Samtykke og forberedelse
18. desember 2018. Sist oppdatert: 11. februar 2019
En del mennesker med utviklingshemming vil ikke ha forutsetninger for å forstå hensikten med helsetjenestens innsatser, selv om mange har denne forutsetningen. Kontakt med fastlege, tannlege og spesialisthelsetjenesten kan være forbundet med opplevelse av ubehag / smerte.
Helsepersonell vil ha viktige oppgaver ved å medvirke til at personen forberedes best mulig til kontakt med helsevesenet. En må legge til rette for tilpasset informasjon om det som skal skje og så langt som mulig formidle hva som er hensikten med de tiltakene helsetjenesten planlegger å iverksette. En viktig målsetting må være å redusere frykt eller redsel.
Mennesker med utviklingshemming vil kunne vise motstand mot helsetjenestens innsats. Det kan oppstå spørsmål om helsetjenesten skal handle selv om personen motsetter seg det. I slike situasjoner aktualiseres Lov om pasient- og brukerrettigheter Kapittel 4A. Helsedirektoratet har laget et eget e-læringsprogram om dette lovverket som du finner ved å følge denne lenken.
Siden krever Adobe Flash Player versjon 7 eller nyere.
Siden krever Adobe Flash Player versjon 7 eller nyere.
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2018) "Samtykke og forberedelse" [nettdokument].
Trondheim: NAKU
(sist faglig oppdatert 11. februar 2019, lest 22. desember 2024).
Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/samtykke-og-forberedelse
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».