Hvordan snakke med personer med utviklingshemming om koronavirus
Nå har vi i Norge kommet så langt at de aller fleste med utviklingshemming har fått vaksine. Folkehelseinstituttet har gode sider om hva en vaksine er og hvorfor det er lurt å bli vaksinert. Folkehelseinstituttet har også kvalitetssikret informasjon om hvilken rekkefølge og hvordan man får vaksine mot korona.
Mange personer med utviklingshemming vil ha behov for tilpasset informasjon om det å få en vaksine mot korona. I vedlagt lenke følger en lettlest versjon om det å få en vaksine og hvorfor. For noen personer med utviklingshemming kan det å lese lettlest materiale være en inngang til informasjon. For andre kan det være en god støtte at tjenesteytere setter seg ned og har en eller flere samtaler knyttet til temaet med utgangspunkt i denne lettleste folderen.
I filmen som følger ser dere flere eksempler på hvordan man kan bruke det lettleste heftet om koronavaksine når man prater med personer med utviklingshemming om vaksinering. Filmet er laget i samarbeid med Stjørdal kommune. NB! Bo- og miljøtjenesten benytter ikke arbeidsklær til vanlig, men startet med dette under koronapandemien. De bruker arbeidsklær inne i leilighetene, og skifter når de er med brukerne ute på aktiviteter.
Når det gjelder hvem som beslutter hvem som skal ha vaksine og hvor i køen man står er det fastlege som er riktig kontaktperson. I kapittel 1 finner du mer informasjon om dette.
I filmen over møter vi Bo- og miljøtjenesten i Stjørdal kommune som øver på bruk av smittevernutstyr sammen med personer med utviklingshemming. Dette gjør de for at personene skal bli kjent og trygg med utstyret. I denne filmen forteller avdelingsleder ved Bo- og miljøtjenesten Gudrun Lidal om arbeidet. Vi møter også ansatte og beboere som øver sammen. Stjørdal kommune ved Linda Teveldahl har filmet.
Personer med utviklingshemming trenger på lik linje med andre god informasjon om koronaviruset og de smitteverntiltak som eventuelt igangsettes. Mange kan oppleve redsel for det ukjente, og både viruset i seg selv og smitteverntiltakene påvirker folk. Informasjonen og måten vi snakker om dette på må være tilpasset den enkelte, og tjenestene bør utarbeide en plan for hvordan en snakker med og gir informasjon. Ansatte må få opplæring i dette slik at informasjon og oppfølging ikke blir tilfeldig.
I filmen under forteller Kristin Marine Hansen hvordan de har håndtert situasjonen med korona og hvordan de snakker med deres sønn om dette temaet.
På disse nettsidene har vi samlet ressurser om hvordan en kan snakke med utviklingshemmede om situasjonen, samt verktøy som kan anvendes for at utviklingshemmede kan få informasjon. Dette kan være lettlest tekst, videofilmer og lignende.
Gjennom det vi sier og gjør skal vi bidra til å forebygge angst og opplevelse av uro, samtidig som de vi jobber for skal oppleve at de er delaktige i å ta ansvar og gjøre det riktige. Det er viktig at de opplever både kontroll og struktur.
Mange med utviklingshemming sliter med å tolke informasjon og ha oversikt over omgivelsene. Ofte vil det foreligge misforståelser. Slike misforståelser knyttet til informasjon om Korona-utfordringene kan føre til at de blir ekstra redde, eller at viktige råd ikke blir riktig forstått.
I filmen under møter du Katrine som er miljøterapeut/ ergoterapeut i Trondheim kommune. Hun forteller om hennes erfaringer med å trygge personer med utviklingshemming og kollegaer.
Personene dere jobber for er forskjellige, og dere må tilpasse kommunikasjonen slik dere har lært dem å kjenne. Noen viktige grunnprinsipper kan være:
- Sett deg inn i oppdaterte fakta og helseråd om håndtering av korona-situasjonen.
- Snakk med de du jobber for om korona-smitte.
- Vær konkret, tydelig, rolig og behersket.
- Se på nyheter sammen, slik at du kan være en støtteperson og samtalepartner om det som blir formidlet.
- Spør dem aktivt, få dem til å fortelle og utdype hva de tenker og bekymrer seg over, og ikke minst hvordan de selv har tenkt til å bidra. Slik får du sjekket ut om vi har lykkes med å gi godt nok tilpasset informasjon.
- Det er god hjelp for dem å erfare at vi er aktivt interessert i hva de tenker om dette, selv om vi ikke kan løse alt de bekymrer seg for. Aktiv lytting er i seg selv angstreduserende og trygghetsskapende.
- Snakk gjerne begeistret om hvordan vi kan ha hindring av koronasmitte som et felles-prosjekt, noe vi gjør sammen.
- Tydeliggjør at det tjenestemottaker gjør er viktig, gi annerkjennelse når du ser at hun eller han følger reglene. «Jeg ser du vasker hendene igjen. Veldig bra, nå skal jeg gjøre det samme, og være like flink som deg». «Det at du holder deg i leiligheten din, er skikkelig bra. Nå er du og jeg med på å gjøre korona-problemene i verden mindre». «Jeg er imponert, du er god til å huske på at vi ikke skal klemme hverandre nå for tiden.»
Når vi er gode på å gi konkrete råd og regler de kan følge, gir det en opplevelse av kontroll for tjenestemottaker. Opplevelse av kontroll er viktig for å motvirke angst og bekymring.
Noen ganger kan det være lurt å sette opp tilpassede huskelapper eller oppslag i leilighetene eller fellesareal. Personen(e) med utviklingshemming må være med å bestemme hvor de skal henges opp og hva som skal stå på lappene, så lenge det sikres at det er i tråd med helsemyndighetenes ferskeste anbefalinger.
Helsedirektoratet har laget en egen side som handler om hvordan man prater med barn om koronaviruset. Sidene handler om barn, men kan også kunne være aktuelle for noen personer med utviklingshemming.
De tre viktigste rådene som også personer med utviklingshemming bør ha kjennskap til når det gjelder smittevern er:
1. Hold avstand til andre personer
2. Host i papir/ albue
3. Vaske hendene
Et svært godt råd er å ha god håndhygiene. Karde har laget et e-læringsprogram som omhandler hygiene. Filmen under viser hvordan man vasker hendene. Filmen kan sees sammen med personer med utviklingshemming og man kan øve seg for de det er aktuelt for. Vi har også fått produsert en plakat som er egnet til å skrive ut, og som viser rekkefølgen og har symboler for god håndvask.
Noen med utviklingshemming trenger tilpasset tekst og symboler for å forstå situasjonen. Her finner dere en tekst som dere kan skrive ut og bruke. Den kan brukes både i samtale med utviklingshemmede og også av utviklingshemmede selv som kan lese litt eller som kan forstå enkle symboler. Det er mye informasjon så hvilke deler av den som brukes må tilpasses situasjon og person.
Overskriftene i teksten er:
- Hva er Koronavirus?
- Hva gjør du hvis du tror du er syk?
- Hvem kan bli syk?
- Hva kan du gjøre for å stoppe koronaviruset?
- Kan jeg besøke noen på sykehus og sykehjem?
- Kan vi besøke hverandre?
- Hva du kan gjøre for å holde kontakt:
- Når skal du vaske hender?
- Hva er karantene og når skal noen i karantene?
- Hva er isolering og hvem må i isolering?
- Hvor lenge har vi koronavirus i Norge?
Her kan du laste ned hele teksten som PDF (oppdatert 30.03.2020)
Her finner du også en enkel plakat om gode vaner (pdf)
Virus er ikke mulig å se. Dette bidrar til at det kan være vanskelig å forstå hva dette er. Filmen under er en animasjon som prøver å visualisere dette, og kan anvendes i samtaler med personer med utviklingshemming.
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».