3.6. Lærevansker
18. desember 2018. Sist oppdatert: 11. februar 2019
Rundt 30% av alle som bor i Norge har lærevansker. En person som har vansker med å lese og skrive vil kunne ha lærevansker. Lærevansker er en viktig del av utviklingshemming, men det å ha lærevansker er ikke det samme som utviklingshemming.
Alle som har utviklingshemming vil ha lærevansker. Når den generelle utviklingen avviker fra det vi forventer i sammenligning med andre mennesker, påvirker det både forventninger og krav til kunnskap og ferdigheter. Lærevansker kan i en viss grad kompenseres for ved tilrettelagt opplæring, men det er viktig at tempo og intensitet på slik tilrettelegging passer til personens kapasitet og interesser.
Lærevansker er ingen diagnose, men et begrep som benyttes innen undervisningssystemet.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "3.6. Lærevansker" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 11. februar 2019, lest 24. november 2024).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/36-lærevansker
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».