E-læring om likestilling, inkludering og mangfold
Bufdir, i samarbeid med KS, har utviklet e-læringskurs om likestilling, inkludering og mangfold.
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Forskerkurset er laget for at personer med utviklingshemming skal kunne lære om forskning. Kurset ble utviklet av forskere fra 6 høgskoler og universitet i Norge sammen med medforskere med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om kurset og laste ned materialer som er utarbeidet.
Målet med forskerkurset er at personer med utviklingshemming lærer om:
Forskerkurset var prosjektorganisert i perioden 2019- 2022. NFU eide prosjektet og det ble finansiert gjennom Stiftelsen Dam. Høgskoler og universitet som deltok i prosjektet var Høgskolen i Østfold, VID, Høgskolen i Molde, NTNU, OsloMet og Nord universitet. Navnene på arbeidsgruppa i prosjektet finner du på den første siden i dette dokumentet og du finner kontaktinformasjon til teamene her. Prosjektgruppen har planlagt og gjennomført forskerkurs for personer med utviklingshemming.
Forskerkurset vil styrke samfunnsdeltakelse gjennom at personer med utviklingshemming får mulighet til å dele erfaringer og får kunnskap om forskning og deltakelse i forskningsprosjekt. Brukerinvolvering er i tråd med nasjonale føringer gjennom både stortingsmeldinger og lovverk. Forskerkurs kan bidra til likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med utviklingshemming, som er i tråd med FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Les mer om CRPD i kunnskapsbanken.
Gjennomførte forskerkurs
I prosjektperioden ble det gjennomført forskerkurs seks steder i Norge og til sammen har 39 personer med utviklingshemming deltatt. Medforskere med utviklingshemming sto sammen med forskere for planleggingen av kursene. De har laget et hefte og en studieplan for forskerkurset. Studieplanen beskriver blant annet mål, omfang, målgruppe, innholdet i kurset, læringsmåter, og litteratur. De har laget forskningstrappa for å vise prosessen i forskning.
På grunn av pandemien ble det noe utsettelse på oppstart av pilotkursene. Etter en tid valgte noen av stedene å gjennomføre kurset digitalt, noen gjennomførte digitalt i en periode, mens to steder ventet til det ble mulig å gjennomføre hele kurset ved oppmøte på Campus. I heftet kan du lese råd for å holde gode digitale kurs og det er også laget en egen powerpoint om hvordan bruke det digitale verktøyet Zoom.
Veileder for de som skal holde forskerkurs
I prosjektet har de laget en veileder til forskerkurs for personer med utviklingshemming. Veilederen inneholder råd om hvordan forskerkurset kan gjennomføres og hvordan opplæringspakken kan brukes.
Rådene i veilederen er basert på erfaringer de har gjort seg i prosjektet. Rådene handler blant annet om tilrettelegging og planlegging av kursene, kommunikasjons- og relasjonsarbeid og praktisk arbeid knyttet til gjennomføring av forskerkurset. Du kan lese mer i Veilederen.
Opplæringspakken
Opplæringspakken inneholder kunnskapsark, powerpointer som hører sammen med kunnskapsarkene, eksempler på øvelser som kan brukes på kursdager og eksempler på hjemmeoppgaver.
Kunnskapsark og powerpoint
I prosjektet har de laget kunnskapsark som forklarer temaer i forskning og forskningsprosessen. De har delt inn kunnskapsarkene etter trinnene i en forskningsprosess, og de har laget powerpointer i samme tema som kunnskapsarkene. Powerpoint-presentasjonene er egnet som undervisningsmateriell, og kan tilpasses egen kursgruppe.
Kunnskapsark og powerpoint kan du laste ned i lenkene under:
Trinn 0 Introduksjon:
Trinn 1 Hva skal undersøkes:
Trinn 2 Hva er gjort tidligere
Trinn 3 Planlegging
Trinn 4 Forskningsmetode
Trinn 5. Analyse
Trinn 6 Diskusjon
Trinn 7 Formidling
Øvelser og hjemmeoppgaver
Opplæringspakken inneholder øvelser og hjemmeoppgaver som ble benyttet gjennom kurset. Øvelser engasjerer, gir variasjon og gjør det enklere å forstå temaet. Øvelsene og hjemmeoppgavene kan tilpasses egen kursgruppe.
Ordliste
Det medfølger en ordliste i opplæringspakken som du kan laste ned her.
Media-oppslag
Prosjektet har hatt flere oppslag i media. Nettavisen forskning.no omtaler norske og internasjonale forskningsnyheter. De har intervjuet Ole Magnus Oterhals og May Østby om inkluderende forskning og forskerkurset. Du kan lese mer her.
Flere av høgskolene og universitetene har skrevet om forskerkurset:
Du kan også lese reportasje om forskerkurset i artikkelen, Lærerikt forskerkurs for personer med utviklingshemming, på NAKU sine sider.
Sluttkonferanse
Prosjektet arrangerte sluttkonferanse i mai 2022. På sluttkonferansen ble opplæringspakken lansert og kursdeltakere holdt innlegg om hva kurset har betydd for de. Dagen inneholdt også gruppearbeid om hva personer med utviklingshemming mener det bør forskes på og innlegg om hvordan arbeide med å etablere et nettverk for medforskere.
Les: Sluttrapport Stiftelsen Damm forskerkurs Østby et al.
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål om forskerkurs eller ønsker mer informasjon kan du kontakte prosjektleder May Østby. Du kan sende henne e-post på adresse may.ostby@hiof.no eller may.ostby@himolde.no Du kan også nå henne på telefonnummer 997 46 629.
Interessert i inkluderende forskning?
Nettverk for inkluderende forskning - personer med utviklingshemming har en facebookside for å dele interesse for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming.
Les også om tidligere inkluderende forskningsprosjekter i artikkelen om Slik vil jeg ha det? og prosjektet Mitt hjem – min arbeidsplass.
Den fagfellevurdert forskningsartikkelen, Jeg kan, består av en lettlest del, og et vitenskapelig supplement. Det innebærer at forskningsartikkelen er mer tilgjengelig for flere personer. Forskningsartikkelen beskriver personer med utviklingshemming sine erfaringer med velferdsteknologi. Artikkelen er skrevet av Østby, M., Bakken, H., Oterhals, O. M. og Ellingsen, K. E. (2021).
--------
Illustrasjon av fisk: Laget av Mari Østby Kjøll.
Foto 1: Arbeidsgruppa i forskerprosjektet. Bilde tatt på et prosjektmøte i november 2021.
Foto 2: Bilde fra gruppearbeid på sluttkonferansen
Foto 3: Bilde av arbeidsgruppa i forskerprosjektet. Bilde tatt på sluttkonferansen.
Prosjektgruppen deltok på NNDR konferansen i Reykjavik (Island) 10-12 mai 2023. Der presenterte de i alt syv postere som beskriver prosjektet. Disse er på engelsk og du finner lenker til de under.
Utvalgte referanser:
Krogstrup, H.K. (2020) Brugerinvolvering i evaluering og forskning. Metoder og formål. Hans Reitzels Forlag
Nilsson, H.C. & Kongsmo, T.R. (2021). Vi er medforskere! Orkana Forlag.
Westergård, B-E. (2021) Livsfortellinger. Å fortelle fra eget liv med hjelp fra en samtalevenn. Universitetsforlaget AS.
Østby, M. & Haugenes, M. (red) (2019). Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming. En metodebok. Universitetsforlaget.
Referanser for øvrig finner du her.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».