Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Seksualitet: Eksempel

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. august 2022 - Seksualitet > Kriminalitet

Utviklingshemming og seksuell helse - fra tabu til seksualvennlig miljø

En del utviklingshemmede opplever at deres seksualitet er tabubelagt, samtidig som de er prisgitt sine tjenesteyteres evne til å skape et seksualvennlig miljø. I denne artikkelen kan du lese om Verdal kommunes erfaringer fra sitt prosjekt om utviklingshemming og seksualitet. 

Forskning viser at mennesker med funksjonsnedsettelser er mer utsatt for seksuelle overgrep enn resten av befolkningen (Strategiplan seksuell helse 2017-2022) Samtidig synliggjorde kompetansekartlegging av ansatte i tjenesten behov for et kompetanseløft. Dette var bakgrunnen for at Verdal kommune startet prosjektet «Utviklingshemming og seksuell helse» i 2015. 

I prosjektet ble det opprettet ei nettverksgruppe bestående av ressurspersoner fra tjenestene. Deltagelse i nettverksgruppa er implementert i drifta i de ulike avdelingene. Ressurspersonene har reflektert over aktuelle caser, delt erfaringer for hvordan de har arbeidet med temaet i egen avdeling og lagt planer for videre arbeid innenfor temaet. Utfordringer som nettverksgruppa har opplevd er blant annet å finne møtetidspunkt som passer for alle, og en annen utfordring er utskiftning av ressurspersoner som følge av at folk skifter jobber. 

Nettverksgruppa ønsket å tilby opplæring i seksualitet til brukerne, men før det måtte ansatte få hevet kompetansen sin. Dette for å ruste ansatte til å svare på spørsmål og møte brukerne med en åpen holdning i temaet seksualitet. Vi utformet en opplæring som vektla temaet seksualvennlig miljø, hva er mitt ansvar som helsepersonell og hvordan kommunisere om seksualitet. Opplæringen ble satt inn i et kompetanseårshjul og tilbydd årlig. Alle ansatte gjennomførte e-læringsprogrammet «Ingen hemmeligheter». 

Ressurspersonene har fått ytterligere opplæring i fagtemaet gjennom formell og uformell kompetanseheving. Ressurspersonene har blant annet fått veiledning av spesialisthelsetjenesten, tatt videreutdanning innen seksuell helse og seksualundervisning, sertifisering til å gjennomføre «sex-kunn»-kartlegging, samt deltatt på ulike kurs. Ressurspersonene har vært med å utarbeide en forenklet plakat av PLISSIT-modellen, og har gjennom dette bidratt til kunnskapsøkning.

Verdal kommune ferdigstilte i 2017 en opplæringspakke, Verdalsmodellen, for kurs i seksualitet for mennesker med utviklingshemming. Tema i kurset er kropp og identitet, venner og kjærester, seksualitet og samliv. Kurset går over seks timer fordelt på tre dager. Alle deltagerne har med seg en nærperson som støtte under kursdagene. Undervisningsformen preges av dialog mellom kursholdere og deltagerne. De ser på bilder og filmer, og snakker om det de ser. Modellen består av et opplegg for planlegging, gjennomføring og evaluering av kurs i seksualitet, med relevante vedlegg. 

Opplæringspakken er systemtisert i en pasientforløpstenkning, med planlegging – gjennomføring og evaluering, og har laget rutiner for gangen i hele opplæringspakken. De har valgt å være to kursholdere på disse kursene. Dette for å spille på hverandre, gjøre hverandre tryggere og føre en dialog seg imellom, samt at det blir mindre sårbart. I forkant av kurset blir det gjennomfører pre-kartlegging av kunnskapsnivået i seksualitet, for å kunne tilpasse opplæring etter nivået. Verktøy som benyttes i kursene er blant annet kurset Kropp, identitet og seksualitet, utdrag fra NRK - Newton, og filmen Unge tanker om kjærlighet. 

Det ble utarbeidet grupperegler og rutiner for hvordan man skal håndtere hvis brukerne kommer med utsagn som kan være utleverende eller antyde overgrep.

Etter endt gjennomføring av kurs er det viktig med god evaluering for videre arbeid. En sexkunn-kartlegging gjennomføres også i etterkant av kurs for å se om det er noen endring i kunnskapsnivået. Dette vil gi en indikator på blant annet hva som kan vektlegges mer til neste gang. Gjennomføring av kurs vil uansett være ulikt fra gruppe til gruppe og dynamikken i gruppene vil si noe (der og da) om hva som er viktig å ha fokus på.

God forankring på ledelsesnivå i Verdal Kommune har gjort at arbeidet med implementering i de ulike enhetene har blitt godt mottatt. En egen implementeringsplan ble laget slik at det kom tydelig fram hvem som hadde ansvar for hva ute i avdelingene. Aktuelt materiale om seksualitet skal være tilgjengelig for alle ansatte på enheten, overgrepsplakaten og Plissit-modellen (den forenklede utgaven) skal være godt synlige på alle enheter. Det at seksualitet ble satt på dagsorden, og god forankring i ledelsen har ført til at fagområdet seksualitet har funnet sin plass i avdelingene.

Verdal kommune har utarbeidet en guide for hvordan skape seksualvennlig miljø i din kommune.

Mediaomtale om kommunens prosjektarbeid

Innslag i NRK  Midt - Nytt 04.12.2017

Oppslag på NRK nyheter; Kommune kurser utviklingshemmede i seksualliv, publisert 06.12.17 

-----------
Det er lenkebrudd i lenkene til Verdal kommune  på grunn av at de har har endret hjemmsiden sin. Dette blir rettet opp når Verdal kommune legger inn informajsonen om prosjektet på sine nye hjemmesider. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Kriminalitet: Sentral fagenhet for tvungen omsorg
  • Tvang og makt: Følelsesmessige reaksjoner
  • E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp
  • Kongsvinger satser på voldsforebygging
  • Lettlest informasjon om seksuelle overgrep
  • Tanker om seksualitet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

25
jan

Kriminalitet: Sentral fagenhet for tvungen omsorg

Sentral fagenhet for tvungen omsorg er en nasjonal enhet for psykisk utviklingshemmede som dømmes til særreaksjon etter straffelovens §§ 63 og 64. Fagenheten har ansvaret for at alle dømte utredes i [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt: Følelsesmessige reaksjoner

Filmen tar opp krenkende hendelser med utgangspunkt i helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9 som regulerer bruk av tvang og makt i forhold til personer med utviklingshemming. Vi vil spesielt ta [...]

Les mer
15
aug

E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp

E-læring om dokumentasjon er utarbeidet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold og Telemark (Vestfold) i samarbeid med Telemark Kompetanse. Du finner den på siden hos KS [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU