • 3.2. Psykisk utviklingshemming som medisinsk diagnose
Side 2 av 5

Innholdsfortegnelse

1. Innledning2. Sentrale begreper3. Utviklingshemming og helse4. Sykdom
5. Helsetjenesten og utviklingshemming6. Noen utvalgte helsetemaer7. Flervalgsspørsmål8. FAQ

3.2. Psykisk utviklingshemming som medisinsk diagnose

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
18. desember 2018. Sist oppdatert: 19. juni 2025

Hva er utviklingshemming? Hva er en diagnose? Hvordan påvirker det ens utvikling? Hvordan påvirker det familien? NAKU har laget en film der en blant annet søker å gi svar disse spørsmålene gjennom intervju med fagpersoner, foresatte og personer som har utviklingshemming.

 
NAKU ønsker med filmen å belyse et viktig og komplekst tema på en mest mulig tilgjengelig måte og på den måten styrke kompetansen i kommunene. Filmen er dokumentar- og intervjubasert og er ment å være både informativ og spore til refleksjon.
Vi anbefaler alle som tar dette kurset å se hele filmen. 
 

I Norge brukes psykisk utviklingshemming som medisinsk diagnose. Tilstanden psykisk utviklingshemming fastsettes på bakgrunn av diagnosesystemet ICD-10. Her er det tre forhold som utredes og vurderes. For det første intellektuell modenhet og for det andre tilpasning til omgivelsene. –For det tredje forutsetter diagnosen at både modenhet og tilpasning må være betydelig forsinket fra barneårene (før fylte 18 år).
 
Kognitive vansker ved utviklingshemming kan ofte medføre utfordringer med kommunikasjon og med emosjonsregulering. Det kan være vanskelig å forstå og tolke omgivelsene. Mange med utviklingshemming kan oppleve at omgivelsene er uforutsigbare og kaotiske. De kan ha utfordringer med å skjønne sammenhenger, hvorfor ting skjer og har kanskje også begrenset mulighet til å påvirke omgivelsene sine. Et forenklet språk, begrenset mengde informasjon og å unngå ting som kan distrahere budskapet, kan være hjelp i kommunikasjon med personer med utviklingshemming. 
 
Når en skal fastsette diagnosen psykisk utviklingshemming, er det viktig at en ikke overser betydningen av tilknyttede psykiske eller somatiske lidelser, samt sensoriske funksjonsnedsettelser. En må også vurdere betydningen av kulturell tilhørighet når en fastsetter grad av psykisk utviklingshemming.
 
Tester som anvendes må stemme overens med individets funksjonsnivå, for eksempel må det tas i betraktning om personen er fysisk svekket. Det skal helst settes opp en skala over sosial modning og tilpasning. Vineland er eksempel på et instrument som kan gi oversikt over slik tilpasning og selvstendighet i hverdagen.
 
Imidlertid sier diagnosen i seg selv lite om hvor mye hjelp og støtte den enkelte vil trenge gjennom livet. Hvilke muligheter en har for å utvikle sine ferdigheter samt hvordan omgivelsene legges til rette for den enkelte, er viktige faktorer som vil påvirke livskvalitet og hjelpebehov. Ved at personen er diagnostisert på en god måte vil man få innsikt i evneprofil, sårbarheter og styrker som personen har.
 
God diagnostisering skjer i et samarbeid mellom personen med utviklingshemming, fastlege og spesialisthelsetjenesten.
«
Side 2 av 5
»
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "3.2. Psykisk utviklingshemming som medisinsk diagnose" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. juni 2025, lest 23. juni 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/32-psykisk-utviklingshemming-som-medisinsk-diagnose
Del artikkelen:
 

Helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.

Gå til kurs
Estetisk collage knyttet til helseoppfølging av personer med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU