5.3. Arbeidsformer i helsetjenesten
19. desember 2018. Sist oppdatert: 30. januar 2019
Helsetjenestene har oppgaver i form av:
• Forebyggende innsats
• Helsefremmende oppgaver
• Utredningsoppgaver
• Kurative oppgaver/ helbredende
Når det gjelder barn er det innarbeidet rutiner for oppfølging på alle disse områdende. Eksempler på dette er helsestasjoner, skolehelsetjeneste og den offentlige tannhelsetjenesten.
For voksne, uansett funksjonshemming, tilbys helsetjenestene på etterspørsel fra den enkelte. Det vil si at det ikke per i dag er slik at man blir innkalt til oppfølging uten at det er gjort særlige avtaler. Imidlertid er det slik at kommunen er pliktig til å tilby tjenester også når det gjelder helseoppfølging. For personer med utviklingshemming som selv ikke klarer å ivareta helseoppfølging, blir denne ordningen svært sårbar. Det er viktig at innsatsen fra helseapparatets side ikke avhenger av at personen selv tar initiativ. Kommunen er pliktig til å følge opp uavhengig av om personen selv tar initiativ.
Mennesker med utviklingshemming vil ofte være avhengig av at tjenesteytere eller andre tar kontakt med helsetjenesten på deres vegne.
Rutinebaserte samarbeids- og kommunikasjonslinjer mellom personell i omsorgstjenesten og eksempelvis fastlege og spesialisthelsetjenesten er i denne sammenhengen sentrale. Det er viktig at helsetjenestene på førstelinjenivå har samarbeid med spesialisthelsetjenester.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "5.3. Arbeidsformer i helsetjenesten" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 21. november 2024).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/53-arbeidsformer-i-helsetjenesten
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».