1.1. Introduksjon
18. desember 2018. Sist oppdatert: 27. juni 2022
Dette er NAKU sitt e-læringsprogram innen Helseoppfølging av personer med utviklingshemming. Temaet er omfattende, og det foreliggende programmet er ikke uttømmende.
Hensikten med læringsprogrammet er å bidra til at personer med utviklingshemming får styrket sitt helsetjenestetilbud. Målgruppen for læringsprogrammet er tjenesteytere som daglig yter tjenester eller underviser personer med utviklingshemming. Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Det er derfor behov for økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Etter endt gjennomføring kan du gjennomføre en flervalgstest som viser at du har lest teksten.
Om e-læringsprogrammet
E-læringsprogrammet «Helseoppfølging av personer med utviklingshemming» ble første gang publisert i 2009, men er i 2019 revidert. Referansegruppa har bestått av; Seniorrådgiver Helsedirektoratet Per-Christian Wandås, kommuneoverlege Trondheim kommune Betty Pettersen, psykolog/ PhD Trondsletten Heidi Furre Østgård, seniorrådgiver fylkesmannen Vestfold Arve Arntsen Mosand, rådgiver NAKU Cato Brunvand Ellingsen, universitetslektor vernepleieutdanningen NTNU Gunn Brechan Sjetne og seniorrådgiver/nestleder NAKU Kim Berge som også har vært prosjektleder for revisjonen av e-læringsprogrammet.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "1.1. Introduksjon" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 27. juni 2022, lest 26. november 2024).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/11-introduksjon
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».