Kapittel 5
- 5.3 Seksuell helse
- I dette kapitlet finner du informasjon om:
- 5.1 Ernæring
- 5.2 Fysisk aktivitet
- 5.3 Seksuell helse
- 5.4 Rusmiddelproblemer
- 5.5 Vold og overgrep
- 5.6 Utfordrende atferd
- 5.7 Velferdsteknologi
- 5.8 Økonomi
Denne siden er knyttet til føringen, Kommunen skal legge til rette for god seksuell helse hos personer med utviklingshemming i Helsedirektoratets veileder.
Videre på denne temasiden vil vi vise til fagtekster, filmer og nettressurser for videre informasjon og fordypning som omhandler denne føringen.
Om seksuell helse
Personer med utviklingshemming er en uensartet gruppe med samme behov for kunnskap om kropp og seksualitet som befolkningen generelt. Gjennom internasjonale konvensjoner og nasjonale planer er vi forpliktet til å sikre at det legges til rette for at utviklingshemmede skal ha et godt seksualliv.
Personer med utviklingshemming har behov for kunnskap om kropp og seksualitet med en fremstilling av den positive seksualitet, for å unngå formidling som bare er preget av risiko eller biologisk fokus. Det er viktig at skole- og oppvekst gir opplæring om seksualitet. Seksualitet bør være tema gjennom hele livet ut ifra den enkeltes behov og tilpasset personenes utviklingsnivå. Involvering av personen med utviklingshemming er viktig i prosessen, samt også et samarbeid med pårørende.
Seksualitet er fortsatt et tema som ansatte opplever kan være vanskelig å snakke om. Det å se på seksualitet som et fagområde kan gjøre det lettere å arbeide og håndtere temaet for å bidra til å sikre seksuelle rettigheter for personer med utviklingshemming. Les mer i denne artikkelen om seksualitet.
Empo tv har intervjuet Thore Langfeldt om seksualitet. Filmen varer i underkant av seks minutter.
Lovverk og føringer
Helsedirektoratets veileder viser til mange skal, må og bør krav og føringer. Begrepene skal og må betyr at kravene enten er lov- eller forskriftsfestet, eller så tydelig faglig forankret at det sjelden vil være forsvarlig ikke å gjøre som beskrevet. Bør innebærer en sterk anbefaling. Punktene som inneholder skal, må og bør utgjør grunnlaget for at ansatte i tjenestene skal kunne yte faglig forsvarlige og gode tjenester til personer med utviklingshemming.
Bør punktene finner du i Helsedirektoratets veileder. Videre oppsummeres skal og må punktene fra kapitlet om seksuell helse:
- Virksomhetsleder i helse- og omsorgstjenestene må sørge for at det i tjenestene er toleranse, respekt og åpenhet når det gjelder seksualitet.
- Virksomhetsleder må sørge for at tjenesteytere fanger opp når det er behov for mer spesialisert kompetanse på seksualitet og funksjonshemming, og må sørge for samarbeid med fastlege for henvisning til habiliteringstjenesten når det er behov for bistand fra dem.
- Tjenestemottakere må kunne ha et seksualliv ved at tjenesteytere legger til rette for privatliv og besøk.
- Tjenestemottakere må være trygge på at det går an å prate med tjenesteytere om seksualitet.
- Tjenesteytere må være lydhøre og gi mulighet for å ta opp spørsmål rundt egen kropp, kjønnsidentitet, seksualitet og livssituasjon.
I tillegg listes det opp flere ulike aktører som har ansvaret på området seksualitet i egne kulepunkter. Deretter henvises det til at aktørene gjennom tverrfaglig samarbeid må sikre tilpasset opplæring og veiledning i ulike temaet. Temaene som listes opp er fine å benytte som sjekkliste i arbeidet. Les også om tverrfaglig samarbeid i nettressursen.
Lovgrunnlaget og sentrale føringer vedørende seksuell helse listes opp under begrunnelse i Helsedirektoratets veileder.
Hvordan arbeide for å oppnå føringen om seksuell helse?
Ansatte som arbeider for personer med utviklingshemming må veilede på temaer knyttet til kropp og seksualitet. Opplæringen og treningen skal være tilpasset den enkeltes utviklingsnivå og innebære oppfølging gjennom de ulike livsfasene. Seksualopplæring og seksualvennlig miljø kan forebygge seksuelle overgrep. Et seksualvennlig miljø er preget av åpenhet om seksualitet. Det er et miljø der man kan stille spørsmål og spørsmålene blir tatt imot på en god og respektfull måte. Dette er et miljø som anerkjenner seksuelle rettigheter og muligheter. I kunnskapsbanken kan du lese om hvordan ansatte kan bidra til seksualvennlig miljø, og videre tiltak for å praktisere et seksualvennlig miljø.
PLISSIT-modellen kan benyttes som en samtalemodell og gjennom kartlegging kan man avdekke seksuelle utfordringer og tilrettelegge for at personer med utviklingshemming får tilgang til et seksualliv. I tillegg kan modellen være et hjelpemiddel i å synliggjøre ansvaret til virksomheten og ansatte, og den kan bidra til å avdekke behovet for kompetanse på området. Dette bidrar også til å skape et mer seksualvennlig miljø.
Lørenskog kommune gir veiledning om seksualitet til personer med utviklingshemming. Ressurspersoner har tatt videreutdanning om seksualitet, og utformet opplæring for en tjenestemottaker. Les om arbeidet deres i artikkelen; Veiledning om seksualitet til personer med utviklingshemming.
Oslo kommune har vedtatt handlingsplan for kjønn-, kjønnsuttrykk- og seksualitetsmangfold, Stolt og fri. Bydel Alna ved psykisk helse og miljøarbeidertjenesten har tatt utgangspunkt i den og utarbeidet en egen handlingsplan der tiltakene er mer tilpasset til brukergruppen. Resultatet ble 17 tiltak under kategorier som opplæring og kompetanseheving, inkludering og vern mot diskriminering; og synliggjøring. Om arbeidet og videre lenker til begge handlingsplanene i reportasjen, Tilrettelegging for seksualitet.
PUST UT er et treffpunkt for personer med utviklingshemming som definerer seg selv som «skeive», og er ment som et sosialt treffpunkt hvor lesbiske, homofile, panfile, bifile, transpersoner eller andre med skeive tanker og følelser med utviklingshemming kan snakke fritt om kjønn og seksualitet. Det er frivillige som driver PUST UT i regi av FRI Oslo og Viken. Det finnes nå også noen få andre steder i landet.
Sortland kommune har utviklet undervisningsmodellen ÆEMÆ. Lenke til modellen og beskrivelse av arbeidet kan du finne i reportasjen av de.
Verdal kommune gjennomførte et prosjekt om utviklingshemming og seksualitet. I prosjektet jobbet de i tre steg. Det første trinnet handlet om å forebygge og håndtere overgrep, deretter kompetanseheving til ansatte om temaene overgrep og seksualitet, før til slutt kompetanseheving for personer med utviklingshemming. Les om arbeidet deres i artikkelen, Utviklingshemming og seksuell helse - fra tabu til seksualvennlig miljø.
Kartleggingsverktøy om kropp og seksualitet tilpasset barn, unge og voksne med utviklingshemming. Verktøyene, KroppKunn og SexKunn ble revidert i 2020, og i denne artikkelen får du informasjon om kartleggingsverktøyene og lenke til hvor man kan bestille dem.
Sykdommer og skader kan føre til nedsatt seksualfunksjon, både hos kvinner og menn. Ordningen med seksualtekniske hjelpemidler kan være nyttig å kjenne til, selv om utfordringer knyttet til seksualitet for personer med utviklingshemming nødvendigvis ikke handler om nedsatt seksualfunksjon som følge av sykdommer og skader, men heller mer er knyttet til utfordringer i å forstå og ha tilgang til informasjon om seksualitet.
I artikkelen om Seksualitet i alderdommen kan du lese om utviklingshemming, seksualitet og overgangsalder.
Andre nettressurser
I kunnskapsbanken har vi laget en artikkel, Seksualitet: Litteratur, materiell og nettressurser. I artikkelen har vi samlet et utvalg av opplæringsmateriell til ansatte, personer med utviklingshemming og pårørende i temaet seksualitet, og du vil også finne opplæring i nettvett i noen av materialet artikkelen viser til.
Norsk nettverk for seksualitet og samliv (NFSS) er et landsdekkende nettverk for fagpersoner som arbeider med seksualitet. Nettverket er en viktig ressurs i kunnskapsformidling og utvikling av tilrettelagt informasjons- og undervisningsmateriell.
Har du lyst til å ta videreutdanning innenfor temaet seksualitet? I artikkelen Seksualitet: videreutdanninger finner du informasjon og lenker til noen studier i Norge.
Nyttige e-læringer:
- Fagdag og nettkurs om kjønn, seksualitet og grensesetting, Trygg i egen seksualitet - Likestillingssenteret
- E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming har en modul som handler om seksualitet - Prosjektet Elpida.
Hva sier personene med utviklingshemming og deres pårørende om seksuell helse?
I rapporten Hva er gode helse- og omsorgstjenester for meg har personer med utviklingshemming gitt innspill i arbeidet med Helsedirektoratets veileder. Kapittel 3.12 i rapporten handler om kropp og seksualitet. Det var noen i fokusgruppen som ikke visste så mye om dette temaet, og mange i fokusgruppen var opptatt av behovet for opplæring og veiledning. De savnet informasjon, og kunne ikke huske at de hadde lært om kropp og seksualitet hverken i skole eller i boligen. Fokusgruppen kom med gode råd til de som skal holde kurs eller veilede i dette temaet.
Sjiraffen kultursenter i Trondheim har, på oppdrag fra NAKU, laget filmen Tanker om seksualitet. Den varer i overkant av fem minutter.
Helseoppfølging av personer med utviklingshemming
Mange personer med utviklingshemming går med helseplager som ikke blir oppdaget og derfor ikke behandlet. Ved å gjennomføre opplæringen vil du få økt kunnskap og oppmerksomhet om disse forholdene.
Opprett egen bruker
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».