Kapittel 4
- 4.5 Jobb eller dagaktivitetstilbud
- I dette kapitlet finner du informasjon om:
- 4.1 God start for barnet og familien
- 4.2 Barne- og ungdomsår
- 4.3 Overgang til voksenlivet
- 4.4 Bolig
- 4.5 Jobb eller dagaktivitetstilbud
- 4.6 Alderdom
Denne siden er knyttet til føringen Kommunen skal bidra til at personer med utviklingshemming får jobb eller dagaktivitetstilbud i Helsedirektoratets veileder.
Videre på denne temasiden vil vi vise til fagtekster, filmer og nettressurser for videre informasjon og fordypning som omhandler føringen om en god overgang til voksenlivet.
Om arbeid eller dagaktivitetstilbud
Det å ha et arbeid eller en dagaktivitet er viktig for livskvalitet, personlig utvikling og psykisk helse.
Mange personer med utviklingshemming står utenfor ordinært arbeid, selv om mange kunne ha hatt dette. Kommunale dagtilbud er det vanligste aktivitetstilbudet, men også her ser vi at antallet voksne personer med et slikt tilbud har vært synkende.
Christiegården har laget en film som viser litt av mangfoldet som kan tilbys ved et dagsenter.
Les mer i artikkelen om arbeid og aktivitet i kunnskapsbanken.
Lovverk og føringer
Helsedirektoratets veileder viser til mange skal, må og bør krav og føringer. Begrepene skal og må betyr at kravene enten er lov- eller forskriftsfestet, eller så tydelig faglig forankret at det sjelden vil være forsvarlig ikke å gjøre som beskrevet. Bør innebærer en sterk anbefaling. Punktene som inneholder skal, må og bør utgjør grunnlaget for at ansatte i tjenestene skal kunne yte faglig forsvarlige og gode tjenester til personer med utviklingshemming.
Bør punktene finner du i Helsedirektoratets veileder. Videre oppsummeres skal og må punktene fra kapitlet om jobb eller dagaktivitetstilbud.
Kommunen:
- skal bidra til at personer med utviklingshemming får jobb eller dagaktivitetstilbud.
- må samarbeide tverrsektorielt med fylkeskommunen, helse- og omsorgstjenestene og NAV om å bistå personen og pårørende i overgangen fra skolen til arbeid eller dagaktivitet.
Lovgrunnlaget og sentrale føringer om få jobb eller dagaktivitetstilbud listes opp under begrunnelse i Helsedirektoratets veileder.
Les også mer om lovverk og statlige føringer knyttet til arbeid og aktivitet i kunnskapsbanken.
Hvordan arbeide for å oppnå føringen om å få jobb eller dagaktivitetstilbud?
I artikkel, Arbeidets betydning for personer med utviklingshemming, redegjør vi for hva forskning viser når det gjelder hva det betyr for personer med utviklingshemming å ha en jobb, enten det er i en skjermet eller ordinær virksomhet.
Hvordan er situasjonen i dag vedrørende innflytelse på arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming? Hvordan er selvbestemmelsen ivaretatt på ordinære arbeidsplasser eller i arbeidsinkluderingsbedrifter? Hvordan kan vi realisere retten til selvbestemmelse når det gjelder deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming? Dette er noe av det artikkelen, Selvbestemmelse om deltakelse i arbeidslivet, søker svar på.
Personer med utviklingshemming tilbys sjelden arbeidsevnevurdering. Mer om dette finer du artikkel som oppsummerer forskning om varig tilrettelagt arbeid (VTA).
Hva er arbeidsmarkedstiltak, hvilke tiltak og virkemidler finnes for at personer med utviklingshemming skal kunne komme i jobb? Denne artikkelen søker å gi svar på disse spørsmålene.
Rapport fra Wendelborg, Kittelsaa og Wik (2017) omhandler personer med utviklingshemming sin deltakelse i ordinært og skjermet arbeidsliv og overgangen fra skole til arbeidsliv. Rapporten er både en dokumentering av arbeidsdeltakelse og en evaluering av tilrettelegging for elever med utviklingshemming i videregående skole. I rapporten vises det til viktige faktorer i overgangen til voksenlivet for personer med utviklingshemming, disse faktorene oppsummerer Wendelborg i filmen under som varer i tre minutter.
Gjennom Helt Med får personer med utviklingshemming tilbud om jobb på ordinære arbeidsplasser. I eksempelartikkelen Helt Med i arbeidslivet kan du lese om Silje Ingebrigtsen sine erfaringer fra Helt Med. I artikkelen forteller også Jann Aasbakk og Ørjan Hinna mer om Helt Med.
Lillestrøm kommune har fått etablert et godt system for varig tilrettelagte arbeid i ordinære arbeidsplasser (VTA-O). De har inngått en avtale med Nav om 40 VTO-hjemler, det vil si tilrettelagte arbeid i ordinære arbeidsplasser. Les om arbeidet deres i artikkelen, Varig tilrettelagt arbeid i ordinære arbeidsplasser i Lillestrøm kommune.
Kommunale dagsenter er et viktig tilbud for å bidra til dagaktivitet. Her finner du mer om dette.
Karmøy kommune har i mange år jobbet med å gi eldre personer med funksjonsnedsettelser et godt og veltilpasset tilbud. De har lenge hatt eget dagtilbud for eldre med funksjonshemminger, de arbeider for meningsfullt innhold og tilpasset tilbud både i forhold til aktivitet og i hjemmet. Kommunen arrangerer også seniorkurs i samarbeid med Aldring og helse. Les mer i artikkelen, Meningsfullt innhold for eldre.
Du kan lese om Radarveien dagsenter tilrettelegger for at deltagerne skal kunne utvikle, vedlikeholde og ha glede av egne ferdigheter og kunnskaper. I artikkelen om Ellengård dagtilbud vises det til at de har et variert tilbud, og har som mål at de skal levere et fleksibelt, stabilt, og tilrettelagt aktivitetstilbud som bidrar til en meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre. Du finner også informasjon om at de bidrar til at personer med utviklingshemming deltar i ordinært arbeidsliv.
Rapporten Veier mot målet – arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming ser på metoden Supported Employment (SE) som verktøy for å hjelpe utviklingshemmede over i ordinært arbeid. I undersøkelsen deltar et kommunalt dagsenter, en videregående skole og en arbeids- og inkluderingsbedrift (AI-bedrift). Av disse er det dagsenteret som i størst grad har lykkes å implementere SE i sin virksomhet. I artikkelen kan du lese også noen anbefalinger for økt arbeidsinkludering.
Artikkelen, Dagtilbud, en vei til deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming? viser at halvparten av dagtilbudene, i studien, bidro til deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming. Omfanget eromtrent på høyde med andre tiltak for arbeidsinkludering. Les mer i kunnskapsbanken.
Supported employment (SE) er en metodisk tilnærming tilpasset personer med omfattende og sammensatte støttebehov for å kunne få og beholde jobb. Mer om dette finner du i artikkelen om supported employment. I artikkelen, Arbeid i ordinære virksomheter, kan du også lese om forskning på arbeidsinkludering i ordinære virksomheter for personer med utviklingshemming.
I artikkelen Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud ser en nærmere på koordinerende enhet og koordinator sin rolle for å fremme samarbeid på tvers av yrkesgrupper og instanser.
Som en følge av en multifunksjonshemming, så kan det være utfordrende å formidle hvilke interesser en har. I kunnskapsbanken finner du en Statped sin veileder som kan være til nytte i dette kartleggingsarbeidet.
I kunnskapsbanken finner du noe av den forskningen som er gjort i forhold til utviklingshemmedes opplæringstilbud i videregående opplæring. I artikkelen kan du blant annet lese om at forventninger til hva elever med utviklingshemming kan lære, påvirker læring.
Forskerkurs for personer med utviklingshemming ble utviklet av forskere fra 6 høgskoler og universitet i Norge sammen med medforskere med utviklingshemming. Forskerkurset var prosjektorganisert i perioden 2019- 2022. NFU eide prosjektet og det ble finansiert gjennom Stiftelsen Dam. I artikkelen kan du lese om kurset og laste ned opplæringspakken og andre materialer som er utarbeidet.
E-læring:
- Nettressurser for å fremme arbeid for mennesker med utviklingshemming - Karde AS.
- Koordinator og individuell plan - Helsedirektoratet.
Hva sier personer med utviklingshemming og deres pårørende om å få jobb eller dagaktivitetstilbud?
I rapporten Hva er gode helse- og omsorgstjenester for meg har personer med utviklingshemming gitt innspill i arbeidet med Helsedirektoratets veileder. I kapittel 3.7 finner du tanker om det å bli voksen, og hva det kan føre med seg av fordeler, men også utfordringer. Du finner også tanker om det å ha en jobb og hvorfor det er viktig.
TV BRA har laget en reportasje om jobb og aktivitet. Det stilles også spørsmål til arbeidsministeren om hvorfor tallet på utviklingshemmede i jobb har gått kraftig ned.
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».