Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • DIGGPÅ – digital guide for systematisk pårørendearbeid

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Habilitering
    • Helse
    • Psykisk helse
    • Rus
    • Ernæring
    • Seksuell helse
    • Aldring
    • BPA
    • Legemidler
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Pårørende og familie > Foreldre > Søsken

DIGGPÅ – digital guide for systematisk pårørendearbeid

Formålet med guiden er å gi støtte, veiledning, og trygghet til ansatte i helse- og omsorgstjenesten, slik at de kan ivareta pårørende på en god måte. Den digitale guiden er utviklet av Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester i Trøndelag nord (USHT).

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
23. september 2025. Sist oppdatert: 23. september 2025

Bilde av to voksne og et barn sitter foran et bord med klosser på.

Helselovgivningen legger føringer for hvilke rettigheter pårørende har, og hvilke plikter helsepersonell har i arbeidet med å bistå dem. DIGGPÅ systematiserer eksisterende kunnskap, lover, nasjonale føringer og verktøy, og gir helsepersonell enkel tilgang til relevant kompetanse i pårørendesamarbeidet.

Bilde av forløpsmodell. En sirkel med fire bokser. I øverste boks står Innledning, til høyre: Samarbeid, nederste boks: Oppfølging og til slutt: Avslutning. I guiden kan du blant annet lese om pårørendearbeid – steg for steg – i et forløpsperspektiv. Du finner omtale av pårørendeforløpet, som beskriver hvordan pårørende følger og støtter en person gjennom ulike faser i livet. Pårørende har ofte en viktig rolle, og med god støtte og anerkjennelse kan de være verdifulle ressurser som bidrar til trygghet og deltakelse. For hvert steg i pårørendearbeidet finnes det anbefalinger for hva som bør gjennomføres i den aktuelle fasen av samarbeidet.

Guiden inneholder også en egen boks om «Pårørende som kan ha særskilt behov for støtte», med informasjon om både pårørende med utviklingshemming og pårørende til personer med utviklingshemming.

Bilde av QR kodeUtforske guiden ved å trykke på lenken diggpaa.no eller ved å skanne QR-koden. På nettsiden finner du også kontaktinformasjon til de som har utviklet DIGGPÅ. 

Du kan høre informasjon om DIGGPÅ i podkasten U-sagt. Hør episoden på Spotify eller Apple Podcasts.

 

.................................
Bilde 1: Skjermbilde fra guiden

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2025) "DIGGPÅ – digital guide for systematisk pårørendearbeid" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 23. september 2025, lest 23. september 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/diggpå-–-digital-guide-systematisk-pårørendearbeid
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Håndbok for Starthjelp
  • Kurs for foreldre med barn med spesielle behov
  • Fra avvik til suksess: Fredrikstad kommunes forbedringsarbeid i en barnebolig
  • Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune
  • Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker
  • Foreldre: Introduksjon

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

30
jun

Håndbok for Starthjelp

Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) har utviklet et tilbud som heter Starthjelp.

Les mer
30
jun

Kurs for foreldre med barn med spesielle behov

Kva med oss? og Kva med meg? er kurs fra familievernet for foreldre som har barn med funksjonsnedsetting, fysiske eller psykiske vanskar eller kronisk sjukdom. Kursa går over ei helg, som regel fra [...]

Les mer
15
mai

Fra avvik til suksess: Fredrikstad kommunes forbedringsarbeid i en barnebolig

Det landsomfattende tilsynet med barne- og avlastningsboliger viste at mange kommuner har store utfordringer med å sikre tjenester i tråd med lov og nasjonale føringer. Fredrikstad kommune har etter [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU