Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utfordrende atferd

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Tvang og makt

Utfordrende atferd

Ved å se denne filmen får du en grunnleggende forståelse av hva utfordrende atferd kan være. Filmen har en varighet på 25 minutter og er tekstet på norsk bokmål.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
4. januar 2022. Sist oppdatert: 12. august 2024

I filmen svarer vi på spørsmål som: Hva er utfordrende atferd? Hvor og når skjer det og ikke minst hvorfor skjer utfordrende atferd? Til sist ser vi på hva som kjennetegner de miljøene som lykkes med å redusere eller har fjernet utfordrende atferd. 

I filmen møter dere pårørende, barn og voksne med utviklingshemming, fageksperter og tjenesteytere som har erfaring med utfordrende atferd. 

Utgangspunktet for filmen er utsagnet: Folk som har det bra og følger seg trygge vil sjelden slå seg selv eller andre. Teoretisk er grunnlaget for filmen Eric Emerson sin definisjon fra 2001; Kulturelt avvikende atferd som er så intens, frekvent eller langvarig at den fysiske sikkerheten til personen selv eller andre er alvorlig truet, eller atferd som i stor grad begrenser eller hindrer tilgang på vanlige tjenester i samfunnet. 

Hvordan bruke filmen
Filmen er godt egnet for deg og dere som arbeider med personer som står i fare for å utvikle utfordrende atferd eller alt har utviklet utfordrende atferd.

Filmen er egnet for læring og refleksjon alene og i grupper. Den primære målgruppen for filmen er tjenesteytere, men også andre som eksempelvis studenter vil ha nytte av en lett tilgjengelig film om dette temaet.

Vi har utviklet noen refleksjonsspørsmål som du kan benytte alene eller aller best sammen med flere i en gruppe av kolleger eller studenter.

NAKU anbefaler følgende spørsmål som kan benyttes i refleksjonen

1. I filmen får dere presentert en modell over utvikling av utfordrende atferd. Hva er hovedpoengene i modellen?

2. Når man snakker om utfordrende atferd refereres det til kultur. Hvilken betydning har kultur? Hvorfor har dette et så stort fokus?

3. Utfordrende atferd sees på som et symptom? Hva ligger i dette?

4. Hvorfor tenker vi det er så viktig at også personer med utviklingshemming er med å snakke om tvang og makt og utfordrende atferd?

5. Hvorfor er kunnskapen til tjenesteytere et viktig poeng når det gjelder utfordrende atferd?

6. På hvilken måte utfordrer denne filmen din egen arbeidshverdag?

 

 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Utfordrende atferd" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 12. august 2024, lest 12. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/utfordrende-atferd
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tvang på ferie i utlandet
  • E-læring: Tvang og makt
  • Verge
  • Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak
  • Tvang og makt: Maler kapittel 9 helse- og omsorgstjenesteloven
  • Tvang og makt: Maler kap 4A i pasient- og brukerettighetsloven

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
mar

Tvang på ferie i utlandet

Hva bør man ta hensyn til når det gjelder personer med utviklingshemming som har vedtak om bruk av tvang etter kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven, og som ønsker å reise utenfor Norges [...]

Les mer
3
okt

E-læring: Tvang og makt

E-læringsprogram om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt etter Helse- og omsorgstjenesteloven kap 9

Les mer
4
jan

Verge

Vergens oppgave er å innenfor rammen av sitt mandat å ivareta interessen til den som er under vergemål. Vergen skal så vidt som mulig høre den som er satt under vergemål, før det foretas [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU